• vikarien

Ni undersköterskor, vad jobbar ni med för uppgifter? *nyfiken*

Funderar på att läsa till undersköterksa på distans, så är lite nyfiken på vad man faktiskt kan ha för olika jobb som undersköterskaGlad

Så vad jobbar ni med? Glad

Vad har ni för arbetstider? Enbart dag? kväll och natt? kanske helg?

Nyfiken Skrattande

• Svar på tråden Ni undersköterskor, vad jobbar ni med för uppgifter? *nyfiken*
  • Disela

Jag är utbildad uska, men jobbar inte. Det beror ju helt och hållet på var man vill jobba. På ett äldreboende är uskans uppgift att göra "allt". Plocka upp ur sängen, påklädnad, hygien, mat osv. På ett sjukhus beror ju uppgifterna på vilken avdelning man jobbar på. Har man en deligering, får man ta ven/kappilärprover, dela mediciner osv när man har bevisat att man kan det. Annrs tar man puls, blodtryck, sköter hygien och liknande. Men som sagt, uppgifterna på ett sjukhus varierar ju från avdelning till avdelning.
    Det är för övrigt en superkul utbildning!

• vikarien
    Disela skrev 2010-07-24 19:48:31 följande:
    Jag är utbildad uska, men jobbar inte. Det beror ju helt och hållet på var man vill jobba. På ett äldreboende är uskans uppgift att göra "allt". Plocka upp ur sängen, påklädnad, hygien, mat osv. På ett sjukhus beror ju uppgifterna på vilken avdelning man jobbar på. Har man en deligering, får man ta ven/kappilärprover, dela mediciner osv när man har bevisat att man kan det. Annrs tar man puls, blodtryck, sköter hygien och liknande. Men som sagt, uppgifterna på ett sjukhus varierar ju från avdelning till avdelning.
    Det är för övrigt en superkul utbildning!
     Har jobbat mycket inom barnomsorgen, så skulle ju helst vilja forsätta rikta in mig mot barn =)

Äldrevården känns inte jätteaktuell, men det är kul att höra vad andra pysslar med. finns ju rätt många saker man kan jobba med som uska ändå =)
  • B Rus

Jag jobbar på demensboende och det är arbetstider från morgon till kväll samt natt om man valt det (såklart uppdelat i vanliga pass då).

Mina uppgifter är väldigt vanliga skulle jag tro, att hjälpa till med allt från förflyttning, hygien  och medicinering till hushållsarbete på avdelningen, ledsagning, planering, dokumentering mm. Den stora biten, och den mest intressanta på just ett demensboende tycker jag är den känsliga kontakten med "brukarna" (hatar den benämningen), där man ska kryssa sig fram till människan utan att trampa på känsliga tår, man ska förstå den andras känsla och avsikt och samtidigt kanske försöka få personen att göra något de inte vill. Det är verkligen en utmaning ska jag säga, speciellt om brukaren är agressiv eller deprimerad. Urjobbigt, men roligt.

Jag tror att man behöver vara bra på att lyssna in folk och ha en dubbel portion tålamod för att passa som USK:a, och givetvis vara väldigt intresserad av människor och hälsa.

• Tecken

Jag jobbar inte som uska längre, men jag testade på det mesta:

- Äldreomsorg
    - Sjukhus
    - Psykiatri
    - Öppenvård
    etc

Jag har testat att jobba renodlat dag, tvåskift, enbart natt, enbart kväll etc. Mig passade det bäst att jobba natt.

• Eisa

Har jobbat som undersköterska innan jag utbildade mig vidare. Jag jobbade på äldreboende och sjukhusvårdavdelning.

Det man i huvudsak gör, på båda ställena, är:
    Klä på patienter
    Tvätta patienter
    Förflytta patienter mellan säng och stol
    Mata patienter
    Byta blöja på patienter
    Ta reda på disk, fixa kvällsfika och frukost, ta reda på kissflaskor, bädda sängar.

Sen får man ta ett och annat prov, ge en och annan insulinspruta, inhalation och annat skoj som delegerats från distrikts- eller sjuksköterskan.

• dooleys85

Jag jobbar på ett gruppboende, arbetstiderna är 7-13, 8.30-18 eller e-middag med olika starttider ibland 13 ibland 15.30 till 21.15 vardagar, helger 20.15.

Det vi gör är att hjälpa brukarna med städning, handling, laga maten i gemensamt allrum, följa med dom på aktiviteter, blir mycket gå på bio och göra såna roliga saker!
    Personliga hygienen och det sköter dom själva.

~*~♥~*~ Isaac-05, Elias-08, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • shitvadjaghatar

Jag jobbar på sjukhus, en medicinavdelning.

-frukost
    -toabesök
    -kontroller(blodtryck, temp mm)
    -provtagning
    -dokumentation
    -hygien
    -blöjbyte
    -KAD-sättning
    -blododling
    -EKG-tagning
    -städa och bädda
    -ronda med ssk och dr
    -såromläggning
    -mata
    -assistera vid lumbalpunktion
    -springa fram och tillbaka till lab 100 ggr per dag
    -ta hand om avlidna
    -använda hjärnan: behöver patienten energirik mat, behöver patienten kostregistrering, bör vi göra si eller så.

Det är mycket man gör på en medicinavdelning. Väldigt roligt!

• vikarien

Skiljer sig rätt mycket i arbetsuppgifter ändå =)
    Är ju lite sugen på att fortsätta jobba med barn, men inom vården istället för på förskolan.
    får se vart man hamnar! =)

Svar på tråden Ni undersköterskor, vad jobbar ni med för uppgifter? *nyfiken*