• Prinsessorna

Avbetalning på bil??

Hejsan!

Min vännina och hennes man är inte kloka tycker jag då. Dom ska ta en 2 år gammal bil på avbetalning. 3000 kr i månaden i 5 år. Det hade jag aldrig gjort. Jag vet att många gör det men det är ju så mycket pengar. Hur gör ni?
    Jag och min man ha sparat ihop till våra två bilar. En opel astra 110000 kr och en lite äldre hyundai sonata för 30000 kr.
    Att sätta sig med en sådan stor skuld varje månad det kan jag inte förstå.
    Jag tycker vi har fina bilar + att dom är betalda för. Det kostar redan mycket att ha dom. Betyder det så mycket att ha en stor dyr bil eller? Hur har ni gjort?

Mvh Jenny

• Svar på tråden Avbetalning på bil??
  • Jefa

Vi betalar varje månad för vår bil. Vi behövde en bil inför Emma kom och så hittade vi en jättebra kombi. Dock inte ny. Vi betalar 1500 i månaden tror jag. Eller 1.000. Det hade tagit för lång tid att spara ihop pengarna först.
    Om man klarar av att lägga pengar så, så varför inte?

• Änglatuss

De beror helt på vad de va för bil i vilket värde den står och hur mkt bilen är värd efter avbetalningen, en bil som är 2 år har redan förlorat sitt värde så fort man sätter sig i den och kör ut ifrån affären, en bil som är äldre kanske 5 år, kostar mindre och den är billigare, vi kollade på en bil på firma men de va sjuka avbetalningar, dock banklån och köpte en begagnad och vi förlorar inget på de vi lagt ut på bilen, råkade få tag på en mitshibitshi, 99, för 60 000, kostar och står i 160 000. men vi hade tur, när vi betalat av lånet kan vi ändå sälja bilen och tjäna på de!

• Änglatuss

3000 va väldigt hög månadskostnad på en 2 år gammal bil

• Jefa

Men man får ju välja på hur lång tid man ska betala. Deras bil går alltså på 180,000 kr med en månadskostand på 3.000 kr. Det kan en bil lätt komma upp i när den "bara" är 2 år gammal. Så högt är det ju för att de själva valt att lägga lånet på så kort tid

• snysop

Allt beror ju på vad man tjänar?? Om de prioriterar en sådan bil så är det väl ok?

3000 kr för en 2 år gammal bil i 5 år, då måste det vara en dyr bil.

• polaris

Kan bara gå till mig själv när det gäller detta ämne.
    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra och äga en bil som är äldre än 5 år. Förra bilen (V40) köpte vi helt ny från fabrik då jag och min man var less på allt vad begagnat skit heter. Nu har vi sålt den och i stället köpt en Volvo XC70 -02 (får inte plats med barn och hund i V40). Lånet på den är lagt på huslånet men vi betalar av separat på den ca 3000 kr/månad. Det är klart värt det att ha en ny och fräsch bil som man slipper mekka med. Vår ekonimi tillåter oss detta och då ser jag inget problem med det.

• Pockadockan

Vi har lån på vår audi a4. Vi ville ha den bilen och vi hade råd att betala 1200 varje månad för den men hade inte råd att casha, så därför tog vi den på avbetalning.

Men 3000... då kan man ju lika gärna ta lån på en HELT NY bil

• Prinsessorna

Det är en mercedes.
    Jag tycker själv det är viktigt att ha en säker bil och har därför dom bilarna vi har. Men det kan inte vara roligt att betala mycket pengar på en gammal bil, för det är de ju när betalningsperioden går mot sitt slut.

jenny

• Jefa

Men ni som ser det som dyrt. Ser ni inte att de tagit det på 5 år? Klart det blir mycket i månaden då. Ofta brukar man ju betala en bil på längre tid än 5 år

• uniMog

Skulle aldrig orka vänta på att spara ihop pengarna och så länge ekonomin tillåter det så varför inte?

Senaste 2 bilarna (förutom extrabilen som vi fick) har vi köpt på avbetalning, en sprillans ny och en 1 år gammal

Svar på tråden Avbetalning på bil??