• bflmamman

    Självskadat - vad svara om ärren?

    Jag har borderline och jag har förr självskadat ganska mycket genom att skära mig. Jag har många och synliga ärr på både arm och ben.

    Det händer ju att man får frågor, särskilt äldre på släktkalas osv. som frågar "oj vad du ser ut, vad har du gjort?"

    Jag tycker det är helt okej att folk frågar men jag vet inte alltid vad jag ska svara på det.

    -Jag har självskadat.
    -Jag har skurit mig.
    -Jag har en psykisk störning.
    -Jag har varit sjuk.
    - ???

    Inte lätt att förklara i alla lägen, särskilt för den äldre generationen som inte har samma inställning till psykisk ohälsa som vi har nu.

    Förslag?


    Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • Svar på tråden Självskadat - vad svara om ärren?
  • Schnooglewookiemush

    Jag svarar olika beroende på vad det är för person.

    När min bror frågade vad det var, så svarade jag att han vet om att jag skurit mig.
    När en arbetskamrat frågade om en katt rivit mig, så svarade jag ja.
    När barn har frågat vad som hänt, har jag svarat att jag ramlat i en buske och rivit mig.

    Mest använda svaret är nog att jag helt enkelt har gjort illa mig. Säger man att man har gjort illa sig, så frågar folk ofta inte hur man gjort illa sig. Skulle de fråga det, så är det bara att säga att du inte vill prata om det.

  • bflmamman
    AtroCious skrev 2010-07-24 14:59:10 följande:
    Jag svarar olika beroende på vad det är för person.

    När min bror frågade vad det var, så svarade jag att han vet om att jag skurit mig.
    När en arbetskamrat frågade om en katt rivit mig, så svarade jag ja.
    När barn har frågat vad som hänt, har jag svarat att jag ramlat i en buske och rivit mig.

    Mest använda svaret är nog att jag helt enkelt har gjort illa mig. Säger man att man har gjort illa sig, så frågar folk ofta inte hur man gjort illa sig. Skulle de fråga det, så är det bara att säga att du inte vill prata om det.

    Hmm, smart.

    - Jag har gjort mig illa.

    Funkar ju till de flesta!


    Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • Finis

    Säg att du gått in i en glasdörr. Du vet som dom har utomlands på hotell. Ibland ser man inte att den är stängd. Vet att det hänt flera.

  • FH Mamma

    kan man inte säga att man mådde dåligt en period. Det brukar nog de flesta att inte fråga mer?

  • sininen
    FH Mamma skrev 2010-08-01 17:23:26 följande:
    kan man inte säga att man mådde dåligt en period. Det brukar nog de flesta att inte fråga mer?
    Jag hade inte sagt så. Då får man lätt en stämpel tror jag.

    Jag svarar beroende på situationen också. Ofta säger jag inget alls. Det var en tjej på min praktik som försökte "diskret" få mig att själv kommentera det men det blåignorerade jag. När jag blev opererad senast så kommenterade iv-sköterskan att han såg att jag har lite tonårssynder på armen och jag brydde mig inte om att kommentera.
  • FH Mamma
    justmystica skrev 2010-08-01 17:27:37 följande:
    Jag hade inte sagt så. Då får man lätt en stämpel tror jag.

    Jag svarar beroende på situationen också. Ofta säger jag inget alls. Det var en tjej på min praktik som försökte "diskret" få mig att själv kommentera det men det blåignorerade jag. När jag blev opererad senast så kommenterade iv-sköterskan att han såg att jag har lite tonårssynder på armen och jag brydde mig inte om att kommentera.
    jag har själv inte sådana ärr så jag vet inte vad man vill svara men jag skulle nog undvika att ljuga iaf =)
  • lilja87

    Jag tänker absolut inte berätta sanningen för min son- inte förrän han är typ vuxen iallafall! Jag hade sagt att jag varit med om en bilolycka eller liknande.

  • UpsyDaisy

    Fastnat i ett tagtrådsstängsel när jag var ute och plockade svamp. Såg en riktig baddare...en underbart stor och mumsig KarlJohan svamp. Det enda mellan mig och svampen var ett taggtrådsstängsel...jag beslutade mig för att satsa. Men fastnade i tråden och fick flera skärsår!

