• Gull Mamman

Pizzabullar

Hej.

Igår bakade jag pizzabullar som vi ska ta med oss idag till djurparken som vi ska till.

Har de i kylen men hur ska vi förvara de när vi ska iväg, Går det bra att äta de kalla? Eller ska man värma på de sen slå in de i aluminium folie?

Hur skulle ni göra ?

Kram

• Svar på tråden Pizzabullar
  • hysteria

Dom funkar kalla, eller rumstempade är nog bättre

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • Gull Mamman

Okej , men då hinner de ju bli rumstempratur så då behöver jag alltså inte göra nåt

• MBert

Förvara aldrig bröd i kylen! Där åldras brödet snabbare! Dessutom är kylen fuktig och kan bidra till att brödet snabbare möglar.

• Shadilly

Pizzabullar kan man äta kalla också, utan problem.

Om du vill hålla saker varma kan jag tipsa om tidningspapper. Närmast bullarna eller vad man nu vill hålla varmt har man ett skyddande lager, en plastpåse, folie eller smörpapper, vad som nu passar så maten inte blir nersmutsad av pappret. Sedan knycklar du några tidningssidor, slätar ut dem lite och slår dem runt maten, fortsätt sedan med en hel tidning och gör ett tjockt paket. Det håller värme jättebra. Förr isolerade man med tidningspapper.

Min mormor brukade spara tid genom att koka upp potatisen, dra av den och packa in kastrullen i tidningar så fick potatisen mjukna i det heta vattnet medan hon var på affären.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • MBert
    Shadilly skrev 2010-07-24 14:04:59 följande:
    Pizzabullar kan man äta kalla också, utan problem.

Om du vill hålla saker varma kan jag tipsa om tidningspapper. Närmast bullarna eller vad man nu vill hålla varmt har man ett skyddande lager, en plastpåse, folie eller smörpapper, vad som nu passar så maten inte blir nersmutsad av pappret. Sedan knycklar du några tidningssidor, slätar ut dem lite och slår dem runt maten, fortsätt sedan med en hel tidning och gör ett tjockt paket. Det håller värme jättebra. Förr isolerade man med tidningspapper.

Min mormor brukade spara tid genom att koka upp potatisen, dra av den och packa in kastrullen i tidningar så fick potatisen mjukna i det heta vattnet medan hon var på affären.
    ...eller använder man det man idag kallar kylväska. Den isolerar både det man vill ha kallt och varmt, fast det är förstås dumt att blanda båda sorter samtidigt
  • Shadilly
    MBert skrev 2010-07-24 14:15:49 följande:
    ...eller använder man det man idag kallar kylväska. Den isolerar både det man vill ha kallt och varmt, fast det är förstås dumt att blanda båda sorter samtidigt
    Det är ju inte alltid man vill ha med två separata kylväskor, för även om de håller både kallt och varmt gör de inte det samtidigt än i alla fall....
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Gull Mamman

Det funkade bra att äta de rumstempade Men kalla var de inte så goda..

Men pizzabullar måste man väl förvara i kyl om man ska äta alla rätt snart och frys om man inte ska äta alla på engång .. För det kan ju inte vara så bra att ha de i skafferiet när det är skinka osånt i ..

• Carolina1979

Har du något bra recept på Pizzabullar som du vill dela med dig av?

(¯`°?.¸ ღ♥Oliver 07-08-07 & Isabella 09-02-21 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Shadilly
    Gull Mamman skrev 2010-07-25 16:22:32 följande:

Men pizzabullar måste man väl förvara i kyl om man ska äta alla rätt snart och frys om man inte ska äta alla på engång .. För det kan ju inte vara så bra att ha de i skafferiet när det är skinka osånt i ..

Ja, förvara dem som du skulle förvarat en pan-pizza.

Nej helt iskall lär den ju inte smaka så gott kanske :)
  • Gull Mamman

Har hittat ett recept som man har bakpulver i , jätte bra , för man slipper jäsa och det går fort Blir ca 20st.

10 dl mjöl
    3 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    125gr mjukt smör
    4 dl mjölk

Fyllning:
    1,5 dl ketchup
    2 dl riven ost
    2 dl skinka, strimlad
    oregano

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
    Klicka i smöret och finfördela det i mjölet. Tillsätt sist mjölken och arbeta snabbt ihop en deg.
    Kavla ut degen på mjölat bakbord och bred på ketchupen. Fördela skinkan och osten jämnt över degen.
    Avsluta med oregano. Rulla ihop och skär i 20 bitar.
    Ställ i pappersformar och grädda mitt i ugnen i 200 grader i 20min.

• MBert
    Gull Mamman skrev 2010-07-25 16:22:32 följande:

Allt bröd, inklusive pizza, bör undvika kylskåp för att inte "åldras" för snabbt, bli hårt och mista sin smak. Det håller sig färskt betydligt längre i rumstemperatur. Ska man däremot hetta upp brödet (typ tortilla eller pitabröd) kan det vara okey att förvara det i kylskåp.
    Pizzabullar klarar sig bra i skafferiet eftersom det har varit upphettat. Så även om det innehåller skinka och ost så kan det förvaras i skafferiet ett par dygn. Ska man förvara längre rekommenderas att frysa in dem!
    En riktig pizzadeg bör görs av jäsdeg, inte sconesdeg med bakpulver (som i.o.f.s. är ett snabbt alternativ), speciellt när det gäller pizzabullar eftersom det ger bättre hållbarhet, struktur och smak. Bakpulverbaserat bröd bör ätas nygräddat och får inte samma arom (smak) som jästbaserad.

Men vill man korta ner jästiden finns det ett mellanting, s.k. quickjäst som är en jäsblandning med torrjäst och bakpulver. Det kan bytas rakt av mot jäst och förkortar ner jästiden till 15 minuter.
    Här är ett sånt recept:
    ½ paket Dr Oetkers Jäsblandning (se till att det är väl blandat så de båda beståndsdelarna kan arbeta ihop. Alternativet är att dubbla satsen och använda hela påsen), eller motsv. mängd färsk- eller torrjäst.
    2,5 dl vatten
    1-2 msk olja
    1 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl
    Gärna 1-2 tsk socker som jästnäring, som påskyndar jäsningen, men som jäser bort.
    Blanda jäsblandningen med mjölet. Tillsätt de övriga ingredienserna. Fördelen med jäsblandningen är att degvätskan inte behöver värmas upp och att degen bara behöver jäsa i 15 minuter. Under tiden hinner ugnen bli varm och man har plockat fram och förberett pizzapålägg!

Vill man baka pizzabullar kvalar man ut till en rektangel och brer på tomatpuré och väl avrunna krossade tomater alternativt kall italiensk tomatsås (ska vara ganska tjock). Lägg sedan på osten, grovt riven eller hyvlad, och därefter extra pålägg efter smak och tillgång, och strö över smulade örtkryddor. Rulla ihop och skär på samma sätt som kanelsnäckor.
    Grädda i 225-250°C i mitten av ugnen ca 10 minuter.
Svar på tråden Pizzabullar