Behöver råd! Köpa en Devon Rex kattunge
Hej!
Jag och min sambo ska skaffa oss en liten Devon Rex som sällskap till vår Burmakille som förlorade sin kattbästis för en tid sedan.
Jag har haft burmor i hela mitt liv och älskar rasen men är nu sugen på att prova på en liten rexis då jag hört att de båda raserna ska funka toppenbra ihop.
Nu till mitt "dilemma": jag har varit och kollar på två kattungar, supersöta och otroligt lekfulla!
Dock blev jag försvånad över att de när vi först kom var väldigt tillbakadragna och vi fick med lek locka fram dem. De lekte på och var hur spralliga som helst, men ville helst ej bli klappade.
Den ena kunde jag lyfta upp och ha i famnen och han höll på att somna där men den andra var bara intresserad av att leka och ryggade nästan undan när jag ville klappa den.
Min fråga är alltså om detta är något jag bör nojja över eller om det är vanligt kattunge beteende? De är 15 och 17 veckor gamla. Den yngre av dem var den som verkade lite intresserad av oss, han satt nära och kollade och jag fick även lyfta upp honom två ggr men sen ville han ner. Den andra struntade totalt i oss och ville bara leka leka leka och undrade nog varför vi skulle envisas med att peta på honom.
Jag är ju van vid burmor som är helt galet översociala och kommer rusande till dörren när någon kommer.
Så kanske är jag bara van vid en översocial ras och nu har jag träffat på en ras som till en början kan vara lite avvaktande?
Vad tror ni? Har ni några kloka råd att ge?
Vore så tacksam för svar! Blev förälskad i rasen.
Jag vill så gärna ha en social katt och blev lite fundersam över deras beteende och känner mig väldigt okunnig helt plötsligt, trots att jag haft katt i hela mitt liv.