• URmama

Andra barnet stor skillnad på början av förlossning?

Jag väntar nr 2 vilken dag som helst nu är i v40 och gick 37+5 med första. Jag har haft denna vecka mycket förvärkar och igår och idag känt obehag i magen mest hela dagen. Har bara legat och vilat dom här dagarna då jag haft ont. Mest som mensvärk och ibland sammandragningar samt att bebis är extremt livlig därinne och trycker neråt hela tiden.
    Vad jag undrar om det är stor skillnad på början av förlossningen dvs förvärkar och värkarbetet än första, har ni känt stor skillnad på era förlossningar och värkar?
    Kan värkarna med tvåan till exempel kännas mildare än med första?
    Väntar in rejäla värkar så jag kan få åka in och föda är så less på att ha detta obehag i magen varje dag. Någon som könner igen sig som kan lugna mig lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 11:38
    1 aug tittade vår son ut 4250g och 53cm,förlossningen startade med värkar som vart glesa på sjukhuset så de fick ta hål på hinnorna och då gick det undan från att jag var öppen 5cm till att han var ute tog 1 timma
    Han var mycket större än dottern 2 år innan men förlossningen gick jättebra ändå.
    Så rätt så stor skillnad på första och andra barnet

• Svar på tråden Andra barnet stor skillnad på början av förlossning?
  • Smultronbaby

Vill med höra andras erfarenhet, så jag puffar lite.

Känner samma som dig TS, går runt sedan en veckas tide med förvärkar som kommer och går men väldigt diffusa. Inga som tar rejälare ta som med förra då det satte igång rejält på en och samma dag.
    Var till fl i onsdags öppen 2-3 cm, fick hinnsvepning så slemmisen släppte dagen efter sedan bara molvärk/sammandragningar till och från.....

Mamma till Emil 030128 & skrutt i magen BF 100723
  • Zirup

För mig började förlossningarna på exakt samma sätt med slemproppen som släppte men värkarna som följde var inte mer än just molande. Jag var därför in i det längsta väldigt osäker på om det verkligen HADE startat eller om det var förvärkar, jag väntade mig att det skulle göra ont som det hade gjort vid första förlossningen men det dröjde. Sen, när det väl började göra ont, var det i princip krystvärkar med en gång och vi hade inte en chans att hinna till sjukhuset utan jag födde stående framför handfatet dit jag hade gått för att dricka lite vatten bara några minuter innan. Jag vet, det är väl inte en helt typisk förlossning men jag tänkte att för dem som går hemma och väntar med förvärkar så ville jag peppa lite och säga att de kan säkert göra mer nytta än vad ni tror och rätt som det är så sätter det igång ordentligt. Så jag tycker ni gör alldeles rätt som tar det lugnt och vilar och äter gott, snart har ni nummer två i armarna.

• frk Carlsson

Jag hade mkt mer förvärkar innan min andra vaginala förlossning (barn nr 3 i mitt fall, födde nr 1 med planerat snitt). Denna ggn hade jag sd som gjorde ont och som var regelbundna ibland i flera timmer, spec nattetid. Dock var det som ngt i mig som fattade att det inte var riktiga värkar, svårt att förklara.

Men när "förlossningsvärkarna" startade så fattade jag på en gång att det var dom. Det blev på exakt samma sätt som när jag födde vaginalt första ggn, med barn nr 2. Lång latensfas, även fast den var väldigt mkt kortare denna ggn - bara 12 tim mot för 36 tim. Sen såg det lite annorlunda ut, men det var ju början du var intresserad av att veta om.

Lycka till

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • WPmamman

Första barnet kom värkarna regelbundet och slemproppen gick. Var väldigt lätt att känna att det var på gång.
    TYVÄRR var det inte lika lätt med andra barnet att veta när det var igång. Slemproppen gick 2 månader innan så det kunde jag inte gå på. Gick över 9 dagar.
    När det startade så fattade inte jag det då värkarna aldrig blev regelbundna. Min man ansåg att vi skulle åka in när det kom lite blod. Jag trodde att allt skulle avta igen och att någon slemhinna spruckit.
    När vi kom in så hade jag inga regelbunda värkar och jaga fick aldrig det heller. Jag förstog att det var dags först när jag inte fick någon paus mellan värkarna.
    Vad lurad jag känner mig av mi kropp, första barnet gick allt med de signaler och känslor mat hört om att man ska få. Andra barnet förstog jag ingenting och jag skulle då ändå vara omföderska. Snabbt gick det dock med tvåan (3 timmar från när de intensiva arbetet startade och krystningar i 7 minuter) Kanske därför jag inte fattade något då det gick för snabbtTungan ute
    Vill ha en trea och vi ska börja på det när jag läkt ihop efter denne..

