• Queenie70

Varför beter vi oss så illa på FL?

Det är ju nästan skrattretande, särskilt när man kommer på sig själv....

Vi sitter på våra kammare, de flesta av oss sannolikt i halvflottigt hår och  noppriga mysbyxor och drygar oss mot varandra.

Jag har bra dagar och dåliga dagar och mer än sällan så lägger jag mig på en nivå som jag inte skulle lägga mig på öga mot öga med en person.

Ibland försöker jag skärpa till mig och hålla det på en schysst nivå, men det slutar ändå oftast med att man själv framstår som en idiot när nån annan med oschyssta metoder, lägger ord i ens "mun" och hävdar saker som man aldrig sagt, samt missförstår med flit för att få mer tyngd åt sin egen poäng. Jag kan då ruttna och häva ur mig saker som innebär att folk är praktarsel, vilket brukar rendera en varning och bortplockat inlägg. Sen finns de, de som på ett mycket mer subtilt och obehagligt sätt förlöjligar, och förminskar andras åsikter. De balanserar på knivseggen, där de ej kan blir anmälda, men ändå får fram sin åsikt om att folk är dumma i huvudet. Jag har också börjat lära mig att lägga band på den omedelbara ilskan och istället håna folk på ett subtilare sätt......

Men det är intressant att fundera på VARFÖR dessa sidor så lätt kommer fram hos oss där vi sitter (ofta anonyma) i vårt trygga hem, men vi lägger band på dem annars? Är vårt IRLjag bara en mask? Och vårt FLjag vår egentliga personlighet som kryper fram?

• Svar på tråden Varför beter vi oss så illa på FL?
  • Lussekatten87

Ja, jag tror att din teori stämmer. Folk ger utlopp för känslor de inte kanske kan ta ut i verkliga livet och så får någon stackare här på FL ta emot skiten istället.
    I vissa fall är nog folk riktiga arslen både IRL och på nätet,eller så saknar de helt enkelt samvete.

• Fidelis ad urnam

Jag är faktiskt lika IRL som på FL.
    Lika rakt på som jag kan vara här kan jag vara IRL.
    Lika bitsk som jag kan vara här, kan jag vara IRL.
    Lika snäll och omtänksam som jag är här, är jag ofta IRL.

Visst tror jag det finns medlemmar på FL som lever ut hur de skulle vilja vara istället för hur de egentligen är.
    Många skapar nog andra personligheter när de kan vara anonyma och ingen vet sanningen om hur de är till vardags.

• Aruten

Haha ja jag tror du har rätt. Många skulle aldrig säga så IRL som dom gör här på FL. Ingen skulle nog slänga ur sig sådana korkade och elaka saker som många slänger ur sig här. Kanske är detta ett ställe att fly till om man har haft en dålig dag så man kan hacka på någon?
    Tycker det är trist att många är så hemska här på FL.

• Queenie70
    Aruten skrev 2010-07-24 19:50:04 följande:
    Haha ja jag tror du har rätt. Många skulle aldrig säga så IRL som dom gör här på FL. Ingen skulle nog slänga ur sig sådana korkade och elaka saker som många slänger ur sig här. Kanske är detta ett ställe att fly till om man har haft en dålig dag så man kan hacka på någon?
    Tycker det är trist att många är så hemska här på FL.
    Men tänk om (hemska tanke) det ÄR vår VERKLIGA personlighet som kommer fram här.....att vi innerst inne är så här jävliga, bara att vi döljer det IRL?
  • Queenie70
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-24 19:47:22 följande:
    Jag är faktiskt lika IRL som på FL.
    Lika rakt på som jag kan vara här kan jag vara IRL.
    Lika bitsk som jag kan vara här, kan jag vara IRL.
    Lika snäll och omtänksam som jag är här, är jag ofta IRL.

