• EmmaMag

Tips på minisemester?

Jag och min man har tänkt åka på en långweekend i Augusti. Typ torsdag till söndag. Men det är så svårt att hitta på resmål! Ge mig tips!

Jag är gravid, alltså undviker vi gärna flyg och resor dit man måste gå massor. Behöver inte alls vara bara stillasittande, för min del gärna lite shoppingmöjligheter också. Mannen är kanske mer för lite sevärdheter och vacker natur. Men det bör finnas möjlighet till lite lugnare aktiviteter ifall ryggen eller höfterna strejkar. Typ relaxbad/spa?

Det går bra inom sverige, men också gärna andra närliggande länder. Kryssning kanske??

Snälla ge mig tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 11:19
    Vi bor 4 mil utanför Jönköping. Har dock möjlighet att åka några timmar bil för att ta oss till en annan utgångspunkt!

• Svar på tråden Tips på minisemester?
  • Stårschan

Vad har ni för utgångspunkt?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • EmmaMag
    Stårschan skrev 2010-07-26 11:15:04 följande:
    Vad har ni för utgångspunkt?
    Oh, det kanske kan vara bra att veta. Vi Bor några mil utanför jönköping. Kan dock tänka oss att åka bil i några timmar för att ta oss till exempelvis en färja.
  • Stårschan

Jag tycker att det är trist om för stor del av en minisemester går åt till själva resan, så jag säger "Sverige är fantastiskt!" Varför inte Göteborg, Helsingborg eller liknande? Bara man kommer bort hemifrån brukar det finnas hur mycket spännande som helst.

• EmmaMag
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 11:15:16 följande:
    Tallinn?
    Riga?
    Ja.. har funderat på det. Men vad finns det för resor? Är det kryssningar och vad kan man resa med för bolag? Några mer specifika tips på vad man kan göra där eller vart man kan bo?
  • EmmaMag
    Stårschan skrev 2010-07-26 11:19:33 följande:
    Jag tycker att det är trist om för stor del av en minisemester går åt till själva resan, så jag säger "Sverige är fantastiskt!" Varför inte Göteborg, Helsingborg eller liknande? Bara man kommer bort hemifrån brukar det finnas hur mycket spännande som helst.
    Ja, jag håller med. Göteborg och Stockholm har vi varit en hel del så det känns lite avbetat...
    Helsingborg kanske... Vad gör man där?
  • SweetNilam
    EmmaMag skrev 2010-07-26 11:20:33 följande:
    Ja.. har funderat på det. Men vad finns det för resor? Är det kryssningar och vad kan man resa med för bolag? Några mer specifika tips på vad man kan göra där eller vart man kan bo?
    http://www.tallinksilja.com/sv/
  • Stårschan
    EmmaMag skrev 2010-07-26 11:21:58 följande:
    Ja, jag håller med. Göteborg och Stockholm har vi varit en hel del så det känns lite avbetat...
    Helsingborg kanske... Vad gör man där?
    Tja, vad gör man i Riga? Spankulerar på stan i de gamla mysiga kvarteren, shoppar, äter på mysiga restauranger, tar en dagstur över till Helsingör med färjan (tar 20 min), dricker cappuccino på uteservering, går på bio eller konsert. Turistar, kort och gott.
  • Fidelis ad urnam
    EmmaMag skrev 2010-07-26 11:20:33 följande:
    Tallink har resor till tallinn och riga.
    Vi var på en sådan kryssning, till tallinn, onsdag-fredag och det var helt OK.
    Inte allt för långt att gå från terminalen till gamla stan och city, inte allt för dyrt. Lite drygt då det var så in åt helvete mycket turister bara.
    Ingen partybåt direkt, vilket vi uppskattade.
  • Kenneth b

Polen är verkligen fint. Finns paket med färja/hotell. Vi bodde i Gdansk(supermysig stad) o färjan gick till Gdynia.

• EmmaMag
    Kenneth b skrev 2010-07-26 12:09:04 följande:
    Polen är verkligen fint. Finns paket med färja/hotell. Vi bodde i Gdansk(supermysig stad) o färjan gick till Gdynia.
    Ok! Ja det hade vi faktiskt tittat lite på. Behöver man ha bil med sig om man åker dit eller hur tar man sig? Är det mer att se/göra i gdansk än gdynia?
  • Kenneth b

Ja mer att göra i Gdansk. Vi hade inte bil utan åkte tåg(som tog typ 20 min) till Gdansk från Gdynia.

Svar på tråden Tips på minisemester?