• Von Ellsen

Jobba i England. Frågor.

Hej vänner.

Jag skulle vilja ställa lite frågor till er som flyttat till Storbritanningen  och till er som har jobb där.
    Jag och min vän ska nämligen dit, vi ska skaffa jobb och vi planerar ju såklart att vara där ett bra tag.
    Vi har kollat upp mycket, men det är alltid hjälpfullt att höra från personer som faktiskt gjort samma sak-

Så till frågorna:

Hur fick ni jobb?

Skaffade ni jobb innan ni for, eller när ni redan var i england?

Var bodde ni när ni flyttade dit? Hostel? Kollektiv? Lägenhet?

Hur undviker man att bli lurad av arbetsgivare, får man någon slags hjälp om det skulle hända?

Vill jättegärna få svar på frågorna, ni får gärna, om ni har tid, berätta om hela er resa och hur ni gick till väga.
    Kram

• Svar på tråden Jobba i England. Frågor.
  • FreeForAll

Hej!

Jag kan försöka svara, men jag flyttade inte hit för att jobba utan första gången för att studera och andra gången pga kärleken.

Första gången studerade jag som sagt och fick paro-plats på en pub där jag sedan fick jobb. Bodde då i en värdfamilj.

Andra gången bodde jag med min man här redan och hade alltså redan boende när jag började söka jobb. Jobbet jag fick då hittade jag en annons för i en tidning och sökte. Det var inte alls svårt att få jobb här då men det var 2006 och arbetsmarknaden såg väl lite bättr eut än den gör idag.

Skulle i alla fall råda dig att åka hit först och sedan börja söka jobb, alltid lättare när man är på plats. Hela jobbprocessen går snabbare än vad den gör i Sverige. Man kan skicka en ansökan, få intervju ett par dagar senare och börja jobba redan veckan efter.

Det finns jobbförmedlare, agencies, som är jättebra på att hitta jobb åt folk. Se till att registrera dig hos några såna.

Det ante mig.
  • FreeForAll

Vilken stad kommer ni flytta till?

Förresten är det bra att förbereda sig på att lönerna är VÄLDIGT dåliga för okvalificerade jobb men å andra sidan VÄDLIGT bra för jobb där det krävs utbildning. Vet inte vilken sorts jobb ni satsar på.

Det ante mig.
  • Von Ellsen

Vi planerar nog för London.

Vi har tyvärr ingen utbildning, mer än gymnasiet, någon av oss, så det får väl bli städ eller servitrisjobb för oss.

Tack för ditt svar föressten.

• mandelkatt

Fick jobb på plats i London, bl.a.  genom recruitment agencies och annons i tidningar. Både tillfälliga och mer permanenta jobb. Det är dock en djungel att hitta en bra agency tyckte jag. Men det kan funka, man får in en fot nånstans, får lite erfarenhet och tar sig vidare. Kolla t.ex. efter 'temp' jobb.
    Många söker svenskar också, typ callcenter. Prova t.ex. agencies som riktar in sig på språk. Jag har ett antal adresser om du är intresserad.

Affärer sätter ofta upp skyltar i fönstren, men inte alltid. Gå in och fråga efter managern, om det är restauranger osv undvik lunchruschen Det är många som söker jobb i affärerna kring Oxford street men det finns så många andra gator. Sen finns ju Starbucks och alla dessa andra kedjor, ofta kan man hitta info via hemsidorna. Man bör vara på plats. Vissa tider på året söker man mer personal, t.ex. inför julhandeln. Efter nyår händer det inte så mycket. Nu kan jag tänka mig att många studenter kommer att söka extrajobb.

Det är även många familjer som söker au-pair, nanny m.m. Även svenska familjer. Skulle inte rekommendera att skaffa vare sig jobb eller bostad från Sverige, det är lätt att bli lurad. Googla t.ex. efter Western union scams osv. Och om nåt låter för bra för att vara sant så är det oftast det.

Först var jag student, bodde på hostel ett tag. Sedan i delat minimalt rum, sedan eget rum längre ut från centrum (ex. zon 3, 4, 5) = lägre hyra och ev. högre standard men varierande transportkostnad. Ska man in till centrum varje dag blir det ganska dyrt och tar tid. Man får vara beredd på att dela rum i de centrala delarna, såvida man inte är rik då förstås.

• mandelkatt

Jag hade ingen erfarenhet heller men det är lättare där än här att få nånting iallafall, man måste bara vara lite framåt och visa att man vill lära sig och vill jobba.

En annan sak som kan vara lite knepig att få är bankkonto.

• Sunflower10

Det basta  sattet att fa jobb ar att regga sig pa moster.com och reed.co.uk.  som ung och efter gymnasiet finns det manga call centre jobb ni kan fa som betalar mycket mer and om du jobbar pa cafe eller affar. Finns det jobb som dem vill att du anvander svenska spraket sa betalar dem mer.

Basta sattet ar att vara pa plats och soka eftersom det kan ga fort fran ansokan till interview. Hitta lagenhet forsta gangen skulle jag tipsa att ni gar genom agency som dexters.co.uk eller liknande. eller sa ar gumtree.co.uk en bra plats att hitta flatshare vilket ar jatte vanligt har i UK.

Bankkonto han du bara oppna nar du har jobb och boende annars kan det vara svart..

Hoppas detta hjalper hor av dig om du behover mer info.

Svar på tråden Jobba i England. Frågor.