• GuteCarra

Håller sig utan att kissa på 24tim

Vi tog bort blöjan på dagtid för tre veckor sen på vår 2½åriga tjej. Hon har sen dess varit torr i blöjan på natten utom en morgon på dessa tre veckor. Tycker de är okej att sitta på både toan och pottan. Problemet är att hon inte kissar eller bajsar där. Hon säger -Jag kan inte kissa toan/pottan. Så går hon därifrån och kissar på golvet istället. Lyckades få henne att kissa på toan en gång för tre dagar sen. Berömde henne mycket och hon fick glass som belöning, ihopp om att de skulle lossna. Men sedan dess har hon börjat hålla sig jätte länge istället. I förrgår kissade hon (på golvet) vid 8:30 sen höll hon sig ända till 19:30 på kvällen. Hon sa ett par gånger under eftermiddagen att hon behövde kissa och vi provade både pottan och toan men de kom inget.
    Igår kissade hon ca 9:30 och har ännu inte kissat!! De har alltså gått 24timmar.
    Hon har sagt vid två tillfällen nu på morgonen att hon vill kissa och vi har suttit på toa och läst sagor, men inget kommer. Bajsa har hon gjort ca var fjärde dag men bara en stenhård köttbulle.
    När vi ser att hon börjat bajsa har vi satt hennee på toan och hon har då slutat direkt.
    Från början satt vi henne på toan efter varje måltid och när hon vaknat. Men sen slutade vi med de eftersom vi var rädda att hon skulle tröttna och inte vilja sitta där alls.
    Nu frågar vi då o då men inte för ofta så hon ska känna sig pressad. Hon brukar som sagt säga till själv (även om de är utan resultat)

Någon som har tips på hur vi ska komma vidare? Är de farligt att inte kissa på så länge? Mitt förnuft säger mig att de borde vara de. Har även funderingar på om hon börjar bli/eller är förstoppad?

• Svar på tråden Håller sig utan att kissa på 24tim
  • Bernermorsan

Känner igen detta från min stora kille han kissade kl 08 efter att ha suttit på pottan i över en timme sen höll han sig till ca kl 19 på kvällen. Skriv om det här på FL tror "bloggen" finns kvar.
    Sen började vi med att han varje gång fick säga till om han var kiss eller bajsnödig och fick då blöja.

Min andra som vägrade bajsa på toa då gjorde vi så att han fick blöja men var tvungen att sitta på toa med den

Sen har vi succesiv gått över till toa/potta.

Men det tar tid.

Kan säga att engpn var vi och handlade försökte få honom att kissa på potta. Gick då på potta hemma men inte borta eller på toa. Men det kom inget kiss, så vi sätter oss i bilen hinner åka typ 1km så säger han kissnödig PANIK svänger av vi nästa avfart där det turligt var en mack. sätter honom på pottan inget händer. Vi satt där 45min brevid bilen muta med glass medmera. Ja sen kissade han......

• Lalalong
    GuteCarra skrev 2010-07-24 08:51:49 följande:
    Vi tog bort blöjan på dagtid för tre veckor sen på vår 2½åriga tjej. Hon har sen dess varit torr i blöjan på natten utom en morgon på dessa tre veckor. Tycker de är okej att sitta på både toan och pottan. Problemet är att hon inte kissar eller bajsar där. Hon säger -Jag kan inte kissa toan/pottan. Så går hon därifrån och kissar på golvet istället. Lyckades få henne att kissa på toan en gång för tre dagar sen. Berömde henne mycket och hon fick glass som belöning, ihopp om att de skulle lossna. Men sedan dess har hon börjat hålla sig jätte länge istället. I förrgår kissade hon (på golvet) vid 8:30 sen höll hon sig ända till 19:30 på kvällen. Hon sa ett par gånger under eftermiddagen att hon behövde kissa och vi provade både pottan och toan men de kom inget.
    Igår kissade hon ca 9:30 och har ännu inte kissat!! De har alltså gått 24timmar.
    Hon har sagt vid två tillfällen nu på morgonen att hon vill kissa och vi har suttit på toa och läst sagor, men inget kommer. Bajsa har hon gjort ca var fjärde dag men bara en stenhård köttbulle.
    När vi ser att hon börjat bajsa har vi satt hennee på toan och hon har då slutat direkt.
    Från början satt vi henne på toan efter varje måltid och när hon vaknat. Men sen slutade vi med de eftersom vi var rädda att hon skulle tröttna och inte vilja sitta där alls.
    Nu frågar vi då o då men inte för ofta så hon ska känna sig pressad. Hon brukar som sagt säga till själv (även om de är utan resultat)

