Anonym skrev 2010-07-24 23:07:59 följande:
Tack för alla svar! Ja barnet kommer födas i sverige. Jag har hört att man måste ha personbevis för att kunna skaffa pass..Vet du ungefär hur lång tid det tar för det att komma upp i systemet? Finns det inga andra papper som kan användas ifall det inte är uppe i systemet tills passet behövs?
arkeologitjejen skrev 2010-07-24 23:11:13 följande:
Personbeviset kommer med posten. Vi låg inlagda på BB i fem dygn och i början på veckan efter fick vi hem personbeviset på Linnea. Minns inte längre exakt dag, men det tog mindre än två veckor.
Personbevis man får hem efter man legat på BB antar jag är ett personbevis med kön, föräldrar, födelsedatum, födelseort osv. Detta kommer man inte långt på vid ne passansökan. Barnet måste som sagt vara namngett för att få ett pass. Och det är andra blanketter som man får hem med posten. Innan barnet har fyllt 3 månader måste man ha gett denne ett namn. Så det ni ska göra om ni ska ha ett pass för den nyfödde är att snabbt som attans skicka in namnet till Skatteverket. I och med att det är semestertider så kan det ta lite längre tid, upp till en månad om jag inte minns fel. Det kommer dock finnas ett namn på en handläggare från Skatteverket på det personbeviset ni får hem efter förlossningen. Ring och förklara läget så kanske namnanmälan behandlas snabbare.
Om ni inte har bestämt er för vilket namn ni ska ha på barnet så måste ni åtminstone skicka in en namnanmälan med vilket efternamn barnet ska ha. Då finns möjligheten att göra ett pass där det kommer stå "ej namngiven flicka/pojke -- unnamed girl/boy". Det passet är dock endast giltigt till dagen INNAN barnet fyller tre månader. Vissa länder kräver att passet ska vara giltigt i sex månader efter hemkomst, så det är viktigt att kolla med respektive lands ambassad hur reglerna är just för landet man ska resa till.
Hoppas du fick en något som klarare bild.