• Honey1982

Röda Hund??

Hur lätt smittar röda hund??
    Jag har haft klåda rätt länge nu, men dom tror att det kan va en leverinfektion. Jag hade gränsvärde för rubella när jag gjorde blodprov. Tänk om det är det jag har fått!! Läste precis att man kunde ha röda hund och inte känna sej sjuk.

• Svar på tråden Röda Hund??
  • Pigge2

Men jag trodde vi vaccinerades mot röda hund som barn? Vad innebär gränsvärde för rubella? Men jag tror inte det är det du har, röda hund är ju ytterst ovanligt idag. Men ring din BM.

• myskatt

Pigge2
    Det finns föräldrar som väljer att inte vaccinera sina barn.

• sandraG

jag hade oxå gränsvärden, men har du träffat nån (barn) som har röda hund på senaste tiden? det smittar ju inte hur som helst liksom, och det är ändå ovanligt så man blir ju inte smittad tex på bussen som man kan bli av förkylningsvirus.

• Honey1982

nej jag har inte träffat några barn. jo jag blev vaccinerad men vaccinet hade typ gått ut sa dom.. (gränsvärde därför). min bm är på semester och det går inte att komma fram till mottagningen heller :/.
    undrar va de är för utslag jag har? blir tokig på klådan, jag kliar tills det blöder..

• lolou

hejsan!
    Jag tror du kan vara rätt lugn. Röda Hund är jätteovanligt att man får idag och du har ju ett visst skydd även om det inte är fullgott. I stort sett alla vuxna som smittas har blivit det i utlandet. Tänk också på att det är bara de första 17 v som RH ger skador (om man nu skulle få det). Vet inte hur långt gången du är men klådan är säkert något annat.

• Honey1982

ja jag ska iaf iväg till läkare nu strax.. känns bättre att vara fööör säker än motsatsen nu när man är gravid =)

• Blossi

Hej! Jag hade röda hund när jag var liten. Vad jag kommer ihåg så kliar det inte utan man får ju "blemmor" eller utslagen som sen är superkänsliga. Sen är det idag ytterst ovanligt med röda hund i Sverige, då vi nästan har utrotat det genom vaccin. Man kan däremot få gravitetsklåda och det är inte heller så roligt. Hoppas att det lugnar sig snart för dig. Skriv sen och berätta. Kram

• Honey1982

var hos läkare igår. dom lugnade mej och kom fram till att det var "allmän graviditetsklåda". dessutom sa dom att röda hund är typ utrotad i sverige pga vaccinering. mina utslag såg inte hller ut som röda hund utslag.. skönt att man slipper oroa sej för det mer iaf .

Svar på tråden Röda Hund??