• Isabellesmamma89

Tappar jätte mycket hår!!!

Fick barn för nästan 4 mån sedan o nu fäller jag extremt mycket hår.

Ibland kan jag dra handen genom håret o få med en stor tuss med hår.

Fäller jätte mycket på kläder, säng o andra möbler.

Finns det något jag kan göra?

Känns som om jag snart kommer att vara skallig om det fortsätter så här!

• Svar på tråden Tappar jätte mycket hår!!!
  • Googels

Man tappar i stort sett inget hår under graviditeten utan börjar göra det efteråt istället. En del verkar drabbas värre av det än andra och man blir väldigt tunnhårig. 

Kommer inte riktigt ihåg hur länge det brukar vara eller om håret går tillbaka till 'normalläge' efter ett tag, men kolla med bvc för att se om de har mer info eller om det kan bero på något annat - har för mej att man kan tappa hår om man har sköldköttelproblem, men det är som sagt väldigt vanligt att göra det efter en graviditet.  

• VildVittra

Samma här, fick en dotter för snart 4 månader sen och det är inte roligt att tvätta håret eller ens borsta det.

Jag äter B vitamin nu som extra....bara för att försöka få behålla nått hår....

Jag gifter mig på Lördag den 31...och jag är såååååå tunnhårig nu så det blir inte kul att försöka göra nått med det.

Vad ska man göra...(inte för att jag hinner få tillbaka mitt tjocka hår på en vecka)

=(

Så ledsen ju.....

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Isabellesmamma89

okej, börjar bli orolig att jag ska tappa jätte mycket. Tycker redan att jag börjar bli tunnhårig.
    Mår dåligt av detta :(

• Isabellesmamma89
    VildVittra skrev 2010-07-23 23:24:23 följande:
    Samma här, fick en dotter för snart 4 månader sen och det är inte roligt att tvätta håret eller ens borsta det.

Jag äter B vitamin nu som extra....bara för att försöka få behålla nått hår....

Jag gifter mig på Lördag den 31...och jag är såååååå tunnhårig nu så det blir inte kul att försöka göra nått med det.

Vad ska man göra...(inte för att jag hinner få tillbaka mitt tjocka hår på en vecka)

=(

Så ledsen ju.....
    ÅH vad roligt att du ska gifta dig, gratulerar =)
    Förstår att det inte kan vara så roligt att tappa mycket hår inför en sådan dag speciellt.
    Inte roligt att göra det annars heller, jag mår dåligt av det.
    Hjälper det något med B vitamin då?
  • Petrah

jag har läst att man kan ha brist på nått om man tappar hår. jag ska kolla upp detta åt dig.

Wild, Raw and Beautiful
  • Isabellesmamma89
    Petrah skrev 2010-07-23 23:29:04 följande:
    jag har läst att man kan ha brist på nått om man tappar hår. jag ska kolla upp detta åt dig.
    Tack, det hade varit jätte snällt
  • VildVittra
    Isabellesmamma89 skrev 2010-07-23 23:29:02 följande:
    ÅH vad roligt att du ska gifta dig, gratulerar =)
    Förstår att det inte kan vara så roligt att tappa mycket hår inför en sådan dag speciellt.
    Inte roligt att göra det annars heller, jag mår dåligt av det.
    Hjälper det något med B vitamin då?
    Inte än i allafall....äter levaxin också för sköldkörteln men va då...det hjälper ju inte.
    Även mina naglar har blivit vekare och går av lättare, har alltid haft långa naglar men nu går det nästan inte. Det går av lite för långt "in" och det gör dj***usiskt ont. Har fått klippa ned dem. Trist det med.

Man blir ju orolig och så tänker man ju "Kul att bli så tunnhårig så det börjar synas......NOT"
    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Näckrosen

Jag har också tappat mycket hår (har inte mycket i vanliga fall heller) runt 3-4 månader efter förlossningen med båda mina barn.

DET KOMMER TILLBAKA!

