Spikmatta när jag är gravid?
Någon som vet om det är skadligt! Känns som att den blodcirkulationen kan skada? Kroppen blir ju rätt påverkad. Eller är jag bara nojig kanske...? Hmmmm....!
Någon som vet om det är skadligt! Känns som att den blodcirkulationen kan skada? Kroppen blir ju rätt påverkad. Eller är jag bara nojig kanske...? Hmmmm....!
När jag köpte min spikmatta var det en varningstext med där det stod att man inte ska använda den när man är gravid, så jag skulle skippa det! Man ska inte heller använda den om man har pacemaker, vilket pappa har, så jag antar att det sätter igång hjärtat och blodcirkulationen på ett sätt som kan vara skadlig. Men nu gissar jag....
Jag frågade min BM samma sak, och fick följande svar:
---------------------------------------------------------------
Fråga via mail:
Jag fick en spikmatta i julklapp och har ännu (slutet på mars) inte vågat använda den för jag har inte hittat information om ifall man kan användaden eller inte under graviditeten. En dag kom jag ihåg att maila min barnmorska (underbar sådan) om hur det var med graviditet och spikmatta och fick det här svaret:
Svar via mail:
Spikmatta går alldelles utmärkt att använda. Det finns inga kända negativa effekter med att använda den med tanke på graviditet. Det ökade blodflödet är snarare något positivt. Tom vår chefsöverläkare har OK:at att använda den under graviditet
Det är även om tidigare i graviditet. De skriver som de gör för att helgardera sig att man inte skall anklaga mattan om man får ett missfall trots att man vet att det inte påverkar på det viset.
Så använd du den med gott samvete om det får dig att må bra. Det är bara positivt.
---------------------------------------------------------------
Jag har använt spikmattan varje kväll i 15-20 min och jag kan säga att ca 90% av min foglossning försvinner om jag använder den varje kväll, slarvar jag kan jag knappt gå på ett par dagar efteråt...
Kalas! Vad bra att man får använda den ändå! Vilken härlig bm som tog reda på det ..
Det är verkligen guld värt att ha en sån bra bm under den här tiden! Grattis till det
Tack tjejer för alla svar! Men jag är fortfarande osäker. Men o andra sidan så borde det ju blivit värsta debatten om det i media om det var farligt. Hmmm jag ska överlägga med mig själv ett tag och sedan fråga min läkare.
Ha det fint!
Jag skulle nog säga att din BM är lite väl vågad som säger att spikmattan är ok även tidigt i graviditen. Jag använde den mot slutet men med tunna kläder. Att öka blodcirkulationen kan ju oxå sätta igång förlossningen så jag tycker den ska använda med försiktighet. Jobbar själv i hälsokostaffär där vi säljer dem och skulle inte rekommendera till gravida att använda dem. Det är ju samma sak med massage osv att va försiktig första månaderna.
Det viktigaste tycker jag är att lyssna på kroppen och känna efter. Spikmattan hjälper ju kroppen att rensa ut slaggprodukter oxå genom att öka cirkulationen och just när man är gravid vill man inte rena/ha slaggprodukter dom frigörs. Sen beror det på hur känslig man är oxå såklart. Kan oxå va bra att känna till att det faktiskt finns vissa punkter på kroppen som vid hårdare tryck kan orsaka missfall. Tror nog inte att spikmattan kommer åt de enskilda punkterna på det sättet eftersom trycket fördelas men som sagt man bör va försiktig.
Skulle jag kunna så skulle jag ligga på den. Men med foglossning där värken är som värst i ryggslutet så kommer jag inte upp från den utan att riva sönder mig eftersom jag inte tar mig upp utan att rulla runt på sidan innan jag reser mig.
Tycker annars den ger så mkt avslappning att jag inte skulle tro att den ska vara farlig att använda.
Kikar lite här i tråden :) Jag tänker minsann börja med min spikis igen, har saknat den hemskt mycket! Ville vara försiktig i tidig grav men nu jäklar! :)
Vilken bra tråd! Jag har inte legat på min spikmatta på hela graviditeten, är dock bara knappt halvvägs, just pga att jag trott (!!) att det var skadligt. Men iofs, när jag frågade min BM om akupunktur och hon sa att det var bra att ta akupunktur under graviditeten, så varför skulle en spikmatta vara farlig? Den kommer ju inte åt på samma sätt som nålar, även om det är ett otroligt bra "vackert-så". Nu ska jag börja använda spikmattan igen och kanske få ordning på nacken igen. Har saknat min älskade matta!!!