• Jisa

Behöver råd! Köpa en Devon Rex kattunge

Hej!

Jag och min sambo ska skaffa oss en liten Devon Rex som sällskap till vår Burmakille som förlorade sin kattbästis för en tid sedan.
    Jag har haft burmor i hela mitt liv och älskar rasen men är nu sugen på att prova på en liten rexis då jag hört att de båda raserna ska funka toppenbra ihop.

Nu till mitt "dilemma": jag har varit och kollar på två kattungar, supersöta och otroligt lekfulla!
    Dock blev jag försvånad över att de när vi först kom var väldigt tillbakadragna och vi fick med lek locka fram dem. De lekte på och var hur spralliga som helst, men  ville helst ej bli klappade.

Den ena kunde jag lyfta upp och ha i famnen och han höll på att somna där men den andra var bara intresserad av att leka och ryggade nästan undan när jag ville klappa den.

Min fråga är alltså om detta är något jag bör nojja över eller om det är vanligt kattunge beteende? De är 15 och 17 veckor gamla. Den yngre av dem var den som verkade lite intresserad av oss, han satt nära och kollade och jag fick även lyfta upp honom två ggr men sen ville han ner. Den andra struntade totalt i oss och ville bara leka leka leka och undrade nog varför vi skulle envisas med att peta på honom.

Jag är ju van vid burmor som är helt galet översociala och kommer rusande till dörren när någon kommer.
    Så kanske är jag bara van vid en översocial ras och nu har jag träffat på en ras som till en början kan vara lite avvaktande?

Vad tror ni? Har ni några kloka råd att ge?

Vore så tacksam för svar! Blev förälskad i rasen.

Jag vill så gärna ha en social katt och blev lite fundersam över deras beteende och känner mig väldigt okunnig helt plötsligt, trots att jag haft katt i hela mitt liv.

• Svar på tråden Behöver råd! Köpa en Devon Rex kattunge
  • Veladis

De devon-kissar jag känt har inte varit tillbakadragna alls! Jag tycker du ska titta på fler kissar.

• Jisa

Tack för svar!

Jo, jag känner lite samma sak men blev kluven då de var så spralliga och ändå lekfulla.
    Usch vad svårt. Jag gillade ju katterna men är väldigt rädd att få en osocial kattkompis till min Burma.
    Men jag kanske ska kolla runt lite mer som du skriver. Tack!

Fler med erfarenhet från Rexisar?

• LunaLunatic

Jag har tre devon rexar.
    De är mycket sociala på så vis att när det ringer på dörren kutar alla ut i hallen och ska hälsa. Poppy slänger sig sedan på golvet för att bli kliad på magen, Luna vill helst ta första steget till kontakt och ser förnärmad ut om någon sträcker ut handen, och Alta är generellt mycket social, men det finns vissa hon inte tycker om.

Dock tycker jag kattungar kan vara lite blyga. Alta var inte särskilt social hos uppfödaren men nu är hon mitt lilla "plåster". Altas dotter hade en period mellan kanske 5 och 10 veckor när hon tyckte främlingar var urläskiga, men det gick sedan över (köparna sa att hon var som en knähund när de fick hem henne).

Tycker du ska fortsätta leta om du känner dig osäker.

• Kinya

Frågan är om kattungarna var osociala eller bara inte hade tid att gosa med er mitt i leken. Hälsa på fler kattungar av samma ras så ni får känna på hur de är.

• Jisa

Tack för era svar!

Jag har meddelat henne att jag ska fundera över helgen och ska då passa på att kolla in en annan kull.
    Jag förstår att de inte hade tid att kela då leken lockade mer :) Det jag reagerade på var att de inte kom fram alls till en början och att de sen ryggade tillbaka när man ville klappa. Är liksom inte van vid det från de klängiga burma bebisar jag träffat :)

Men man bör väl även ha i åtanke att det är en ensam dam som fött upp dem. Det springer väl inte så mycket folk hemma hos henne så en viss blyghet kanske bara är normalt då.
    Sen blev det inte bättre av att mamman som jag träffade utomhus var en riktig räddhare, det fick mig att fundera ännu en gång. Tråkigt då jag verkligen gillade dem i övrigt, färg och päls samt att de var väldigt pigga och alerta.

Men jag kollar på kissemissarna i helgen och funderar lite till. Det måste ju kännas bra när en ny familjemedlem ska introduceras!

• Kinya

Varför träffade du mamman utomhus?

• LunaLunatic

Ute...? Lös? Bor du i Stockholm med omnejd, månne?

• Jisa
    Kinya skrev 2010-07-23 15:28:22 följande:
    Varför träffade du mamman utomhus?
    Vet du, precis samma sak sa jag till min sambo.
    kändes jättemärkligt, och jag mitt pucko kom på det först när vi var på väg hem så jag frågade inte heller.

Min burma är helskön och supersocial men utomhus blir han en riktig räddhare.
    En katt kan förändras när den är utomhus, men i det här fallet kanske den var lika tillbakadragen inomhus. Vad vet jag.
  • Jisa
    LunaLunatic skrev 2010-07-23 15:39:07 följande:
    Ute...? Lös? Bor du i Stockholm med omnejd, månne?
    Nix, är en nyinflyttad Gällivarebo. Trevligt värre.
    Vaddå då? :)
  • LunaLunatic

Jag kände bara till en uppfödare som har sina avelsdjur lösa, var därför jag undrade.

• Havanna82

Om kattungarna är uppfödda där det inte springer så mycket folk är det ganska naturligt för dem att inte kasta sig över främlingar, det är inget rasspecifikt. Jag skulle dock reagera om de rent av är skygga och faktiskt om mamman gick ute också.

Svar på tråden Behöver råd! Köpa en Devon Rex kattunge