• magplask

gravidförsäkring?

behöver man ha det? vilken ska man ha isåfall?

jag frågade min barnmorska men hon visste ingenting om sådant, och frågan är ju om det verkligen behövs?
    hur har ni gjort och varför?

• Svar på tråden gravidförsäkring?
  • Delene

Vi tog det.. Tror det var bra att ha en tecknad innan barnet föds o som sen övergår till barn o olycksfallsförsäkring ifall det händer något vid födseln eller innan man hunnit teckna ny försäkring. Besparar både tid o pappersjobb oxå

• Knosan

Hej!
    Min erfarenhet av gravidförsäkrig är bra, men det finns många men. Vi väntade tvillingar och tyckte det var smart att teckna en försäkring hos Trygg Hansa. Det var den vi tyckte verkade bäst. Våra tjejer är, som många tvillingar, födda för tidigt, så för ena tjejen fick vi ut 1500 kr för två veckor på neonatal, för andra tjejen som hade graviditetskomplikationer, med bla invertes missbildningar, blev det lång sjukhusvistelse och vi fick ut ca 18000kr, dvs maxbeloppet = 6 månader på sjukhus.
    Däremot är det INTE så som Delene skriver att gravidförsäkring övergår till barnförsäkring om det händer något i graviditet el förlossning. Jag har hittills inte hittat något bolag som vill försäkra min dotter, så det ska du inte räkna med.
     Trygg Hansa var då det första bolaget som gav oss avslag.

• Knosan

Eller jo, en olycksfallsförsäkring har hon via Länsförsäkringar, men inte ens det ville TH teckna på henne.
    En "barnförsäkring", dvs sjuk- och olycksfall får hon helt enkelt inte. 

• Delene

De flesta gravidförsäkringar räcker till barnet är några månader gammalt o det är till för att man ska hinna teckna ny (hos dem såklart) innan tiden går ut. Om tiden går ut måste det till en hälsodeklaration.

Hur det är om man får barn med komplikationer ska jag inte säga något om för det vet jag inte. Knosan  har ju erfarenhet av det.. Usch så systemet är!

• brallison

Är det nån som har koll/erfarenhet om någon av  försäkringsbolag ska ersätta nåt vid händelser utomlands? Det är så att vi ska åka till Skottland på en bussresa (inget flyg) och då är jag i v. 29-30 (det är bara 9 dagars resa). Men jag menar om nåt händer där (om plötsligt föds barnet för tidigt) får vi nån ersättning för nåt i sånt fall? Eller gäller då en vanlig reseförsäkring?

• Kazeer

Jag har haft nytta av gravidförsäkringen eftersom båda mina barn har hamnat på neonatal och då har vi fått ersättning från försäkringen.

Knosan skrev 2010-07-24 10:31:18 följande:
    Hej!
    Min erfarenhet av gravidförsäkrig är bra, men det finns många men. Vi väntade tvillingar och tyckte det var smart att teckna en försäkring hos Trygg Hansa. Det var den vi tyckte verkade bäst. Våra tjejer är, som många tvillingar, födda för tidigt, så för ena tjejen fick vi ut 1500 kr för två veckor på neonatal, för andra tjejen som hade graviditetskomplikationer, med bla invertes missbildningar, blev det lång sjukhusvistelse och vi fick ut ca 18000kr, dvs maxbeloppet = 6 månader på sjukhus.
    Däremot är det INTE så som Delene skriver att gravidförsäkring övergår till barnförsäkring om det händer något i graviditet el förlossning. Jag har hittills inte hittat något bolag som vill försäkra min dotter, så det ska du inte räkna med.
     Trygg Hansa var då det första bolaget som gav oss avslag.
    Jag kan också intyga att man inte kan utgå från att gravidförsäkringen automatiskt medför att man kan teckna barnförsäkring. Under båda mina graviditeter har jag haft gravidförsäkring i Länsförsäkringar. Bolaget har sedan inte beviljat barnförsäkring, eftersom barnen har varit prematura och tillväxthämmade. För första barnet gjordes en ny utvärdering vid ett års ålder och då fick han sin barnförsäkring. För andra barnet skulle en ny utvärdering göras först efter 18 månader. Men då vände jag mig till If i stället och fick där en barnförsäkring beviljad på en gång. (Under tiden som Länsförsäkringar inte beviljat barnförsäkring har de erbjudit en olycksfallsförsäkring.)
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Celice29

Jag var väldigt i valet o kvalet o lite emot det av principen att bolagen ska tjäna pengar på att skapa rädslor och osäkerhet... Jag tyckte det var jättesvårt, för det finns ju helt klart fördelar med. Sist o slutligen valde vi att teckna en gratis gravidförsäkring via facket. Tänkte att ",tja det skadar väl inte".

• mapo51
    Delene skrev 2010-07-26 08:35:40 följande:
    De flesta gravidförsäkringar räcker till barnet är några månader gammalt o det är till för att man ska hinna teckna ny (hos dem såklart) innan tiden går ut. Om tiden går ut måste det till en hälsodeklaration.

Hur det är om man får barn med komplikationer ska jag inte säga något om för det vet jag inte. Knosan  har ju erfarenhet av det.. Usch så systemet är!
    Du behöver göra en hälsodeklaration även om tiden inte har gått ut, så rekommendationen är att man ska ta reda på vilken barnförsäkring man vill ha redan innan och sedan skicka in ansökan så fort man kan. Det krävs oftast att barnet har fått personnummer och att det har gjorts en första läkarundersökning.
    Då är risken för undantag allra minst om det inte har varit komplikationer i samband med graviditeten.

Vi kommer att se till att ha ansökningsblanketten med oss till förlossningen och fylla i allting och skicka in ansökan på väg hem från BB. Vårt nästa barn kommer att få sitt personnummer direkt och jag räknar med att de gör en läkarundersökning innan vi skrivs ut.
  • Knosan
    magplask skrev 2010-07-25 13:56:28 följande:
    oj! men hade hon fått det om du inte hade haft gravidförsäkring?
    Nej, självklart inte.
  • Kazeer
    Delene skrev 2010-07-26 08:35:40 följande:

Hos Länsförsäkringar måste du fylla i en hälsodeklaration även om du har en gravidförsäkring hos dem och skickar in ansökan om att teckna barnförsäkring innan barnet är sex månader. Så har det i alla fall varit för mig två gånger.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden gravidförsäkring?