• gabbilw

små flugor i marsvinsburen. vad göra?

I morse när jag skulle ge marsvinen mat såg jag att de a massor av små flugor i buren=/

Buren gjorde jag rent för 2-3 dagar sedan och den är stor och luftig. Det låg inte heller kvar frönsaker från igår.

Hur gör jag för att bli av med dom? Finns väl vissa knep som ättika eller va de nu va. men vill inte gärna ställa in skålar med ättika till marsvinen=/

• Svar på tråden små flugor i marsvinsburen. vad göra?
  • Skarpa

Jag skulle ha rengjort buren igen. Rötmånaden börjar idag, så det är ju rena festen för flugor och baciller med bajs av alla de slag. Kan du inte rengöra buren och torka av den med ättika?

• gabbilw

Jo de kan jag nog göra. Man kanske kan ställa nån skål med ättika på buren? Tror du att de funkar?

• Skarpa

Jag tror inte att lukten av ättika skrämmer bort flugorna, men du kan ju alltid testa. Jag tror mer att ättika kan ta bort lukten som gör att flugorna söker sig till buren om du rengör med ättikan.

• Impega

Fyll en liten skål med såpa och vatten i... flugorna drar sig dit och drunknar. O så rengör buren såklart.

• Mad as snow

Förslagsvis gör du rent buren ordentligt igen, gärna i duschen. Gör rent allt som ska i buren, sedan nytt spån och mat och vips - så är flugorna borta.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Zaria

Hade såna i buren när jag hade marsvin också...Trodde det var blomflugor men det var det inte.

Alla marsvinen magrade av, 2 dog (trots nogrann rengöring) den sista hann vi in till veterinären med, där hon vätskades upp och avmaskades (trots att det är ovanligt att marsvin får parasiter).

Så mitt tips är att ha nogran koll på marsvinen, jag har svårt att se att parasiterna mina marsvin fick i sig skulle komma någonannanstans ifrån än från flugorna, men man vet ju aldrig.

• gabbilw

Oj då=(

Kan man avmaska i förebyggande syfte? Går det att köpa på apoteket eller måste man till veterinär för att göra det?

• Zaria
    gabbilw skrev 2010-07-23 23:34:42 följande:
    Oj då=(

Kan man avmaska i förebyggande syfte? Går det att köpa på apoteket eller måste man till veterinär för att göra det?
    Jag kan ju inte garantera att det var flugorna, men veterinären trodde det. nej avmaska inte i onödan men håll koll o0ch åk till veterinär om marsvinen skulle gå ner i vikt.

Min fick en injektion hos veterinären.
Svar på tråden små flugor i marsvinsburen. vad göra?