• Emmel

Resa till London med små barn - går det?

Vi skulle så gärna vilja åka på en liten helgtripp framöver. Min sambo vill gärna åka till London.

Jag undrar om det ens är att tänka på eftersom vi har två barn som är 5 och 3 år. Finns det något att göra för barn i London? (Jag antar att det måste göra det, även Londonbor har ju barn, ha ha ha).

Nåja, ni fattar vad jag menar.

Vi har inga behov av att sitta på pub eller gå på nattklubbar. Vi skulle vilja se lite av London och kanske gå en sväng på Harrods...

Ska vi strunta i idén eller finns det möjlighet att hela familjen kan ha något utbyte av en resa till London?

• Svar på tråden Resa till London med små barn - går det?
  • SuzR

ja det finns ju en hel del kolla här tex

http://www.timeout.com/london/kids/

men det ÄR en stor stad och det ÄR mycket folk så det är klart att det kan bli jobbigt men är det bara en helg så är det lugnt tror jag. Som du sa London bor har ju också barn:)

• Selma1966

Det finns massor att göra i London för alla. Läs på innan så ni hittar något som passar era barn bara. Så länge man inte vill hänga på pubar eller shoppa hela dagarna så har ni säkert kul ihop. Båtturer, vaktparader, djurparker, leksaksaffärer etc. Mern däremot brukar hotellrummen vara minimala så man bör kolla upp det så man inte har två vildbasar som klättrar på väggarna... Eller inte kan somna medan ni vuxna vill kolla på TV eller läsa på kvällen...

• Emmel

Tack för svaren, ska genast kolla upp detta!

Någon som har ett konkret tips på var man kan gå/vad man bör göra?

• Twilight

Hamleys (7-vånings leksaksaffär)

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Selma1966

Glöm inte åka buss... Sitta på taket på en dubbeldäckare borde vara kul gör små barn. Barn behöver ju inte alltid färdiga aktiviteter utan har kul åt enkla vardagsprylar.

• MammaG

Absolut! Var i London med min sexårige son den 6-13/7, alltså i början av denna månad. Vi hade en underbar vistelse.
    Besök Museum of Natural History om barnen är intresserade av dinosaurier (inte helt ovanligt bland barn ).
    London Aquarium är också väl värt ett besök, och naturligtvis Hamleys som någon redan sagt.
    Finns också en rätt häftig restaurang/butik vid Piccadilly Circus som heter Rainforrest Café.

London är som tidgare sagts i tråden en stor stad, men folk är otroligt hjälpsamma om så skulle behövas.

Jag hade under hela resan en namnremsa kring min sons handled, med mina kontaktuppgifter och vår adress i London. Ingen av mina orostankar i förväg, som att vi skulle komma ifrån varandra, slog in, but better safe than sorry

• MammaG

Ska påpeka också att om ni åker tunnelbana, så ha i åtanke att linjebyte kan innebära långa sträckor att gå och många rulltrappor.

• Twilight

Håller med MammaG om att Londonbor är otroligt hjälpsamma, man blir nästan chockade av hur trevliga de är... Lite OT, men ändå

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • hellekis
    Emmel skrev 2010-07-23 08:02:35 följande:
    Vi skulle så gärna vilja åka på en liten helgtripp framöver. Min sambo vill gärna åka till London.

Jag undrar om det ens är att tänka på eftersom vi har två barn som är 5 och 3 år. Finns det något att göra för barn i London? (Jag antar att det måste göra det, även Londonbor har ju barn, ha ha ha).

Nåja, ni fattar vad jag menar.

Vi har inga behov av att sitta på pub eller gå på nattklubbar. Vi skulle vilja se lite av London och kanske gå en sväng på Harrods...

Ska vi strunta i idén eller finns det möjlighet att hela familjen kan ha något utbyte av en resa till London?
    Som någon sagt, Hamleys, stoooor leksaksaffär som är rolig både för barn och vuxna.. London aquarium är jätteskoj, finns ju massor av museum men jag tror en treåring uppskattar London aquarium bäst ;)
    London Zoo (inte lika bra som det brukade, men fortfarande roligt för ungarna)
    Vi brukar åka till någon av alla fina parker och mysa på helgerna :)
  • Emmel

Å, tack för alla tips. Jag tror att det blir en resa till London i september...

Kom gärna med flera tips om ni kommer på något!

• sagomor

Vi har precis varit i London med vår 3-åriga dotter. Precis som någon skrev tidigare i tråden, var The Natural History Museum en favorit och i närheten ligger även Science Museum (dit var vid dock inte denna gången, men har varit där tidigare och där finns också roliga saker för barn).  De flesta museum i London är gratis och det finns många som passar barn. Sök gärna på nätet efter lekparker i närheten av det hotell ni ska bo på. Jag hade kollat upp en lekpark i Kensington garden, vilket var för långt bort för oss, men det verkade riktigt bra, Princess Diana Memorial Playground heter den.

Vi hade en toppenresa, enda felet var att det är jobbigt att ha vagn med sig i tunnelbanan, då det sällan finns rulltrappa och hiss hela vägen upp och ner till plattformen. Vet inte om er 3-åring åker vagn, men det är bra om man har en liten och lätt vagn med sig i så fall.

