• Vintergäck

Anlägga rabarber och jordgubbsland

Jag skulle vilja anlägga ett rabarberland och ett jordgubbsland. Hur stora land behöver man ha för att det ska vara lönt? För att det ska ge något att skörda liksom?  Är det mycket jobb med att sköta landen? Behöver man ha markduk under?

• Svar på tråden Anlägga rabarber och jordgubbsland
  • Annika02

Markduk behöver du bara ha om du har mycket rotogräs där landen skall vara.
    Annars gräver du rent där du ska ha ditt land och sätter nån form av avgränsning. Pallkragar är bra och lätta att odla i tycker jag. Sen i med nån bra jord, gärna förbättrad med kogödsel eller annan naturlig gödsel. Så är det bara att köra igång. Lägg gärna gräsklipp mellan plantorna, då fäster inte fröogräset så lätt, och plantorna tillgodogör sig näringen från gräset.

• sextiotalist

Du kan sätta rabarber i gräsmattan, precis so vilken buske som helst, rabarber, när den trivs, växer som ogräs.

Jordgubbar kan du sätta i vilke kruka som helst, dessa båda växter är livskraftiga och behöver inte så mycket skötsel, lätta val med andra ord.

Själv skall jag till syrran och hämta jordgubbsrevor

• Hemlighet

Vi planterade jordgubbar förra hösten. Vi grävde en lite grop och spikade ihop brädor som en ram och fyllde sedan på med mer jord. Har 12 plantor där nu. Skörden har varit lite sisådär men nästa år räknar jag med att få mer jordgubbar.

• Vintergäck

vad bra att få tips om hur ni gjort! tack!

Svar på tråden Anlägga rabarber och jordgubbsland