• hoppfull2011

Gravid och nytt jobb

Vad ska jag göra???

För några veckor sedan fick jag reda på att jag fått ett nytt jobb. Räknar med att skriva på kontrakt denna veckan som kommer.
    Igår fick jag också reda på att jag är gravid i vecka 4-5. Vilket jag självklart är väldigt glad över!!

Problemet är nu-  hur ska jag berätta för min blivande chef?
    Ska jag göra det innan jag skriver på? eller direkt efter?? Eller ska jag vänta tills jag fått graviditeten bekräftad genom blodprov? eller helt enkelt vänta tills jag börjar på jobbet, vilket troligtvis blir i början på oktober...??

Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb
  • Emmeliina

Då e vi två med samma problem! :s
    Jag var på intervju o då visste jag inte att jag var gravid men fick reda på det veckan efter o nu är jag i v. 8 o börjar på nya jobbet om en månad då jag är i v. 13. Men jag har inte berättat det för dem ännu eftersom det är så tidigt och vad som helst kan hända.
    Jag läste mig till lite att man har inte plikt att säga något förrän efter v. 12 så jag får ju säga det som det första när jag börjar i princip för jag vill inte vänta för länge heller. Och då tänkte jag bara säga att sedan sist jag var här har jag fått reda på att jag är gravid. Mer med det är det ju inte. hoppas jag.

• hoppfull2011

Ja det känns ju lite dumt att säga något redan nu om det inträffar något.
    Kanske lika bra att vänta till efter v 12.
    Jag har mailat mitt fackförbund också, ska bli intressant och se vad de säger.

I vilket fall som så kan man ljuga och säga som du skrev, att man inte visste det senast man sågs.
    Fast om jag väntar med att säga något så är jag i ca v 15 när jag börjar där. Kanske lite sent att berätta då? Shit va jag e kluven!

Är det första du väntar?

• Miang

Jag berättade för min blivande chef i v 6 för jag tyckte det var ärligast, men då kände jag honom sedan tidigare och hade också ett helt ok jobb. Hade han fått kalla fötter av min graviditet hade vi kunnat fortsätta prata anställning efter föräldraledigheten så det kändes inte så riskfyllt. Jag tror att man i de flesta fall vinner på att vara ärlig i längden, men det beror så klart på situationen.

• Kakan Mascha

Vad jag har hört behöver man inte meddela att man ska vara föräldraledig förrän det är 3 månader kvar. Och sen har jag hört att man inte behöver säga något förrän efter v. 18. Om man tänkter på hur företaget fungerar och facket å så.
    Men klart det kan vara känsligt ändå och man vill säga innan! Jag tycker du ska vänta till efter vecka 12-14, då missfallsrisken gått ned. Själv berättade jag i vecka 15, men jag hade varit anställd 1 år då så lite skillnad...

Kolla med facket om du är orolig!

• Emmeliina
    hoppfull2011 skrev 2010-07-24 13:10:43 följande:
    Ja det känns ju lite dumt att säga något redan nu om det inträffar något.
    Kanske lika bra att vänta till efter v 12.
    Jag har mailat mitt fackförbund också, ska bli intressant och se vad de säger.

I vilket fall som så kan man ljuga och säga som du skrev, att man inte visste det senast man sågs.
    Fast om jag väntar med att säga något så är jag i ca v 15 när jag börjar där. Kanske lite sent att berätta då? Shit va jag e kluven!

Är det första du väntar?
    Japp det e första så har aldrig provat det förut :s Berättade för chefen jag har nu på sommarviket för jag var tvungen att vara ledig för ett hälsosamtal, men det var inte riktigt samma för där ska jag ju ändå inte vara särskilt länge till.

Fast jag tycker inte v. 15 e för sent o berätta. Jag funderade på om man skulle ringa dem o berätta men det känns också dumt tycker jag "hej ja jag ska börja hos er snart o förresten, jag e på smällen". Känns också konstigt :P
  • hoppfull2011

Jag tror jag väntar och ser vad facket säger. Som många skriver så känns det lite dumt att berätta om det skulle hända något.

Hade det inte varit för att det är ett nytt jobb som jag inte ens börjat på så hade det inte varit några problem att berätta för min nuvarande chef. Men just tanken att behöva berätta för någon som man absolut inte känner, eller vet/ kan misstänka hur personen reagerar skrämmer mig lite. Tänk om chefen känner sig lurad`?? Men å andra sidan så var det ingen fråga som diskuterades på intervjun och då visste jag ju inget heller.

Men som sagt, jag avvaktar tills jag pratar med facket.

• LinaIda

Jag ska också börja på en ny arbetsplats i höst och är gravid i v.13. Jag tänkte meddela chefen detta nästa vecka. Jag fick jobbet redan för ett par månader sedan. Det är en projektanställning, men jag tror inte att det kommer ställa till något större problem för mig. Jag har jobbat med projektet innan och har berättat om graviditeten för en kollega, som blev jätteglad för min skull. Det kändes bra, men jag hoppas såklart att chefen också tar det bra, jag vill ju ha bra stämning på jobbet. Jag vill jobba så långt in i graviditeten som möjligt och sedan börja jobba hyfsat tidigt igen. Sambon och jag får dela på föräldraledigheten. Det löser sig.. det gör det alltid.

• hoppfull2011

Jag har pratat med facket och de sa att jag skulle vänta med att berätta tills jag passerat vecka 12. Så jag tror jag gör så också. Känns bäst, men nervöst ändå

• Paula02

Vad läskigt å läsa om... jag är i precis samma sits.
    Jag ska börja nytt jobb i början av okt men blivit tillfrågad om jag vill jobba på ett ställe för flera månader sen.
    Häromdagen skrev jag på papprena med en klump i magen.
    Usch vilka skuldkänslor jag fick efteråt.
    Jag är visserligen bara i vecka 5-6 tror jag så allt kan ju hända, men ändå!

Men jag ska nog oxå vänta med att berätta tror jag till v 12.
    Eller...?
    Åhh, va kluven jag är!

Svar på tråden Gravid och nytt jobb