• NinniN­inna
    Äldre 26 Jul 11:12
    2715 visningar
    6 svar
    6
    2715

    Viktigt att gfta sig i kyrkan?

    Vi har kämpat med att få barn länge nu, så jag är inte ny i den processen men vi är helt nya i adotionsprocessen. Allt är nytt och faktiskt lite spännade! Vi har betalt in avg. till adoptioncentrum och ringt Familjerättsbyrån. Nästa steg måste nog bli bröllop och då har jag en fråga: hur viktigt är det att man gifter sig i Svenska kyrkan? Kan det bli ett hinder om man väljer att gifta sig borgligt eller kanske ännu mer alternativt på en resa utomlands?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 11:15
    Såklart ska det stå "Viktigt att gifta sig i kyrkan?"och inget annat.

  • Svar på tråden Viktigt att gfta sig i kyrkan?
  • Chimam­anda
    Äldre 26 Jul 13:06
    #1

    Hej! Det beror på viket/a land ni kan bli aktuella för så småningom. Vissa länder vill att de blivande föräldrarna lever enligt kristna värderingar och andra att man ska vara aktivt troende. Då är det förstås viktigt att man gifter sig i kyrkan, annars blir det kanske inte så trovärdigt med den kristna tron.

    Jag är själv nygift och vi valde borgerlig vigsel, eftersom vi inte själva är troende. Kanske kan det eventuellt göra att antalet länder begränas en aning för oss, men de länder vi tror att vi kan passa in på ställer inte krav om kristenhet, vad jag kan förstå.

    Är också nyfiken på frågan, någon som är mer insatt än jag får gärna svara.

  • NinniN­inna
    Äldre 26 Jul 20:18
    #2

    Hej
    Ja, det är mycket att ta hänsyn till här... Ingen av oss är troende, men samtidigt så vill man ju inte göra något för att försämra chanserna.

    Om det är fler som har synpunker, så får ni gärna svara!

  • Äldre 26 Jul 21:42
    #3

    Att gifta sig i kyrkan bara för att kunna adoptera från ett visst land tycker jag känns lite tvivelaktigt.
    Hade ni övervägt tanken annars? Om inte tycker jag inte ni ska göra det. Då blir det ju på något sätt som om ni inför ett eventuellt land som skulle ha ett sådant krav luras, eller hur?

  • Luscin­ia
    Äldre 27 Jul 11:38
    #4

    Jag vet inte om det är något land där man måste berätta hur vigseln gick till, inte ens de som kräver en aktiv kristen livsstil. I de flesta länderna tar man nog för givet att vigseln har ägt rum i kyrkan, så om ni gifter er borgligt, ha bara med i utredningen att ni är gifta och vilket datum.

    Sen kanske man kan lägga till att det var en vacker cermoni etc, för det är det ju vare sig det är borgligt eller kyrkligt...

    Lycka till!

  • Manche­ster
    Äldre 27 Jul 15:23
    #5
    NinniNinna skrev 2010-07-26 20:18:31 följande:
    Hej
    Ja, det är mycket att ta hänsyn till här... Ingen av oss är troende, men samtidigt så vill man ju inte göra något för att försämra chanserna.

    Om det är fler som har synpunker, så får ni gärna svara!
    Om ni ska adoptera från ett land som kräver kristen tro, så måste ni vara troende. Det räcker inte att ha gift sig i kyrkan. Jag har för mig att någon berättade att de var medlemmar i en frikyrka utan vigselrätt och valde att gifta sig kyrkligt i svenska kyrkan för att inte landet skulle undra över en borgerlig vigsel. Det kan jag förstå. Då uppfyller man ju grundkravet att vara troende.

    I de flesta länder går det bra med borgerlig vigsel. Det finns ju många länder i världen där det bara är den borgerliga vigseln som är juridiskt bindande. En eventuell kyrkvigsel ses mer som en välsignelse av ett äktenskap som ingåtts i stadshuset. Ändå kan människor från sådana länder adoptera.

    Mitt råd är att ni följer er egen övertygelse. Att gifta sig kyrkligt utan att vara troende är hyckleri. Att försöka adoptera från ett land som kräver troende föräldrar, trots att man egentligen saknar tro, är väl snarast bedrägeri. Den som inte tycker att det spelar så stor roll kan ju tänka på att barnet en dag kommer att läsa sina egna papper kring adoptionen. Det kan bli svårt att förklara att man fått barnet från ett land som kräver aktiv kristen tro, om man sedan inte en enda gång gått i kyrkan under barnets uppväxt.

    Som tur är finns inte så många länder som ställer krav på tro. Såvitt jag kommer på just nu är det Filippinerna, Sydafrika och en kontakt i Taiwan. Det kan vara någon mer enskild kontakt, men de allra flesta länder nöjer sig med att den adoptionssökande har en vettig människosyn och bra värderingar. Och det behöver man ju inte vara kristen för att ha!
  • Selma1­966
    Äldre 27 Jul 20:16
    #6

    Jag gissar att de länder som kräver en aktiv kristen livsstil ändå faller bort för er eftersom ni kanske inte är så religiösa om ni väljer borgerlig vigsel. Jag tror i alla fall att Sydafrika kräver intyg av ens präst att man är just aktiv ... Kan ju bli svårt om man aldrig visar sig i kyrkan. Men jag kan ha fel. Vi gifte oss i kyrkan men är inte särskilt religiösa och kände direkt att det hade blivit problem att hitta "vår" präst när vi ändå inte känner någon (och då bor vi ändå bara 100 m från kyrkan vi gifte oss i). Det finns andra länder utan det kravet så jag tror inte ni får några problem. Men om ni känner er oroliga kan ni snabbt få svar av er adoptionsbyrå. De har ju koll på hur olika regler tolkas i olika länder.

Svar på tråden Viktigt att gfta sig i kyrkan?