• SvenskEngelsk

Nyttigare alt till Bechamellsås i lasagne?

Vet ej hur den såsen stavas, men iallafall, ska göra nyttig lasagne med nötfärs, fullkorns lasagne plattor mm, men vill inte göra sås m margarin och vetemjöl.... Vad kan man ha istället, skulle det funka med nån laga lätt5%... eller typ mildas matlagnings grädde? Är ju nyttigare...

• Svar på tråden Nyttigare alt till Bechamellsås i lasagne?
  • Nyfiken gul

gör en tomatsås istället....

brukar jag göra då bechamelsåsen inte gillas av våra barn....

• Danbala

Nyfiken gul:
    Blir det inte väldigt mycket som köttfärssås och spaghetti, bara i en annan form, av det hela, då?

• Lucifer

som själv säger så passar det milda laga lätt eller liknande, finns ju även många smaksatta lätt creme fraiche att köpa, det kanske kan vara ytterligare ett alternativ.

• Bravo

Lägg i keso ist för bechamelsås, det blir jättegott!

• Inger

Hej!
    Jag brukar använda Keldas färdiga ostsås i lasagne, kommer inte ihåg fett% men det är inte så farligt. Man kan dryga ut den med mjölk och lite maizenaredning.
    Mvh

• Chaia

Använd iMat från Oatly. Endast 13% fett och helt fri från mjölkprodukter! Man känner ingen skillnad på smaken jämfört med vanlig grädde! Red med lite maizenamjöl och krydda efter önskemål.

• SvenskEngelsk

Hur gör du tomat såsen då??
    Jag kommer ju göra köttfärs sås ändå med krossade tomaet, färska tomater, färsk basilika mm... Blir det som sagt inte rinnigt av det?
    Säg gärna hur du gör..:)

Ja, ost såsen keldas kan ju vara bra alternativ, men det är ju inte alltid fetthalten som är de farliga utan sockret mm... Får se... MUMS! Har ju motionerat så mkt idag så fett och socker måste kroppen få.... endel..:)

Ja, en lasagne jag VET att ja skulle gilla skulle vara med cremefraiche chili/paprika.. ÄLSKAR den.. Arlas, INTE skåne mejeriers..

• SvenskEngelsk

Keso är jag tveksam till då jag inte tycker om det så mkt... Vill ha lite fett då jag annars inte får i mig tillräckligt!

Tack

• Nyfiken gul

Jag gör aldrig en köttfärsssås till min lasagne...

Jag gör som när man gör tackos.... fräst lök, vitlök, köttfärs o kryddor...

sen gör jag tomatsås efter tycke o smak (recept ur kokbok på tomatsås till pizza)

sen varvar jag det som vanligt...

• Lucifer

Nyfiken Gul: har du i tacos krydda också när du gör lasagne ?

• MallaMojs

gör såsen på lätt- eller minimjölk då, och bara liiite smör i, så du får i dig ditt fett Eller så gör du köttfärssåsen så lite såsig som möjligt å tar typ laga-lätt 5% eller liknande!

• SvenskEngelsk

Väntar på min lasagne i ugnen nu!!!!

MEN, har haft fööör hög värme..... herregud, tittade i ugnen nu efter 15 min... fullkornspasta plattorna va nästan brända, sääänkte ugnen och satte ner den långt ner
    LÄngtar så
    Använd keldas ost sås varvat med laga lätt 5%

Svar på tråden Nyttigare alt till Bechamellsås i lasagne?