• mrbiig

organisera mapparna i datorn- hur gör du?

Jag har världens skräpigaste dator, alla mappar ligger utspridda med dubbletter och program, filer av alla dess slag , dokument som jag knappt visste att jag hade, hur ser eran dator ut och vad gör ni för att hålla nån slaggs ordning på allt?

• Svar på tråden organisera mapparna i datorn- hur gör du?
  • badplats

Sparar först allting i en mapp på skrivbordet, när jag inte har nått att göra öppnar jag upp mappen och placerar allting där i, i andra mappar. Har mycket undermappar typ Dokument/skola/Ämne osv. Funkar rätt bra för mig.

• Michaeala

Har alla bilder i bildmappar under "pictures" i startmenyn.

Word-dokument har jag i "documents" i startmenyn.

Filerna, typ office och spotify o bla bla är på den plats de hamnar automatiskt.

Då och då för jag över alla bilder o dokument till dvd skivor, sen raderar dem från datorn.

Ibland rensar jag bland program och det gör man ju från kontrollpanelen.

Gör andra på andra sätt? *förvirrad*

• Manor

Jag har alla program i C:\Program. Övrigt sparar jag  i undermappar i  "Mina dokument".  Mapparna: Mina bilder, Musik, Ljudböcker, Ekonomi, Sångtexter etc. Eftersom jag blivit tvungen att byta dator och därmed kopiera över en del från den gamla till den nya datorn så vet jag att det är viktigt att det inte ligger för utspritt.  Jag sparar inte direkt på skrivbordet utan gör i så fall en genväg till skrivbordet.

• Jesspa80
    Michaeala skrev 2010-07-24 12:04:25 följande:
    Har alla bilder i bildmappar under "pictures" i startmenyn.

Word-dokument har jag i "documents" i startmenyn.

Filerna, typ office och spotify o bla bla är på den plats de hamnar automatiskt.

Då och då för jag över alla bilder o dokument till dvd skivor, sen raderar dem från datorn.

Ibland rensar jag bland program och det gör man ju från kontrollpanelen.

Gör andra på andra sätt? *förvirrad*
    Utan tvekan det dummaste du kan göra. Vad gör du den dag dina skivor inte funkar? De är inte evighetsmaskiner. Lovar.

Är det bilder/dokument du bryr dig om ska de vara sparade på två separata ställen. Dvdskivor tror jag är ett av de sämsta sätten.
  • Michaeala
    Jesspa80 skrev 2010-07-26 09:34:04 följande:
    Utan tvekan det dummaste du kan göra. Vad gör du den dag dina skivor inte funkar? De är inte evighetsmaskiner. Lovar.

Är det bilder/dokument du bryr dig om ska de vara sparade på två separata ställen. Dvdskivor tror jag är ett av de sämsta sätten.
    Tänkte köpa en extern hårddisk sen när jag har råd, och föra över allt till den.

Var sparar du filern då?
  • Jesspa80

Olika diskar. Det är ju smidigare än t ex skivor. Automatiskt också.

Drar du över allt till en extern disk har du bara flyttat problemet. Det ska sparas både i datorn och den externa hårddisken.

• Michaeala
    Jesspa80 skrev 2010-07-28 13:27:17 följande:
    Olika diskar. Det är ju smidigare än t ex skivor. Automatiskt också.

Drar du över allt till en extern disk har du bara flyttat problemet. Det ska sparas både i datorn och den externa hårddisken.
    AAa men det tar sån stor plats i datorn (har en bärbar)
  • OsminkadSanning

Jag har en kolla!- mapp på skrivbordet där jag lägger allt skit, med jämna mellanrum går jag igenom kastar eller sorterar upp alla filer i mappar. Bilderna har jag sorterade efter år i "år"-mapparna finns mappar med "1. Jan", "2.feb" osv. och i dem ligger det mappar där det står datuomen bilderna togs och sedan är det bildfiler. Dokument sparar jag tex i mappen "u-tetet" --> "kursnamn+kod"--> "Eget", "grupp", "bra att ha" osv. Annars brukar jag ändra ikonen på mappen så jag visuellt kan se vad som är i också. Tycker att jag har en välorganiserad dator. Men nog behöver jag köpa en extern hårddisk innan min går sönder. I värsta fall har jag bilder utbränt på cd-skivor men det är ju som ni redan sagt ett skitdåligt sätt :S

• mrbiig

tack för många bra tips, måste verkligen rensa i datorn, jag har två hårdiskar, den ena har jag C/windows, D/program den andra ännu mer program,spel dokument,filmer, musik M.m och den är uppdelad i tre delar?

• Söta Nasse

Har ett väl utbyggt mappsystem med en massa underkategorier. Min man försökte ändra om det hela till något som kanske var bättre, men lyckades inte alls. Mitt sätt fungerar perfekt. Var inte rädd för att använda mappar

♥ Flyttat till Täby ♥
  • lia76

Jag har allt jag vill ha kvar sparat på en extra hårddisk (jag har tre hårddiskar i min dator).
    Sen sparar jag samma backup på en nätverksserver som har två hårddiskar på 1TB vardera.
    Dessa hårddiskar är speglade, så allt som sparas på dena ena hårddisken sparas även på den andra... Så kraschar ena hårddisken har jag det ändå kvar på den andra. Skulle båda krascha så har jag kvar det på min dator.
    Bilder har jag även bränt på DVD skivor och skriver ut dem jag vill ha i album lite då och då

(=
Svar på tråden organisera mapparna i datorn- hur gör du?