• Lippans

Någon som bor på Gotland?

Jag har varit på gotland i ett par dagar och är helt förälskad i ön. Jag är väldigt intresserad av att flytta dit nu. Vi är en liten familj med en dotter på tre år. Kan ni rekommendera att bo på gotland? Var på gotland bor man bra med en treåring? Vi vill ju att hon ska ha kompisar runt sig...

• Svar på tråden Någon som bor på Gotland?
  • Pysan88

Hej.
    Jag bor på Gotland. Gotland är en underbar ö! Jag har aldrig bott någon annanstans, men kan tänka mej att det är väldigt annorlunda att bo här.

Bra ställen att bo på kan vara mindre samhällen om man inte vill bo i Visby. Roma är en bra ort. Har det mesta. Mataffär, apotek, dagis, vårdcentral, bibliotek m.m. Bra bussförbindelser till Visby. Sedan finns även Slite och Hemse. Även där finns det nödvändigaste och bra bussförbindelse.

Ute på landet är det mysigt att bo, men kanske lite svårare. Många håller ihop i socknen och det är kanske svårt  att komma in i den.

Det är jätte svårt att svara, men har du fler frågor får du gärna fråga så ska jag försöka svara på dem Glad

• LilaLilja

hej :) jag bor på gotland, i slite!
    ett helt underbart samhälle.
    finns bl.a 2 mat-affärer, några "pressentaffärer", apotek, systembolag, pizzeria/resturang, dagis, nyrenoverad skola, VC, mvc, bibliotek mm.  fin park/grönområde (bilden) intill hamnen!
    Själv bor vi i lägenhet med utsikt över havet och skärgården, helt underbart!

• LivL

Jag har växt upp där och är nu på väg tillbaka.

Vill man bo ute på landet så kanske man inte ska bo på Sudret, alltså södra Gotland. Onekligen vackert, men lite som Norrland när det kommer till avstånden. Inte kul för tonåringarna!

Själv skulle jag bara vilja bo i eller jättenära Visby. "Innastan" är onödigt dyrt. Gråbo och Terra Nova är inte livsfarligt att bo på om man jämför med Sthlm, men det har varit lite kriminalitet där dom senaste åren verkar det som. Jag hade nog valt att bo precis utanför stan.

Norra Gotland är väl det som verkar vara minst poppis...

Roma, mitt på ön, är helt ok. Även Dalhem och däromkring.

När jag började gymnasiet upplevde jag en stor skillnad mellan mig och dom andra när det kon till hur mycket vi kunde etc. Min engelska var t.ex skit, deras samhällskunskap var noll. Så kolla upp dom olika skolorna. Dom har några friskolor inne i stan nu som jah absolut tycker du ska googla.

Och kan tipsa om att vi har ett ute-dagis precis söder om Visby.

Svar på tråden Någon som bor på Gotland?