• JossanNorge

Sluta med " nattmat "

När slutade ni ge era barn mat på nätterna om de vaknar? Å hur vänjer man de av med nattmålet?

Vill gärna ha tips...Men jag är ensamstående så det är inget alternativ att pappan ska ta henne ett par nätter för att få henne att sluta ;)

• Svar på tråden Sluta med " nattmat "
  • PLRMamma

Mina barn har fått nattmål, de sov ifrån mål efter mål till slut var det över =) Den älsta idag 3år sluta med nattmål vid 1,5års åldern, min 10 månaders äter fortfarande 2ggr per natt ibland mer eller mindre,

• TheMother

Sonen var hela 1 år innan vi lyckades sluta.

Man rekommenderar att inte sluta med nattmål före 6 månaders ålder, om inte barnet slutar självmant själv.

Hur man går tillväga?
    Tass-metoden skulle man kunna använda. Sök här på forumet så hittar du info :)

Mamma till Anton 080920
  • JossanNorge

Mitt lilla " Troll" är 7 månader och hon äter som regel en gång per natt. Har fått höra av många att man " ska " sluta att ge de mat när de är 6 månader...Men då är det kanske bara att fortsätta ge henne om hon vill ha, så går det väl över av dej själv till slut :) Tvivlar ju på att hon kommer fortsätta med det i all framtid ;)

• TAN

jag ammade min kille tills han var 10 månader... i samband med att jag slutade med detta så slutade han äta på natten... nu äter han välling 19.00 och nästa gång 06.30 på morgonen...efter ca sex månader behöver de flesta barnen inte mat på nätterna... tror det handlar om att avvänja dom... kanske ge napp ist... ett tips kanske är att ge barnet mer mat på kvällen... senare middag och sedan välling eller gröt eller amning strax efter.. innan läggning...

• NinniLejon

Vi har en 7-månaders och har märkt att om vi ger honom ORDENTLIGT med mat under dagen.
    DVS Gröt, Burk, Mellis, Burk och Gröt, så vaknar han mer sällan på nätterna. Dock ammas han ändå minst en gång per natt...
    Börjar bli less på att väckas på nätterna. Så funderar på att börja ge honom flaska med vatten istället på nätterna. I första hand försöka att han ska ta nappen och somna om, och i andra hand vatten och i tredje hand amma.  Det är bara det att man är så sjukt trött odtast så man tar till det snabbaste o enklaste (amma).
    Lycka till!

• Standly

Har bara läst ts! Har haft turen att mina 2 första barn har slutat med nattmålet själva redan vid 7 & 9 veckors ålder. Eftersom båda var matvrak (den ena ammades & den andra fick ersättning) så började jag med välling ganska tidigt till båda, dock inte så tidigt som de slutade äta på natten men runt 5 mån kanske. Vet inte hur gammalt ditt barn är men om de blir ordentligt mätta innan läggning & tar napp när de vaknar på natten så kanske det kan funka. Man märker ju ganska snabbt om de verkligen är hungriga lr inte. Har en liten på 6 mån också som slutade äta på natten vid 3 mån, tog nappen till slut istället & somnade om. Lycka till!

• Jkpg Deluxe

6,5 månad nu å har precis slutat äta mitt i natten å sover istället 7-10 timmar i sträck å äter vid 6-tiden på morgonen...

hur slutade jag?
    envisades med att ge nappen då han vaknade...det tog sin lilla tid men det gick tillslut!

dessutom äter han gröt till frukost, puré till lunch och middag och 1,5 portion gröt på kvällen innan han somnar..!! 

• ZacksMamma01

Vår kille slutade nattäta vid 4. 5 månader. Nu är han sju månader.
    vi gav honom napp istället en natt när han pep, sen sov han hela natten.
    Men han vaknade en timme tidigare på morgonen istället.
    så nu sover han 19,30 - 06,00. Tidiga mornar är det ....
    Vi ger honom ordentligt med mat på dagen välling/gröt/burkmat/mellis/hemmagjorda puréer/gröt.
    Det  är väldig skillnad från barn till barn. tror inte alla kan sluta med nattmålet så tidigt.
    Han kan dock vakna enstaka nätter och vill han nappen som ramlat ur.
    Han somnar om direkt men jag har svårt att somna på en gång då :=(

Lycka tll!

• frukarlssonn
    JossanNorge skrev 2010-07-25 21:10:24 följande:
    Mitt lilla " Troll" är 7 månader och hon äter som regel en gång per natt. Har fått höra av många att man " ska " sluta att ge de mat när de är 6 månader...Men då är det kanske bara att fortsätta ge henne om hon vill ha, så går det väl över av dej själv till slut :) Tvivlar ju på att hon kommer fortsätta med det i all framtid ;)
    Ja många säger så för att det står att barn kan klara sig utan nattmål från den åldern, men sen är det mkt individuellt med, många barn behöver sitt nattmål även efter halvåret! Min dotter åt tills hon va sju månader, och då åt hon ungefär varannan timma. Men min bvc ville att jag skulle sluta amma henne nätter senast vid åtta månader, pga att hon redan vägde såpass mkt. Så hon behövde inte nattmålet utan hon åt av vana. Tack och lov slutade hon självmant.
    Olivia 090610 ~ bf 101112
Svar på tråden Sluta med " nattmat "