• Rockelina

Tecken på att förlossning närmar sig?

Jag väntar första barnet och vill gärna veta lite om tecken på att förlossningen närmar sig.
    Är nu i v 36 och barnet har varit fixerat en tre veckor ungefär - magen har alltså sjunkit.
    Jag har inte mått dåligt alls utan varit lätt graviditet. Märker nu att barnet ligger lite trångt för buffar bara - inte sparkar som innan. Jag är lite extra trött, mer än innan.
    MEN hur tusan vet jag att förlossningen närmar sig? Märker man alltid det? Eller kan det bara smälla till...
    Har förstått att vattnet inte alltid går utan det är alltså värkarna som är tecket?
    tacksam för lite tips

• Svar på tråden Tecken på att förlossning närmar sig?
  • Rockelina

kan lägga till att jag har ont i ländryggen och att det känns som ett "sug" ner mot livmodern...så känns lite annorlunda mot tidigare...därför jag börjar undra

• Lussekatten87

Det kan smälla till bara sådär,eller så kan man få små tecken flera veckor inna att det KAN vara dags.
    Ja,vattnet går inte alltid spontant,men att vattnet går är ett säkert tecken på att det är dags, om du är fullgången.

• Lussekatten87
    Rockelina skrev 2010-07-23 14:01:34 följande:
    kan lägga till att jag har ont i ländryggen och att det känns som ett "sug" ner mot livmodern...så känns lite annorlunda mot tidigare...därför jag börjar undra
    Det låter ju positivt. Jag hade värk i ryggslutet i v 37+2 en hel kväll. Morgonen efter så kom min son med dunder o brak! Så för mig var det nog ryggvärken som var tecknet.
  • Rockelina

ja och undrar över det här liksom småonda i underlivet....jag är inte en sån person som känner smärta så värst (tycker kanske graviditeten varit enkel därför). Börjar barnet ha det så trångt sista veckorna att det känns i livmodenr hela tiden (alltså längst ned mot underlivet - livmodern är väl hela magen nu...)

• Aruten
    Rockelina skrev 2010-07-23 14:20:07 följande:
    ja och undrar över det här liksom småonda i underlivet....jag är inte en sån person som känner smärta så värst (tycker kanske graviditeten varit enkel därför). Börjar barnet ha det så trångt sista veckorna att det känns i livmodenr hela tiden (alltså längst ned mot underlivet - livmodern är väl hela magen nu...)
    =) Du märker när det är dags för förlossning. Det är jättekonstigt svar jag vet men man märker det. Kan starta med lite värkar eller med vatten. Det kan komma smygandes eller säga pang (gjorde det med mig). Att du har ont i underlivet och så kan vara att barnet ligger så långt ner nu så det trycker däremot och att dina bäcken ben börjar luckras upp lite, dom måste ju töjas för att bebis ska komma ut =)
  • MarinaT

Hej allihopa,
    jag har BF 8 november alltså är gravid i v 39 men det känns som att alla möjliga symptom på att förlossningen närmar sig är redan här, jag vill att bebisen ska komma ut...
    har molande värk i rygg och magen har sammandragningar har förvärkar i både magen och underlivet hugger det till då och då...
    igår trodde jag att jag börjar läcka fostervatten så var inne på undersökning och då hittade de symptom för havandeskapsförgiftning men ingen vattenavgång...

orkar snart inte mer bara ha ont...
    läkaren sa dessutom att jag var öppen 1,5cm och monitorerna visade att jag har sammandragningar hela tiden...

hur var det för er? hur känns det när de riktiga värkarna sätter i gång? berätta förklara jag är nära till desperat efter bebisen

hur står ni andra ut...

• Tatiin

När jag väntade vår dotter kände jag inga tecken alls på att förlossningen var på gång. Jag hade inte haft en enda förvärk och inga andra tecken heller vad jag minns, utan på kvällen när jag gått över fem dagar sa det i princip bara pang och värkarna satt igång. Vattnet gick aldrig spontant utan de tog hål på hinnorna på förlossningen.

• Nile

För mig gick vattnet på natten. Jag vaknade av att det kändes konstigt på nåt sätt, kunde inte sätta fingret på vad det var, reste mig upp och splasch! Mitt fostervatten hade kunnat räcka till hela kvarterets gravida, det kom så sjukt mkt vatten! Efter ett par timmar kom värkarna igång ibörjan lite diffusa men sen mer påtagliga. Man VET när det är på riktigt, man känner det.

• Lizza85

Häftigt att läsa om olika sätt =) Själv har jag 8 dagar kvar till BF och jag har fått värkar men eftersom de inte är så täta så tror jag inte att förlossningen är så nära. Jag är kolugn änsålänge.

Svar på tråden Tecken på att förlossning närmar sig?