vad gör en personal och löneadministratör?
Ja, vad gör en sån och vad har den i lön?
Är det roligt, svårt, intressant?
Lätt eller svår utbildning?
Ja, vad gör en sån och vad har den i lön?
Är det roligt, svårt, intressant?
Lätt eller svår utbildning?
uffar
Det är både roligt, intressant och ibland svårt
Men ingen dag är den andra lik och man lär sig nya saker hela tiden!!
Jag skolade om till detta för ett par år sedan (efter att jag fått barn) och ångrar absolut inte mitt val. Det är intressant med löner och avtal, man får jobba mycket med siffror och så har man hela tiden kopplingen till företagsekonomi som jag tycker är intressant. Du har också alla möjligheter att bygga på med utbildningar och kurser inom tex. psykologi eller arbetsrätt för att gå mer mot HR och personal hållet eller tex. pensioner och sånt om det är det du är intresserad av.
I början när jag precis var klar med min utbildning fick jag ingen höjdarlön. Jag fick väl ungefär vad jag hade haft vid samma tidpunkt om jag hade gått tillbaka till mitt gamla jobb istället för att lägga de åren på utbildning. Men nu har jag mer erfarenhet och har fått större ansvarsområden så nu är jag nöjd.
Det är tidvis stressigt, lönerna följer ju samma intervall och har en arbetstopp i ca 2v varje månad, men mellan löneutbetalningarna är det lugnare och man får tid att titta närmare på andra uppgifter.
Det sägs att det kommer att finnas ett fortsatt stort behov av utbildad personal inom lön eftersom många kommer att gå i pension de närmaste åren.
På vårt företag är det två olika personer som jobbar med personal- och lönefrågor.
Vår HR-cef (flott ord: HR= Human Resources) jobbar med rekryteringar och andra typer av personalfrågor. Vår löneadministratör är ansvarig för att våra löner betalas ut korrekt varje månad. Han ser till att alla kvitton för utlägg, bilkörningsnotor, semesterersättningar, traktamenten mm sköts på rätt sätt. Inget lätt jobb..
det låter roligt.
Jag sökte lite på lönenivåer och hittade allt ifrån 13 000 till 25 000 i ingångslön.
Jag tror att de båda ytterigheterna är överdrivna, men kan man tro att kan får en ingångslön runt 20 och att det sedan kan öka några tusen till?
Har man en bakgrund inom ekonomi/kontor/kundtjänst så är det ingen nackdel. Man har mycket kontakt med andra människor så det är bra att ha en hög servicenivå. Kan man företagsekonomi har man lättare att förstå kopplingarna mellan hur löneutbetalningar, skatter osv. påverkar ekonomin i företaget.
ok, tack. får fundera lite på det där
jag fick 23000 i ingångslön utan utbildning
Det beror ju på vilken utbildning man har och var man jobbar också. Hos oss kan man nog få 25000 i ingångslön, men då förutsätts det att man har en relevant examen (åtminstone en kandidat) från t.ex. något personalvetarprogram.