Någon som har tips på hur vi ska komma vidare? Är de farligt att inte kissa på så länge? Mitt förnuft säger mig att de borde vara de. Har även funderingar på om hon börjar bli/eller är förstoppad?
    Vår tjej gjorde exakt likadant de första gångerna vi testade att ta bort blöjan. Vad du ska göra vet jag inte, men det vi gjorde var att vi upplevde att hon helt enkelt inte var redo för toa/potta ännu. Så vi gick tillbaka till blöja (eller hon gick utan, men kom och sa till när hon ville ha blöja... det var därför vi tyckte hon skulle sitta på toa istället, så hon fick ingen blöja helt enkelt. Men då höll hon sig i evigheter!! Hon tyckte också det var OK att sitta på pottan om hon inte behövde göra något i den).
    Vi testade ett par gånger under några månaders tid. Lät henne få den tid hon behövde till det funkade.
    Sen hon släppte blöjan har det inte hänt en enda olycka. Hon väntade kanske till hon visste med säkerhet att hon skulle klara av det.
    Med bajseriet tog det längre tid, hon bajsade i blöja i några veckor efter hon slutade kissa i den. Men det är tydligen inte helt ovanligt.

Lycka till, oavsett vad ni väljer att göra!
    Klara 060504, Alva 100117
  • GuteCarra

Vad skönt att veta att de är fler som varit med om liknande.
    Vi har frågat henne ett par gånger om hon velat ha blöja istället när hon säger att hon inte kan kissa på toan.
    Men hon vill inte ha blöjan. Ibland säger hon tom att hon inte vill ha blöja på kvällen när hon ska sova.
    Så på nått sett inbillar jag mig att hon känner sig färdig med blöja, och vet att nu är de toan/pottan som gäller.
    Men att hon har svårt att slappna av och låta de komma där. Hon vet att de är "fel" att kissa på golvet och håller sig därför otroligt länge.
    Är rädd att de är farligt? Vill ju inte tvinga på henne blöja när hon säger att hon inte vill ha de.
    Verkar dessutom inte spela nån roll då hon aldrig kissat i den när vi väl fått på den.

• lisadragon
    GuteCarra skrev 2010-07-24 11:59:41 följande:
    Vad skönt att veta att de är fler som varit med om liknande.
    Vi har frågat henne ett par gånger om hon velat ha blöja istället när hon säger att hon inte kan kissa på toan.
    Men hon vill inte ha blöjan. Ibland säger hon tom att hon inte vill ha blöja på kvällen när hon ska sova.
    Så på nått sett inbillar jag mig att hon känner sig färdig med blöja, och vet att nu är de toan/pottan som gäller.
    Men att hon har svårt att slappna av och låta de komma där. Hon vet att de är "fel" att kissa på golvet och håller sig därför otroligt länge.
    Är rädd att de är farligt? Vill ju inte tvinga på henne blöja när hon säger att hon inte vill ha de.
    Verkar dessutom inte spela nån roll då hon aldrig kissat i den när vi väl fått på den.
    Ge henne massor att dricka! Hon måste kissa om hon får massa vätska i sig, antingen kissar hon på golvet, i pottan eller i blöjan. Bara hoppas att det lossnar, för hon kan inte hålla sig om hon dricker ex. 3 glas saft och lite till på förmiddagen ;).

Att hon är stenhård i magen kanske också beror på för lite vätska?

Hoppas det löser sig och det låter som att hon är färdig med blöjan, men kan inte riktigt släppa loss kisset, så i med vätska kanske det släpper är min första tanke.

Lycka till!!
Svar på tråden Håller sig utan att kissa på 24tim