Det är i alla fall min upplevelse och erfarenhet. Berätta gärna hur det gått för dig sen TS och lycka till.

• URmama

Härligt med mycket svar, jag får uppfattningen att med andra barnet så förstår man inte kroppens signaler.
    Det är så nu tycker jag, jag vet inte ens om jag är öppen något, har bm tid först den 30/7. Jag har ilningar och stick neråt och mest mensvärk på ena sidan och sammandragningar kvällstid tänk om man visste vad nåt av detta betydde Har bf om 5 dagar!

• kg8

Bra fråga, min första förlossning startade med att slemproppen gick, sen började värkarna direkt. Efter typ tre-fyra värkar så var dom så starka att vi fick åka in. Förlossningen tog 4 timmar från att slemproppen gått.
    Denna gången så börjar den inte på samma sätt iaf, då min slempropp gick med massa blod i fredags morse, värkar hela dagarna. I Torsdags när jag var hos min BM så var jag öppen 3 cm och med utplånad tapp. Har BF på Onsdag...

• URmama
    kg8 skrev 2010-07-26 09:26:53 följande:
    Bra fråga, min första förlossning startade med att slemproppen gick, sen började värkarna direkt. Efter typ tre-fyra värkar så var dom så starka att vi fick åka in. Förlossningen tog 4 timmar från att slemproppen gått.
    Denna gången så börjar den inte på samma sätt iaf, då min slempropp gick med massa blod i fredags morse, värkar hela dagarna. I Torsdags när jag var hos min BM så var jag öppen 3 cm och med utplånad tapp. Har BF på Onsdag...
    Ja, det är lustigt med första så gick slemproppen en vecka innan och en kväll satte alla värkar och förlossning igång pang bom bara. Nu går jag bara och väntar och väntar..!
    Kan man få en hinnsvepning på fl bara sådär utan större orsak?
  • stara

hade bf igår och funderar över precis samma sak: andra barnet på gång och jag tycker att jag kväll efter kväll upplever allt värre förvärkar. det gör verkligt ONT, och det är hårda och långa sammandragningar och jag tror varje kväll att NU har det satt igång. men icke, vid 12-tiden stannar allt av...

blev igångsatt pga överburenhet med ettan, så jag vet inte alls hur det ens SKA kännas när en förlossningen säter igång av sej själv. har svårt att tro att det skulle kunna vara två veckor kvar till förlossning denhär gången när jag har så mycket förarbete på gång. jag hoppas ju verkligen att alla värkar leder nånvart -jag vet inte alls huruvida jag är öppen redan och hur mycket isf. tror mej känna en mycket mjuk och framåtlutad livmodertapp, men jag är inte säker...

• andersson

När jag skulle ha första tjejen börja värkarna 12 på måndagen (middagstid) och höll på hela dagen,kvällen. Kl 00.00 vakna jag och då var värkarna extrema. Hade 5 min mellan och det höll på hela natten. Kl, 6 ringde jag in till förlossningen hade jag 3-5 min mellan men de vill att jag skulle stanna hemma ett tag till. Blev inskrivna vid 14 tiden på tisdagen, öppen 4cm. tog tid att öppna mig och jag var helt öppen vid 19. Krysta mycket och länge, tösen låg fel med huvudet. kl 22,41 på Tisdagskvällen kom hon.

Men andra tjejen vakna jag av att jag hade konstigt ont i min mage, trodde bara det var bebis som böka runder, somna om och vakna av samma känsla igen en halvtimme senare. Gick upp och hade då 5 min mellan värkarna. Ett tag trodde jag att jag skulle föda hemma. Åkte in till förlossningen när jag hade 2-3 min mellan, var öppen 4cm och efter undersökningen ökade värkarna och 15,51 föddes min andra lilla tjej..

Två helt olika förlossningar, vilket jag är glad över.. =)

Svar på tråden Andra barnet stor skillnad på början av förlossning?