• Anonym (*)

Vad innebär persiskt ursprung?

Jag SKÄMS verkligen för att jag inte vet, men vad innebär det när en person har persiskt ursprung? Är de från Iran? Eller kan det vara flera länder? Snälla, informera mig! =)

• Svar på tråden Vad innebär persiskt ursprung?
  • Anonym (*)

Tack för länken. Men där står det ju att iranierna aldrig själva kallat sitt land för Persien, men säger de ändå att de har persiskt ursprung?

Så att vara persisk är alltså att vara iranier?

• Anonym

Iranier och perser är samma sak. Iranier pratar persiska /farsi.

• Anonym (*)
    Anonym skrev 2010-07-24 23:16:38 följande:
    Iranier och perser är samma sak. Iranier pratar persiska /farsi.
    Tack så mycket!
  • final

Iran hette Persien, innan andra världkriget. Sedan bytte namn,
    Iran består av flera folk gruppen,där bl.a. Perser,Kurder, Azarbajjaner,m.m

Det är om man säger Samer kallar sig Samer och inte Svenskar.

Jag tror för att kunna ena landet i längden, så bytte man namnet. Sedan är så namnet Iran kommer ifrån den ursprung folket  ( Arier )som en gång i tiden flyttade till det området.

En forklaring är ;eftersom många i Sverige, blandar landet Iran och Iraq, många Iranier bli retat eftersom de har fått många liknande frågor. I Iran är Persiska är huvudspårk. ,medan man talar Arabiska i Iraq. Det är står skillnad mellan Iransk kultur och språk m.m och Irakiska kultur och språk m.m.
    c.a. 2% i Iran talar också Arabiska.

• Anonym (Noterat)

Jag har noterat att det verkar finnas en del tjejer/kvinnor med Iranskt/persiskt ursprung som vill eller dejtar svenskar.  Det kan ju såklart hända att jag har fel intresset kanske är lågt 

• Anonym (Iq fiskmås)
    Anonym (Noterat) skrev 2018-04-06 19:04:40 följande:

Jag har noterat att det verkar finnas en del tjejer/kvinnor med Iranskt/persiskt ursprung som vill eller dejtar svenskar.  Det kan ju såklart hända att jag har fel intresset kanske är lågt 

Ja det är korrekt. En del kvinnor av persiskt ursprung vill dejta svenskar och en del vill Inte dejta svenskar...

Tack för ditt trådlyft och din insiktsfulla analys
  • Anonym (Noterat)
    Anonym (Iq fiskmås) skrev 2018-04-06 19:42:45 följande:
    Ja det är korrekt. En del kvinnor av persiskt ursprung vill dejta svenskar och en del vill Inte dejta svenskar...

Tack själv 
  • Anonym (Noterat)

Förresten känner du själv några som dejtar? 
  • Anonym (Noterat)
    Ja det är korrekt. En del kvinnor av persiskt ursprung vill dejta svenskar 
    Är det bekanta till dig 
Svar på tråden Vad innebär persiskt ursprung?