Liten har olika långa ben - hemipares eller något annat?
Vår lille har olika långa och olika tjocka ben. Det är nog också lite skillnad i tjocklek på armarna, men inte lika uppenbart. Han använder båda benen lika mycket vad vi kan se men står liksom och stampar med det korta benet när man ställer honom på jämnt underlag, antagligen för att det inte når ner riktigt. Han föredrar också att titta åt vänster och håller huvudet lite vinklat åt vänster axel alltid. Vi har varit hos sjukgymnast och fått rådet att träna hoom att titta åt höger och efter det har det blivit lite bättre tyckr vi, men han lutar fortf huvudet åt vänster.Foten på det korta benet är också lite mindre och en av fötterna är vinklad utåt (den stora tror jag, nu sover han så jag kan inte titta).
Angående benen så har vi gjort UL för att utesluta att höften är ur led (det är den inte) och att de inre organen är olika stora (det är de som tur är inte). Vi har varit hos en mycket tillmötesgående ortoped, men han visste tyvärr inte heller vad det kunde bero på. Vi ska på återbesök när N är runt 1 år för att se om han behöver inlägg i skorna.
Vi går också på koller hos en barnläkare som inte heller har några teorier om vad det kan vara. Iaf inte vad hon sagt till oss. Någon sa att det kanske kunde bero på ojämn näringstillförsel när han låg i magen och när vi funderade mer på det kom vi ihåg att barnmorskorna på förlossningen pratade om en bubbla eller något som satt på navelsträngen, som de sa att de aldrig hade sett förr och som om jag minns rätt gjorde att de fick klippa navelsträngen väldigt nära hans kropp.
Min man har sökt en del information och läst om något som heter hemipares. Är det någon som har barn med detta eller kunskap om det? Eller tankar om något annat det skulle kunna vara?