• Eikna

tandgnissel

har en liten snart sjumånaders grabb här hemma som har fyra tänder o fyra till som kommit lite, han har nyligen börjat gno tänderna. alltså gnissla tänder..nån mer som vart me om liknande. ingen av mina tjejer har gjort så här men en vuxen bekant o hon fick skena att ha på nätterna eftersom tänderna slipas ner efter en tid...

• Svar på tråden tandgnissel
  • Diablo

Min mellan tös är 5 år och bara halva framtänderna är kvar. Hon har gnisslat ner dem. Tyvärr så vägrar tandläkaren att göra något. De menar att hon kommer att få nya tänder och då kan de ge henne en bettskena men nu är hon för liten. Hon har ont när hon äter hårda saker som knäckebröd, eller varma drycker.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Linda55

Jag har en tjej som snart fyller 1 år som gnisslar tänder. Hon har 5 st och 1 på väg.. Vet inte alls vad man ska göra åt gnisslet! Får hoppas det slutar snart annars har hon väl inga tänder kvar snart!

• Diablo

Glömde säga att tandläkaren påstår att det växer bort. Men ibland kan det bero på stress. Vi fick tipset att försöka varva ner henne på kvällarna så att hon var lugn innan hon gick och lade sig.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Linda55

Min gnisslar inget på nätterna ( däremot gör jag det under perioder när det är stressigt runtomkring)Skrattande, utan endast när hon är vaken. Förstår inte hur hon lyckas,  jag kan inte göra det om jag skulle försöka i vaket tillstånd!

• Jennolinnea

Min son gnisslade också (och gör det ibland fortfarande). Jag frågade på BVC och dom sa att det var supervanligt och inget man gör nåt åt utan att i princip alla slutar när de blir äldre och OM dom inte gör det så tar man det problemet då.

• Jennolinnea

Glömde skriva att han snart är 1 år nu och gnisslade som värst runt 7-8 månader. :)

Svar på tråden tandgnissel