• Här och nu

Ni som är emot växelvis boende

Hur tycker ni att barnen ska bo? Varför ska de t ex bo hos mamman eller den som beslutat att skiljas? Om den som gjort slut blivit misshandlad? Om ett barn är handikappat, så ena föräldern inte orkar med att ha det hela tiden?

• Svar på tråden Ni som är emot växelvis boende
  • Selfish Geene

Jag tycker att barnen ska på hos den förälder som kan erbjuba minsta möjliga förändring för barnet (inte nödvändigtvis miljömässiga förändringar även om boendet spelar stor roll)

Om barnet i huvudsak blivit omhändertaget av mamman tycker jag att mamman även fortsättningsvis ska fortsätta att ta huvudansvaret. För att barnet, så långt det är möjligt, ska kunna behålla sina invanda rutiner.

• Jävelunge
    Selfish Geene skrev 2010-07-23 19:42:32 följande:
    Jag tycker att barnen ska på hos den förälder som kan erbjuba minsta möjliga förändring för barnet (inte nödvändigtvis miljömässiga förändringar även om boendet spelar stor roll)

Om barnet i huvudsak blivit omhändertaget av mamman tycker jag att mamman även fortsättningsvis ska fortsätta att ta huvudansvaret. För att barnet, så långt det är möjligt, ska kunna behålla sina invanda rutiner.
    Exakt så tycker jag med. Barnen bör i huvudsak bo hos den som tagit störst ansvar för dem innan separationen.
  • Här och nu

Om båda tagit lika mycket ansvar då?

• VirrigaVerna

Det beror på flera saker.
    Hur gammalt är barnet och hur ansvarsfulla är föräldrarna. Vad passar barnet bäst?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-23 22:55:51 följande:
    Om båda tagit lika mycket ansvar då?
    Då bör väl barnet bo hos båda om det fungerar rent praktiskt?
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Dr Mupp

De ska bo hos den som tagit hand om dem mest och som är mest lämplig till att ta hand om dem. Kön är irrelevant.

• Här och nu
    Dr Mupp skrev 2010-07-24 00:36:07 följande:
    De ska bo hos den som tagit hand om dem mest och som är mest lämplig till att ta hand om dem. Kön är irrelevant.
    Och om båda tagit lika mycket ansvar? Hur avgörs lämplighet? Kan den som prylat den andre va mest lämplig?
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2010-07-24 09:53:54 följande:
    Och om båda tagit lika mycket ansvar? Hur avgörs lämplighet? Kan den som prylat den andre va mest lämplig?
    Förälder som misshandlar är självklart inte lämplig. Det säger ju sig självt. Hur ska en förälder som misshandlar en annan vara en lämplig förebild.
  • Donum

Det är väl bättre att barnet bor på samma ställe och så flyttar föräldrarna växelvis?

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • Anna undrar

Varför ska barnen bo hos den som tidigare tagit mest hand om dem? Som en belöning? De jag känner som skiljer sig kör barnen varannan vecka och från den punkt de separerat så börjar bägge ta hand om barnen lika mkt, ganska logiskt, har man barnen en vecka så är man 100 procent förälder den veckan.
    Klart det inte funkar om det är bebisar men annars ser jag ingen känslomässig orsak att inte ha 50-50.

Svar på tråden Ni som är emot växelvis boende