• pyretochbönan0809

Ni som kommit till den punkten att ni frågar/sätter ert barn på pottan med några timmars mellanrum:

Hur gör ni när ni ska vara ute en hel dag? Tar ni på blöja eller ser ni till att det finns en potta i närheten?

Nästa fråga: övar ni med pottring på toan också? Känner att det kunde vara en bra idé att öva på att kissa medan vi håller henne över toaletten...Det skulle underlätta när vi är borta...

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Ni som kommit till den punkten att ni frågar/sätter ert barn på pottan med några timmars mellanrum:
  • strojes

Om vi är borta en hel dag har de blöja på. Vi kör med byxblöjor som ju nästan är som trosor och försöker få tjejerna att dra ner den utan att riva sönder när de ska ta av sig. Lättare för de att ev kissa på toa när vi är borta om de inte har vanlig blöja.
    Vi har både potta och toaring hemma så de kan välja.

• pyretochbönan0809
    strojes skrev 2010-07-23 19:53:12 följande:
    Om vi är borta en hel dag har de blöja på. Vi kör med byxblöjor som ju nästan är som trosor och försöker få tjejerna att dra ner den utan att riva sönder när de ska ta av sig. Lättare för de att ev kissa på toa när vi är borta om de inte har vanlig blöja.
    Vi har både potta och toaring hemma så de kan välja.
    Tack för ditt svar Hur gamla är dina tjejer? *nyfiken*
    När började ni med toaring?
  • strojes

De är 2,5 år. Vi har kört lite då och då inte så "intensivt" än. De har en storasyster så pottorna har sått framme sen de var bebisar. Men nu denna veckan har vi kört lite mer utan blöja när vi är hemma.
    Toaring har också funnits från början och de har valt att sitta på den då och då.

• gryning2

Min son gillar inte potta så vi kör med toasits. När vi är borta har han fått kissa på vanlig toa alt. utomhus på gräset och det brukar gå bra =)

• pyretochbönan0809
    strojes skrev 2010-07-23 20:20:44 följande:
    De är 2,5 år. Vi har kört lite då och då inte så "intensivt" än. De har en storasyster så pottorna har sått framme sen de var bebisar. Men nu denna veckan har vi kört lite mer utan blöja när vi är hemma.
    Toaring har också funnits från början och de har valt att sitta på den då och då.
    Se där....Tack! Ska testa imorgon om hon verkar vara på humör
    Det går bra, i stort, med lilltjejen Vi började jättelöst i maj och i mitten av juni åkte vi till landet där vi körde på mera. När vi kom hem efter 2 veckor var vi nere på 1-2 olyckor HÖGST per dag och hon bajsade på pottan.
    Idag verkar hon ha vart ur balans på något sätt så det var 3 kissolyckor idag men i övrigt tycker jag det går super!
  • Anne69

Vi tar pottan med Har varit på nöjespark idag med pottan i högsta hugg, funkade hur bra som helst. Men hon fick ha blöja i bilen dit och hem. Men blöjan var tom o så kissade hon på pottan nu när vi kom hem. Det såg lite töntigt ut men vi är precis i den fasen att hon faktiskt vant sig vid att inte ha blöja och jag vill inte sabba det nu. Vi har hållit på i 3 veckor nu och kisset går hur bra som helst. Inga olyckor på ca en vecka nu. Hon går tom upp ur badet för att kissa på pottan. Bajsandet är dock en katastrof och det kommer i byxan varje gång......så jobbigt men jag gissar att det är övergående. Hon ska precis fylla 2!

• pyretochbönan0809
    Anne69 skrev 2010-07-23 20:33:00 följande:
    Vi tar pottan med Har varit på nöjespark idag med pottan i högsta hugg, funkade hur bra som helst. Men hon fick ha blöja i bilen dit och hem. Men blöjan var tom o så kissade hon på pottan nu när vi kom hem. Det såg lite töntigt ut men vi är precis i den fasen att hon faktiskt vant sig vid att inte ha blöja och jag vill inte sabba det nu. Vi har hållit på i 3 veckor nu och kisset går hur bra som helst. Inga olyckor på ca en vecka nu. Hon går tom upp ur badet för att kissa på pottan. Bajsandet är dock en katastrof och det kommer i byxan varje gång......så jobbigt men jag gissar att det är övergående. Hon ska precis fylla 2!
    Rolig idé!!! Bajsningen är övergående Hm...Kanske skulle testa det nästa gång...Tyvärr är det nog ett bra tag innan vi ska iväg en heldag nästa gång men det kanske är ett annat läge då med....
  • Suneboll