    ...men svampen var god!

  • hallonfamiljen

    intressant för det här problemet har jag också
    när barn frågar brukar jag säga "jag gjorde mig illa för länge sen" sen brukar de inte fråga
    om vuxna frågar så svarar jag "ja va dum när ja va mindre" så frågar de inget mer

    visst går det att "ta bort ärren" men vilken process, puh.

  • bflmamman
    justmystica skrev 2010-08-01 17:27:37 följande:
    Jag hade inte sagt så. Då får man lätt en stämpel tror jag.

    Jag svarar beroende på situationen också. Ofta säger jag inget alls. Det var en tjej på min praktik som försökte "diskret" få mig att själv kommentera det men det blåignorerade jag. När jag blev opererad senast så kommenterade iv-sköterskan att han såg att jag har lite tonårssynder på armen och jag brydde mig inte om att kommentera.
    "Tonårssynder"?! Vilken jäkla förolämpning! För många av oss handlar det ju om en störning eller sjukdom, inte om något slags tonårsbeteende...

    Jag föredrar nog att säga sanningen. Att jag gjorde mig illa när jag mått dåligt, eller att jag varit sjuk.

    Frågan är vad jag ska säga till min son när han är stor nog att fråga... Han förtjänar också sanningen tycker jag, men ibland kan sanningen skada och det vill jag ju inte... Svårt!

    Det är ju inte bara några enstaka ärr det handlar om. Jag ser ganska förskräcklig ut. Kanske ca 50 ärr på vänsterarmen. Lika många på benen...

    Det är inget man kan ta bort heller, alla dessa. Många är för stora och djupa. En del kan tas bort och andra förminskas, men det är inget jag är intresserad av. Ärren är en del av vem jag är...
    Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • mrztigger

    vissa som ser vad det är kan jag vara dryg till

    när dom väl är medvetna om vad som hänt och frågar "vad har du gjort" så svarar jag att jag slant med saxen.

    jag menar.. i mitt fall ser man vad det är som hänt och man behöver inte vara ett geni och då tycket inte jag att man behöver fråga. spec inte om man inte ens är närstående eller vän till mig och int ehar med det att göra.,
    inte går jag och frågar om allas ärr på kroppen!

    till barn och andra säger jag att jag gjort mig illa

  • Maggankir

    Jag skär mig för några veckor sen( jag är 12 år) för att jag hade "mobbat" en tjej och då gick det skvaller om mig att jag "mobbat" den tjejen och sen började komma massor av dåliga ryckten om mig om nåt jag inte gjort osv.(den tjejen tyckte alltid dåligt om mig så hon hitta på massa lögner)

    Så jag mådde skit dåligt över det och då skada jag mig, det har gått några veckor och jag pratade med den tjejen som förstört mitt liv och berättade hur dåligt jag mådde jag visade mina ärr och då började hon gråta och sa förlåt och insåg äntligen hur dumt det va.

    Nu har jag kvar mina ärr och många frågar ju vad som har hänt så jag har oftast långärmad tröja, jag har pratat med min mamma om det så hon vet. Men nu när sommaren kommer blir jag orolig för jag vill ju inte gå runt med långärmad tröja osv. Så jag prata med min kille om allt det och han sa att jag ska använda BODYROLLER den förminskar ärr och så går den bort tillslut, min kille använde en och hans ärr är inte synliga

    OBS!! Fler personer får inte använda den!

    BODYROLLERN är som en taggrulle med plast handtag änkel att använda, jag ska beställa den snart. Man rullar den på ärret, ni får läsa mer om den på internet (taggarna gör inte ont dem kittlas, funkar bra för vanliga ärr)massor av kramar Margarita och William. Hoppas det går bra för er??

  • Quexet

    Ser att det är en gammal tråd, men vad jag svarar beror på vem, var, hur, o vilka fler som kan höra! Foten i munnen

Svar på tråden Självskadat - vad svara om ärren?