• HelenaH

Hur ser mat-dagen ut för era 11-månaders??!

Min lilla tjej är (redan) 11 månader och mat-dagen ser ut så här:

7 frukost: Gröt eller yoghurt o macka
    9 Mellis; mosad banan, yoghurt, rån, annan frukt, provar lite allt möjligt!
    11 Lunch: 1 burk barnmat+en skvätt vatten+några skedar frukt
    13.30 Mellis; är det jättevarma dagar får hon en flaska välling, annars liknande som f.m
    16-16.30 Middag; Samma som lunch, fast annan sorts burk då
    19 1 STOR flaska välling!

Tycker ibland det är svårt o komma på varierande mellanmål som är smidiga o fixa till! Har ni några roliga o smidiga tips?

• Svar på tråden Hur ser mat-dagen ut för era 11-månaders??!
  • lilla strumpan

Min dotter är drygt 10 mån och äter;
    ca 06.00 välling
    07.30 frukost med familjen, macka och yoghurt eller gröt, frukt
    11.00 lunch, samma som storebror, inte eller bara lite kryddat
    14.30 mellis, välling, yoghurt eller gröt, macka, frukt
    17.30 middag, samma som familjen, inte eller bara lite kryddat
    18.45 kvällsmat, välling
    vatten att dricka

Brukar laga större portioner och frysa in typ 10-15 port åt gången.
    Jag brukar kolla "recept" på köpeburkarna i affären och laga med samma ingredienser...

• thelifesaviour

Min dotter, 11 månader om en vecka, äter såhär ungefär:
    05.00 Flaska ersättning
    08.00 Frukost (havregrynsgröt med frukt och lite mjölk, lite macka) 
    11.30 Lunch (samma mat som vi äter + lite frukt till efterrätt)
    14.00 Mellis (oftast yoghurt, frukt eller en smoothie) 
    16.30 Middag (samma mat som vi äter + frukt till efterrätt)
    19.00 Kvällsmat (havregrynsgröt med frukt och lite gröt + en skvätt ersättning att slappna av med)

Och så vatten till allt förstås.  

• pyretochbönan0809

Min tjej är 11,5 månad och äter:

ca 06,30 gröt och smörgås, vatten att dricka
    09 frukt  IBLAND (det beror på vad vi gör)
    11 lunch vanlig hemmamat, lättkryddat eller vanligt kryddat för oss beroende på vad det är, vatten att dricka
    14.30 mellis, frukt, vatten att dricka
    17-17.30 middag, samma som vi äter, vatten att dricka
    18.30 gröt, vatten att dricka

Hon äter exakt detsamma som vi såvida vi inte bestämmer oss för att ha köttbit till middag. Då äter vi senare istället och fixar mat till tjejerna vid vanlig tid. (storasyster är 2 år)

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Phillippa

Vår dotter är 11½ månader och så här ser hennes matdag ut. Hon är matvägrare och det går inte få i henne mellanmål på förmiddagen. Skulle man trots allt få i henne något så vill hon inte ha lunch. Hon har precis börjat äta 8-månadersburkar men kräks då bitarna är för stora så då får jag mosa. Hon äter smörgåsbitar och bananbitar, ärtor och majs och potatis som hon plockar själv men så fort något nytt erbjuds i bitar så kräks hon. Jag har t ex provat hallon och smultron senaste veckan vilket resulterat i kaskadkräkning med dusch efter.  Hon får vatten till varje måltid.

ca 07.00: 200 ml välling

11.30 Lunch, en stor burk mat eller ½ plus banan eller annan frukt eller youghurt

15.30 Middag, en stor burk mat (annan än tidigare) eller ½ plus banan eller annan frukt eller youghurt

17.00 Äter babymacka med leverpastej när vi äter middag

18.30 Gröt med frukt

Somnar oftast kl 19.00 men ibland vaknar hon till vid 21-tiden och då får hon ersättning och somnar om.

• ChristiansFru

hmmm, när jag läser så verkar ingen ge mjölk? bara vatten? min dotter får ca 700ml mjölkersättning om dagen o hon e 11 mån.

hur gör ni?

i allas scheman står det inget om det.

• Phillippa
    ChristiansFru skrev 2010-08-04 20:57:07 följande:
    hmmm, när jag läser så verkar ingen ge mjölk? bara vatten? min dotter får ca 700ml mjölkersättning om dagen o hon e 11 mån.

hur gör ni?

i allas scheman står det inget om det.
    Min dotter får mjölkersättning om hon vaknar vid 21-tiden men även som komplement då hon ätit och druckit dåligt. Till maten får hon dock annars bara vatten att dricka och det gillar hon oftast.
  • ChristiansFru

larar de sig på enbart vatten?! får de i sig kalcium tikllräckligt utan mjölken?

• Onefineday

Vad jag har hört ska man ju inte ge mjölk innan ett- årsåldern, och vatten är utmärkt som dryck. Kalcium får de nog i sig tillräckligt av ändå i annat... Jag har inte hört att man bör ge mjölkersättning, men det låter ju bra.

Mitt matschema för min snart 11-månaders ser ut ungefär som många av era, fast ofta blir det inte så jättefasta tider (fast jag försöker . Ett tips på gott mellis som jag fått här på FL är: att blanda turkisk yoghurt med linfrön och exempelvis rivet äpple. En hit här!

Svar på tråden Hur ser mat-dagen ut för era 11-månaders??!