Anonym (Snart student) skrev 2010-07-23 18:19:04 följande:
Jag är arbetslös sedan ett tag tillbaks (mindre än ett år) och får a-kassa, nu ska jag börja studera i augusti och kommer då ta studielån och med andra ord skriva ut mig från arbetsförmedlingen och meddela förändringen till a-kassan.
Jag ska anmäla sökta jobb i början av augusti och jag ska, enligt min handlingsplan, kontakta arbetsförmedlingen för ett nytt möte för att göra en ny handlingsplan senast 2 september. Jag kommer skriva ut mig från arbetsförmedlingen den 30/8 då skolan börjar.
Det jag nu är lite fundersam på är om jag begår något fel om jag i mina ansökningar skriver under framtidsplaner att jag den 30/8 kommer börja studera ett program på heltid i de antal år programmet ligger på?
Känns mest rättvist mot de företag jag söker jobb på då de inte behöver ödsla tid på mig om jag är ointressant som heltidsstuderande. Eller vad tycker ni?
Någon med erfarenhet utav detta?
Ta alltid den lätta vägen och håll dig till sanningen. Om du inte uppger att du ska börja plugga för tjänsterna du söker till kommer de att lägga ner arbete på att granska dina ansökningshandlingar, mer eller mindre i onödan. Kanske kallas du till intervju och att då sitta där och säga "Ooops, glömde säga att jag ska börja plugga den 30/8" gagnar knappast din sak. Eftersom du ska börja plugga den 30/8 är ju ditt arbetssökande just nu mest en formalitet i väntan på att studierna ska börja. Har du fått besked att du blivit antagen ska du så snart som möjligt kontakta Arbetsförmedlingen. Det behöver inte vara din handläggare/förmedlare där, utan du kan gå in på kundmottagningen eller Direkt Service och uppge att du fr o m 30/8 är studerande. De kommer då att ändra kategorin på dig från heltidsarbetssökande, som du står på nu, till arbetssökande med förhinder fr o m 30/8. Den ändringen kan de lägga in redan nu, så att det börjar gälla från nämnda datum. Du ska då också be dem lägga ett meddelande till din handläggare om hur det förhåller sig, så att handläggaren kan avboka planerna på att ni ska mötas för ny handlingsplan. Det är också viktigt att du gör detta så snart som möjligt. Inget av detta är konstigt på något sätt: som studerande står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande. Du kan ändå vara inskriven där, men inte som heltidsarbetssökande. När du slutar studera är det bara att påanmäla sig hos AF på nytt.
Var noga med att göra det här och att det blir rätt. Krångla inte till det genom att utebli eller inte informera. Får du studiemedel och ev annan ersättning från AF/a-kassa parallellt blir du bara återbetalningsskyldig och sådant kan få konsekvenser som avstängning från A-kassa, t o m permanent avstängning. Undrar du mer är det bara att ringa Arbetsförmedlingens kundtjänst, där det sitter utbildade och rutinerade förmedlare som hjälper dig. De kan också skriva in vad du vill, så att det syns i dina anteckningar på AF. Telefontiderna är mån-fre 0800-2200, lör-sön 1000-1600 och numret 0771-416416. Lycka till!