För mig har det kommit tillbaka när jag slutat amma. Jag har ätit Hirskapslar från Alpnaering. Det är B-vitamin och mineralbrist.

När första sonen var 3 månader gifte vi oss. När jag på natten skulle reda ut frisyren följde nästan allt hår med. Jag var nästintill kal uppe på huvudet.

Då var jag beredd att ta trimmern över mitt långa hår, men när jag skulle till att göra det såg jag några nya fjun.

Det är inte roligt men som sagt: Det kommer tillbaka, men det kan ta ett halvår - år.

• gudrunberit

Jag är gravid i v 20 och tappar massor med hår redan nu!! Hur ska det bli sen undrar jag? Jag har vanligtvis mycket tjock hår, men nu är det bara en liten tofs kvar...detta bådar inte gott.

Innan jag var gravid åt jag b-vitaminkomplex eftersom jag har eksem- och torr hud och det funkade jättebra mot det samt att håret växte så det knakade! Jag tog även extra magnesium, men jag vet inte om det påverkade håret. Så tipsen är från mig med att testa b-vitaminkomplex.

Å grattis till bröllopet! Solig

• Isabellesmamma89

Vart hittar man det?

gudrunberit skrev 2010-07-23 23:40:40 följande:
    Jag är gravid i v 20 och tappar massor med hår redan nu!! Hur ska det bli sen undrar jag? Jag har vanligtvis mycket tjock hår, men nu är det bara en liten tofs kvar...detta bådar inte gott.

Innan jag var gravid åt jag b-vitaminkomplex eftersom jag har eksem- och torr hud och det funkade jättebra mot det samt att håret växte så det knakade! Jag tog även extra magnesium, men jag vet inte om det påverkade håret. Så tipsen är från mig med att testa b-vitaminkomplex.

Å grattis till bröllopet! Solig

• gudrunberit

Jag har köpt både på apotek, bodystore.se och hälsobutik på stan. Jag tycker att jag har fått bäst effekt när jag mixat magnesium, b-vitaminkomplex och omega men det kanske bara är en tillfällighet.

Lycka till! 

• Petrah

nu ska vi se vad som står i min näringspärm
    orsaker till håravfall kan vara:

nedsatt tarmflora eller tarmfunktion
    proteinbrist,zinkbrist, B och C vitaminbrist, anemi eller diabetes
    hårvårdsprodukter
    Genetiskt arv som kan bero på kollengaenvävnaden
    alopecia areta associeras med fördoämnensöverkänslighet
    obalans i sköldkörtelhormonerna
    ämen i hårprodukter.

kost vid håravfall:
    Födoämnen som innehåller protein,Fe,zink,B och C vitamin EFA
    Behandla nedsatt tarmfunktion orsakad tex av svamp,bakterier,parasiter eller tungmetallsförgiftning.
    Raffinerade kolhydrater.

Det va det jag fick fram, hoppas det är till nån hjälp

Wild, Raw and Beautiful
  • gudrunberit
    Petrah skrev 2010-07-24 00:19:21 följande:
    nu ska vi se vad som står i min näringspärm
    orsaker till håravfall kan vara:

nedsatt tarmflora eller tarmfunktion
    proteinbrist,zinkbrist, B och C vitaminbrist, anemi eller diabetes
    hårvårdsprodukter
    Genetiskt arv som kan bero på kollengaenvävnaden
    alopecia areta associeras med fördoämnensöverkänslighet
    obalans i sköldkörtelhormonerna
    ämen i hårprodukter.

kost vid håravfall:
    Födoämnen som innehåller protein,Fe,zink,B och C vitamin EFA
    Behandla nedsatt tarmfunktion orsakad tex av svamp,bakterier,parasiter eller tungmetallsförgiftning.
    Raffinerade kolhydrater.

Det va det jag fick fram, hoppas det är till nån hjälp
    Vilken klippa du är! Tack för informationen!! 
Svar på tråden Tappar jätte mycket hår!!!