Visst tror jag det finns medlemmar på FL som lever ut hur de skulle vilja vara istället för hur de egentligen är.
    Många skapar nog andra personligheter när de kan vara anonyma och ingen vet sanningen om hur de är till vardags.
    Inte för att bråka, men är det ändå inte en sanning med modifikation? Nog har du oftas lite mer social lubrikation ute i livet, på jobbet, etc?
  • Fidelis ad urnam
    Queenie70 skrev 2010-07-24 19:54:56 följande:
    Inte för att bråka, men är det ändå inte en sanning med modifikation? Nog har du oftas lite mer social lubrikation ute i livet, på jobbet, etc?
    Jag är en mycket social person, har inga problem att ta kontakt med andra människor, komma in i gruppet osv osv osv.
    Men jag är IRL som jag är på FL.
    Skillnaden är bara den att jag IRL inte diskuterar allt med alla, här gör jag ingenting annat ÄN diskuterar saker med allt och alla.
    Oftast diskuterar jag ämnen som blir lite hetare och då framstår jag säkert som rakt på och hård.

Medan jag IRL är en omtänksam person som ser till att alla i min omgivning har det bra.
    Men, om någon försöker blåsa mig, om någonting händer som kräver att jag ska vara hård och rak, då har jag inga problem med att vara just det. Jag är inte rädd för att ta konflikter, varken på FL eller IRL.
  • Aruten
    Queenie70 skrev 2010-07-24 19:53:07 följande:
    Men tänk om (hemska tanke) det ÄR vår VERKLIGA personlighet som kommer fram här.....att vi innerst inne är så här jävliga, bara att vi döljer det IRL?
    Ja så kan det säkert också vara. Särskilt när folk är anonyma så kommer det ut massa mer skit än om man måste visa sin profil. Är kanske så att dom är så överjävliga i vanliga fall fast aldrig vågar visa det IRL. Kanske.
  • Queenie70
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-24 19:59:01 följande:
    Jag är en mycket social person, har inga problem att ta kontakt med andra människor, komma in i gruppet osv osv osv.
    Men jag är IRL som jag är på FL.
    Skillnaden är bara den att jag IRL inte diskuterar allt med alla, här gör jag ingenting annat ÄN diskuterar saker med allt och alla.
    Oftast diskuterar jag ämnen som blir lite hetare och då framstår jag säkert som rakt på och hård.

Medan jag IRL är en omtänksam person som ser till att alla i min omgivning har det bra.
    Men, om någon försöker blåsa mig, om någonting händer som kräver att jag ska vara hård och rak, då har jag inga problem med att vara just det. Jag är inte rädd för att ta konflikter, varken på FL eller IRL.
    Ja det är ju sant att man här alltid hamnar i debatter om känsliga ämnen, medans man i verkliga livet ju ofta i sociala sammanhang försöker hålla ämnen mer neutrala just för att man inte ska hamna i såna brännbara situationer om man inte känner varandra väldigt väl.
  • Fidelis ad urnam
    Queenie70 skrev 2010-07-24 20:02:18 följande:
    Ja det är ju sant att man här alltid hamnar i debatter om känsliga ämnen, medans man i verkliga livet ju ofta i sociala sammanhang försöker hålla ämnen mer neutrala just för att man inte ska hamna i såna brännbara situationer om man inte känner varandra väldigt väl.
    Precis. Inte direkt så jag sätter mig med nya kollegorna och diskuterar analsex eller amning på offentlig plats
  • Aruten
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-24 20:04:24 följande:
    Precis. Inte direkt så jag sätter mig med nya kollegorna och diskuterar analsex eller amning på offentlig plats
    Haha nej usch, det skulle bli krig =)
  • Shadilly

Jag gissar på att många formas av sajten, det vet jag att jag har gjort i alla fall. Jag ledsnade på att väga det jag skrev och bli modererad medan andra tilläts göra rena personangrepp utan att något hände.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Queenie70
    Aruten skrev 2010-07-24 20:07:29 följande:
    Haha nej usch, det skulle bli krig =)
    Nä,  jag tror iof att vi mest skulle vara sååååå förstående mot varandra....
  • Aruten
    Queenie70 skrev 2010-07-24 20:11:36 följande:
    Nä,  jag tror iof att vi mest skulle vara sååååå förstående mot varandra....
    Ah och sen gå omkring själv och muttra surt för den andra bara verkar sååå dum i hyvet Skrattande
  • Anton Chigurh

Jag är precis lika snäll irl som här på FL, däremot skiljer det hästlängder på hur rättrådig jag är här jämfört med irl.