Trevlig resa!

• Emmel
    sagomor skrev 2010-07-25 11:21:15 följande:
    Vi har precis varit i London med vår 3-åriga dotter. Precis som någon skrev tidigare i tråden, var The Natural History Museum en favorit och i närheten ligger även Science Museum (dit var vid dock inte denna gången, men har varit där tidigare och där finns också roliga saker för barn).  De flesta museum i London är gratis och det finns många som passar barn. Sök gärna på nätet efter lekparker i närheten av det hotell ni ska bo på. Jag hade kollat upp en lekpark i Kensington garden, vilket var för långt bort för oss, men det verkade riktigt bra, Princess Diana Memorial Playground heter den.

Vi hade en toppenresa, enda felet var att det är jobbigt att ha vagn med sig i tunnelbanan, då det sällan finns rulltrappa och hiss hela vägen upp och ner till plattformen. Vet inte om er 3-åring åker vagn, men det är bra om man har en liten och lätt vagn med sig i så fall.

Trevlig resa!
    Tack (för trevlig resa önskningen). Min treåring behöver nog vagn, det blir förmodligen en sulky. Kanske även till fyra åringen om det är långt att gå, eller så får de turas om.
  • MammaG
    Emmel skrev 2010-07-25 12:38:22 följande:
    Tack (för trevlig resa önskningen). Min treåring behöver nog vagn, det blir förmodligen en sulky. Kanske även till fyra åringen om det är långt att gå, eller så får de turas om.
    Min son är alltså sex och går överallt själv i vanliga fall, men vi hade sulky med i allafall, eftersom det lätt blir att man går väldigt mycket. Att sätta i sulky gör det ven lättare att veta var de är när man hamnar bland vldigt mycket folk, vilket inte är något undantag i London
  • Emmel
    MammaG skrev 2010-07-25 22:52:51 följande:
    Min son är alltså sex och går överallt själv i vanliga fall, men vi hade sulky med i allafall, eftersom det lätt blir att man går väldigt mycket. Att sätta i sulky gör det ven lättare att veta var de är när man hamnar bland vldigt mycket folk, vilket inte är något undantag i London
    Ja, jag tänkte precis på det gällande 4,5 åringen. Det får bli en sulky till båda barnen. Lättare att förflytta sig och att hålla reda på dem

Återigen, tack för alla tips!
  • NorthLondon

Inga problem med barn i London men kanske inte att man hänger runt Oxford Street hela dagarna.
    Men tack och lov är London så mycket mer än så

Bor som synes av mitt nick i London och har barn här och det går utmärkt. Har vänner med barn på besök då och då och det går bra. Mycket enklare att gå ut och äta med barn här till exempel tycker jag (jämfört med Stockholm). 

Tunnelbanan är kanske inte det enklaste med barnvagn - om man är ensam det vill sägam är man två är det inga problem och sen så är folk oerhört snabba med att hjälpa andra utan att man behöver böna och be om hjälp - London har trots allt världens äldsta tunnelbana som är byggt för en helt annan kapacitet än det som kanske krävs idag. Men bussar går överallt och ska man lite längre funkar "over land" bra (ungefär som pendeltåg).

En "Sunday roast" till lunch på en pub är väldigt engelskt och för hela familjen!

Inboxa gärna om du undrar över något. 

• chiligirl

Klart man kan åka till storstad med barn!

Bara att befinna sig i en ny miljö kan vara stimulerande för barn, så planera inte så mycket barnaktiviteter tycker jag. Gillar ni blommor åk till Kew Garden och strosa runt. För vill era telingar springa är det sällan någon tittar snett om de rusar genom scillorna på våren osv. Alla barn gör så.

Jag tipsar er om att bo på Svenska sjömanskyrkan. Då får era barn och ni själva starta dagen med en frukost som är bekant, ni kan köpa komplement och förvara i kylskåp. Frukosten är svenskt kaffe, bröd, pålägg, kokta ägg, Kalles kaviar, apelsinjuice med mera. På eftermiddagen kan man fika med svenska hembakta, varma kanelbullar eller annat gott! Jag gillar att bo på kyrkan, personalen är svensk och tar så gott hand om en. Bra med tips har de också att ge om man vill. Enkelt att ta sig fram till centrum därifrån och området är ett vilorum från hetsen i centrum.

• Emmel

Återigen, tack för alla tips!

North London: jag återkommer förmodligen till dig när det börjar närma sig resan.
    Chiligirl: Tack för tipset!

• lisa26

Ett tips är att ta med paraplyvagnar till barnen. Bor själv periodvis i oxford och det är enklast med vagn som man enkelt kan fälla ihop. Bussarna går ofta men ibland kan det dröja innan det kommer någon man får plats på med vagn. Vet inte hur det är med london bussarna men i oxford tar vissa bara en barnvagn. då är det bra om man kan fälla ihop den ena. annars håller jag med alla andra. Det finns mycket att göra med barn. Om man vill satsa helt på barnen en dag finns det ett stort legoland ca 20 min utanför london med tåg.

Svar på tråden Resa till London med små barn - går det?