Fick jobb på plats i London, bl.a. genom recruitment agencies och annons i tidningar. Både tillfälliga och mer permanenta jobb. Det är dock en djungel att hitta en bra agency tyckte jag. Men det kan funka, man får in en fot nånstans, får lite erfarenhet och tar sig vidare. Kolla t.ex. efter 'temp' jobb.
Många söker svenskar också, typ callcenter. Prova t.ex. agencies som riktar in sig på språk. Jag har ett antal adresser om du är intresserad.
Affärer sätter ofta upp skyltar i fönstren, men inte alltid. Gå in och fråga efter managern, om det är restauranger osv undvik lunchruschen
Det är många som söker jobb i affärerna kring Oxford street men det finns så många andra gator. Sen finns ju Starbucks och alla dessa andra kedjor, ofta kan man hitta info via hemsidorna. Man bör vara på plats. Vissa tider på året söker man mer personal, t.ex. inför julhandeln. Efter nyår händer det inte så mycket. Nu kan jag tänka mig att många studenter kommer att söka extrajobb.
Det är även många familjer som söker au-pair, nanny m.m. Även svenska familjer. Skulle inte rekommendera att skaffa vare sig jobb eller bostad från Sverige, det är lätt att bli lurad. Googla t.ex. efter Western union scams osv. Och om nåt låter för bra för att vara sant så är det oftast det.
Först var jag student, bodde på hostel ett tag. Sedan i delat minimalt rum, sedan eget rum längre ut från centrum (ex. zon 3, 4, 5) = lägre hyra och ev. högre standard men varierande transportkostnad. Ska man in till centrum varje dag blir det ganska dyrt och tar tid. Man får vara beredd på att dela rum i de centrala delarna, såvida man inte är rik då förstås.