Skulle jag säga min uppriktiga mening här - som jag ofta gör irl - skulle jag bli bannad 3 livstider från FL.

Honesty is a bitch. Iaf på FL...............................

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • Superbia

Herregud, om det skulle stämma att jag skulle häva ur mig all uppdämd negativitet här på FL så skulle jag inte vara långlivad kan jag lova. Det ligger inte i min natur att vara otrevlig helt enkelt.

Morten & Vidar 091029
  • Bevabus

Oftast så kan jag säga samma saker i verkligheten som på FL, men jag säger dem på olika sätt Här på FL är jag rakt på sak..pang bom...såhär är det bara...
    Och så försöker jag säga det med min allra vänligaste ton
    Men när folk är allmänt dryga och börjar komma med personangrepp så åker klorna fram, sånt tolererar jag bara. Jag brukar ryta ifrån när det gått för långt, men försöker ändå avsluta allt på ett positivt sätt.
    "Vi kom tyvärr inte överens i det här ämnet, men jag hoppas vi träffas i en annan tråd där stämningen är trevligare. Ha en bra dag!".
    För jag hatar magkänslan man får efter ett bråk...

Så jag håller med dig TS. När jag var ny medlem här så vart jag chockad över hur folk hoppade på mig ibland och blev mest ledsen. Nu har man blivit hårdhudad och lärt sig spelet

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Bevabus

sånt tolererar jag INTE* ska det självklart stå

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Hertha

Jag lägger snarare band på mig här på FL. I verkliga livet diskuterar jag visserligen mer sällan nuförtiden men på den gamla goda tiden när det fanns tid att diskutera politik, jämställdhet eller andra viktiga frågor kunde det gå riktigt hett till mellan oss vänner.

Min man och jag satt till och med och grälade om barnuppfostran långt innan vi ens tänkt tanken om att skaffa egna barn! Jag tror det är enda gången vi verkligen varit helt oöverens, ändå blev det rätt bra i slutändan .

Så jag är nog ungefär som vanligt, bara lite tydligare eftersom det är ett textforum.

• Mandel

Ganska enkelt!

Övervägande delen av FL:s medlemmar skulle jag inte umgås med i verkliga livet då de verkligen inte har samma uppfattning om saker och ting eller samma moral osv. som jag har.
    Därför behöver jag inte reta upp mig på folk i verkliga livet för jag umågs inte med sådana människor som jag stör mig på eller som jag känner att jag måste försöka tala till rätta då de är helt ute och cyklar i sina påståenden och helt saknar belägg för vad de påstår.

Med åren har jag slutat att reta/hetsa upp mig över saker som skrivs här. Skrattar mest åt galenskapen och tänker desto mer utan att skriva.
    Tror inte att jag kan nå fram till någon här inne utan man märker ganska snart vilka medlemmar som är likasinnade och de tar oftast debatten utan att jag behöver lägga mig i.

Maken och jag sitter ofta och skrattar åt hur märkligt det är på detta forum, hur folk verkar leva, vilka åsikter och ståndpunkter de har osv.
    Så tack för alla goda skratt och roliga samtal som maken och jag har haft rörande era inlägg!
    Många trådar och inlägg får en mig att framstå som värsta geniet med perfekta livet. Tack!

Därmed inte sagt att mina åsikter är de rätta, men bland de jag umgås med så delas majoriteten av mina åsikter av dem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför beter vi oss så illa på FL?