• Anonym (Ts)

Fotsvamp

Misstänker att jag fått svamp på fötterna och ev på tånåglarna med. Kan man behandla det själv eller måste jag gå till läkare först? Om jag behandlar mig mot detta, finns det inte risk för återfall då jag tar på mig skor och strumpor som jag använder? Strumpor kanske går att tvätta så svampen dör, men skor då?

• Svar på tråden Fotsvamp
  • Anonym (my)

Du kan absolut börja med att behandla det på egen hand, iaf om inte tillväxtzonen av naglarna blivit drabbade (kan kräva receptbelagt läkemedel). Gå till apoteket, där finns många olika produkter mot svamp. Tex lamisilgel till fötter/tår, finns även som engångsdos. Loceryl för att behandla nagelsvamp. Pevaryl puder - perfekt att ha i strumpor och skor för att förhindra återfall.

• Anonym (Ts)
    Anonym (my) skrev 2010-07-24 16:24:47 följande:
    Du kan absolut börja med att behandla det på egen hand, iaf om inte tillväxtzonen av naglarna blivit drabbade (kan kräva receptbelagt läkemedel). Gå till apoteket, där finns många olika produkter mot svamp. Tex lamisilgel till fötter/tår, finns även som engångsdos. Loceryl för att behandla nagelsvamp. Pevaryl puder - perfekt att ha i strumpor och skor för att förhindra återfall.
    Tillväxtzonen? Är det vid nagelbandet?

Tack för ditt svar
  • Anonym (my)
    Anonym (Ts) skrev 2010-07-24 16:26:22 följande:
    Tillväxtzonen? Är det vid nagelbandet?

Tack för ditt svar
    Ja, främst under huden, den vita rundade delen som kan sticka fram vid nagelbandet hos de större naglarna.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (my) skrev 2010-07-24 16:28:35 följande:
    Ja, främst under huden, den vita rundade delen som kan sticka fram vid nagelbandet hos de större naglarna.
    Hur vet man om det är drabbat isf?
  • Anonym (my)
    Anonym (Ts) skrev 2010-07-24 16:41:41 följande:
    Hur vet man om det är drabbat isf?
    Jag antar att man kan misstänka det om stora delar av nageln är drabbad och det ser ut att kunna fortsätta in under nagelbandet. Jag har själv aldrig haft nagelsvamp så jag har inte så stor erfarenhet av det. (Fotsvamp däremot...Tungan ute)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (my) skrev 2010-07-24 16:52:55 följande:
    Jag antar att man kan misstänka det om stora delar av nageln är drabbad och det ser ut att kunna fortsätta in under nagelbandet. Jag har själv aldrig haft nagelsvamp så jag har inte så stor erfarenhet av det. (Fotsvamp däremot...Tungan ute)
    Jag får nog kila till vårdcentralen med tånaglarna iallafall

Men kan ju behandla fötterna nu ändå. Det kan inte bli värre av det hoppas jag
  • Anonym (my)
    Anonym (Ts) skrev 2010-07-24 16:58:05 följande:
    Jag får nog kila till vårdcentralen med tånaglarna iallafall

Men kan ju behandla fötterna nu ändå. Det kan inte bli värre av det hoppas jag
    Ok, det kanske är lika bra.
    Nej, det lär inte bli värre av att du behandlar fötterna Om man låter fotsvamp vara obehandlad en tid så kan de rackarna krypa upp och orsaka ljumsksvamp också, och det är inte heller kul.
    Lycka till
  • Anonym

Du kan tvätta fötter och tånaglar med äppelcidervinäger. Det tycker svampen inte om.

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2010-07-24 17:04:18 följande:
    Du kan tvätta fötter och tånaglar med äppelcidervinäger. Det tycker svampen inte om.
    Kan man använda det  förebyggande när man blivit av med svampen?
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2010-07-24 17:13:46 följande:
    Kan man använda det  förebyggande när man blivit av med svampen?
    Absolut!
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2010-07-24 17:18:17 följande:
    Absolut!
    Ok, det låter kanon

Tack för hjälpen, båda
Svar på tråden Fotsvamp