Rama in spegel, pris?
Hej,
Är det någon som lämnat in och ramat in speglar?
Ungefär hur mycket kostade det? Var lämnade ni in dem?
Tacksam för hjälp!
Hej,
Är det någon som lämnat in och ramat in speglar?
Ungefär hur mycket kostade det? Var lämnade ni in dem?
Tacksam för hjälp!
Google-googleli- goog! Den här länken verkar kul, vet i allafall att det är väldigt dyrt att lämna in hos glasmästaren..,
Oj, förlåt, här kommer den:
www.vackravaggar.se/sv/artiklar/speglar/index.html
Om man har någorlunda vanliga mått på speglarna kan man köpa vanliga ramar att ha de i.
Vi gjorde så med vår badrumsspegel. Köpte en spegel i 50x70 cm och satte den i en Ribba-ram från IKEA i ek. Hur snyggt som helst. Fäste spegeln med transparent silikon för att det skulle sitta ordentligt.
kan tänka mig att det kostar som att rama in en tavla ungefär. och det är dyyyrt. jag ville rama in en tavla som är ca 15x50cm stor med en enkel, rak smal ram, det skulle kosta över 1000spänn på gallerix :O. kan tänka mig att en glasmästare är lite dyrare än så. vet dock att glasmästaren i alunda (liten ort utanför uppsala) är mycket billigare än inne i stan. så du kanske ska leta dig till en glasmästare på en mindre ort?
Tack för era svar!
far: Försökte också googla, men hittade inte så mycket. Men det fanns mycket roligt på den sidan iaf! :)
ango07: Smart, behöver man vara händig? För det är inte jag, hehe.
dorothy: Har bl.a en spegelvägg där jag tänkte att man kan rama in speglarna istället. Men det kanske med andra ord är billigare att köpa nya speglar ändå?
Tack för era svar!
far: Försökte också googla, men hittade inte så mycket. Men det fanns mycket roligt på den sidan iaf! :)
ango07: Smart, behöver man vara händig? För det är inte jag, hehe.
dorothy: Har bl.a en spegelvägg där jag tänkte att man kan rama in speglarna istället. Men det kanske med andra ord är billigare att köpa nya speglar ändå?
Gallerix är hutlöst dyra. Sonen har lämnat in där och det var både dyrt och dåligt.
Vi lät göra en spegel för 8-9 år sedan och beställde då ett spegelglas hos glasmästaren, kostade ett par hundra om jag minns rätt. Lämnade sedan spegelglaset till en ramverkstad och kunde där välja mellan alla de ramar han hade, 100-tals. Även det kostade några hundralappar och blev hur bra som helst.
Sök efter ramverkstad så finns det förhoppningsvis någon mindre som inte har så vansinnigt höga priser.
Lycka till.
Göra själv om man är lite händig?
Min pappa har gjort en spegel till mig med spröjs och ram runt. Det var av såna där fyrkantiga speglar som alla hade på 80-talet och gjorde spegelvägg av. Han limmade fast speglarna på en plywoodskiva, såga till list till spröjsen och använde golvsockel som ram, allt vitmålat. Allt limmades fast på plywoodskivan. Den spegeln är över 10 år och håller än.
AnnLee: Ja, det kommer nog bli så att min sambos pappa får hjälpa oss. Han hade nån finurlig såg (jag kan inget om sånt där) som kunde såga till kanterna bra eller vad det var.
Tack för beskrivningen!
Så får använt spegelväggen, istället för att slänga dem! :)