• Lejra

    Jobba i Dublin

    Jag har precis fått besked om att jag fått ett jobb i Dublin. Finns det någon här som jobbar eller har jobbat i Dublin och kan berätta lite hur det är?

    Fick helgen på mig att tänka över detta och på måndag måste jag lämna ett definitivt besked. Jobbet är en bit norr om själva centrum, i närheten av flygplatsen.

  • Svar på tråden Jobba i Dublin
  • gladakon

    Älskar Dublin. Har bott där i ett år och varit tillbaka många gånger. Dublin är en storstad i småstad, alltså mysig
    Vad är det du vill veta?

  • Lejra

    Vill väl egentligen veta hur det är att leva där... Är det dyrare om vi jämnför med Sverige, eller hamnar vi på ungefär samma kostnader för mat och liknande? Finns det områden man ska undvika att bo i?

  • gladakon

    Om du ska jobba i närheten av flygplatsen så rekomenderar jag Swords, en jätte mysig förort om man kan säga så. Ska man bo centralt så ska man på bo "rätt sida" om Liffey (floden) vilket blir in mot land om man säger så. Lite dyrare är det att leva eftersom de har euro. Jag bodde inneboende så pris på hus/lägenhet kan jag inte säga vad de ligger på.

  • gladakon

    Riktigt trött idag, man ska bo på södra sidan av Liffey, Så heter det

  • UpsyDaisy

    Dublin är en av de dyraste ställena att bo på. Kostar skjortan med boende! MEN om man är villig att ta tåget så kan man faktiskt bo utanför Dublin och pendla. Känner många som gör så.

  • Lejra

    Företaget jag ska jobba för har kontor i Swords och Santry vet dock inte vilket jag kommer jobba på, så det är aktuellt med boende utanför centrala Dublin, föredrar att ha nära till jobb och att åka tåg/buss in till Dublin när jag är ledig!

    Har fått tips om att kolla daft.ie för bostäder, och eftersom jag ska åka själv är det dela boende eller inneboende som gäller... blir för dyrt annars!

  • Lejra

    Fick precis veta att det är kontoret i Swords jag kommer jobba på om jag tackar ja, så det blir den förorten jag kommer vilja bo i! Vet ni hur det är i Applewood? Hittade ett rum  i ett hus där som inte kostade skjortan!

  • gladakon

    Vet bara att Swords är ett bra ställe. Går ju alltid att flytta under tiden. Bor du i swords så tar det nästan en timma med buss in till Dublin city. Blir så avis på dig Swords har ett stort shoppingcentrum, pubar och allt du behöver.

  • Lejra

    Då behöver man inte åka in till Dublin ens...   1 timme med buss är inte så farligt... Blir bara att man åker in om man är ledig i så fall... Annars lär man väl stanna i Swords!

    Är fler svenskar som ska över så det lutar åt att vi tillsammans kommer hyra en bostad, blir samma pris som att vara inneboende.

  • Lejra

    Jag valde till slut att tacka nej till jobbet. Listan med nackdelar blev mycket längre än listan med fördelar. Dock tänker jag åka till Irland på semester någon gång i framtiden!

    Tack för era svar här i denna tråd!

Svar på tråden Jobba i Dublin