Vi har oxå pottan med.....just nu är det ju varmt ute oo man kan kissa i busken...vi försöker att inte ha blöja på alls, men om hon inte bajsat på hela dan el inte vill kissa innan vi åker så tar vi på training pants el en blöja men ger alltid alternativ till att kissa så hon slipper kissa i blöjan...den är bara back-up....hon är snart 2 år. Med sonen had e vi pottan med överallt för han tyckte att toaletter var läskiga stora hål ;0) Han blev dessutom torr mkt tidigare han var bara 18 mån.

• Pellefantina

Vi kör potta hela dagarna, men om hon ska åka i bil eller tåg får hon ha blöjbyxa. Fyller 2 år nästa vecka. Toasist är inte populärt, men vi har ändå skaffat en för att det ska kunna gå om hon vill (har ställt en liten pall så hon själv kan gå upp) men hittils är det bara potta som gäller, och hon bajsar alltid i pottan, däremot kiss blir det lite olyckor ibland på golvet, eller i duschen. När hon åkte tåg med mormor häromdagen glömde vi potta, men det gick bra att hålla henne över toaletten så kissade hon! (Däremot måste man komma ihåg att fråga då och då om hon inte gjort det på länge, iaf om hon är trött eller stressad, annars kommer det på golvet ibland.)

• pyretochbönan0809

Ja, är hon trött eller ur gängorna så blir det fler olyckor men bajsolyckor har hon inte haft på flera veckor nu   Idag har hon än så länge inte haft någon olycka alls och hon har sagt till alla ggr utom 2 då vi ar frågat henne.

• Anne69

Vi har pottor överallt! Vi har inte haft ngn kissolycka på 5 dagar nu och hon springer själv o sätter sig. Både sovblöjan på dagen o sovblöjan på natten är heltorra och hon vill helst inte ha blöja när hon ska sova! Det blev en stor strid igår kväll som jag dock vann. Imorse visade hon dock upp sin heltorra blöja och satte sig direkt och kissade på pottan! Däremot kan hon inte gå på toaletten eller kissa ute om man håller henne, så för oss är pottan nödvändig. Vi kommer bära den med oss överallt!

Detta med bajsandet funkar fortfarande inte.....grrr.....tröttsamt...... Men vi är uthålliga! Hon vill verkligen bajsa på pottan men ännu kan hon inte sitta ner o bajsar. Hon är så van vid att stå o bajsa - vi pratade om det igår kväll mannen o jag: för oss är det ju obegripligt hur man kan stå eller ligga ner o bajsa.......så jag antar att det är lika konstigt för henne att sitta ner.  Någon med tips om detta?

• mapo51

Vi har en byxblöja på om vi ska åka bil länge, men sonen kissar inte i den så det är bara en säkerhetsåtgärd utifall att vi inte hinner stanna.
    Annars så får han ha kalsonger som vanligt.

Sonen sitter ibland på pottan och ibland på toaletten även hemma, om vi är ute så blir det toaletten. Då har vi ingen lite toaring utan han får sitta på den stora ringen och det går bra. Vi försöker att få honom att sitta så mycket som möjligt på toaletten för att slippa mecket med pottan.

• MariaT

Vi pottränar också för fullt och helt utan olyckor när de går nakna MEN när kalsongerna är på kommer ständigt små olyckor. Vi har bara hållit på i fyra dagar men det är så frustrerande när jag vet att de faktiskt kan. Jag förstår att kalsongerna kan göra dem förvirrade men vad ska man göra? Någon som har något tips?

P.S. Nästa vecka följer pottorna med till Liseberg, grym idé! D.S

Svar på tråden Ni som kommit till den punkten att ni frågar/sätter ert barn på pottan med några timmars mellanrum: