• Kickan05

Möjlighet att häva kronofogdens beslut om exekutiv auktion?

Jag har en fundering. Kronofogden har beslutat att sälja en bekants gård på exekutiv auktion. Jag har pratat med dom och sagt att jag kan köpa den här och nu så slipper dom allt jobb med auktionen och kostnaderna som blir. Men handläggaren svarade bara att nej nu har hon fattat sitt beslut och det kändes som att det får gå på auktion. Men ska man inte hjälpa ist för att stjälpa? Om dom får skulden omgånde betald till fodringsägarna borde dom väl ta det? Dessutom är gården värd mycket mer än vad summan gäller. Finns det något man kan göra för att stoppa detta?

Mycket tacksam för råd :)

• Svar på tråden Möjlighet att häva kronofogdens beslut om exekutiv auktion?
  • Houdini

Det kan vara att banken inte går med på att gården säljs för billigt.

Har dina bekanta lånpå gården bör man försöka se till att de blir betalda.

Man kan häva en exukutiv auktion om man betalar in skuldbeloppen så sent som samma dag som auktionen ska äga rum. Men det beror också till viss del på vad för skulder det gäller.

Är det lånen på gården har banken som sagt en del att säga till om.

• Kickan05

Det finns inga lån på fastigheten utan det är andra fodringsägare. Hantverkare osv... Skulden är på 150000 och gården värd mer än så. Men är det då min bekant som måste få ihop pengarna på annat sätt när kf sagt att ärendet ska gå på auktion?? Eller gör kf fel när dom tycker att det får gå på auktion ist för att låta mig köpa det så skulden försvinner??? Det är ju så att min bekant får bo kvar om det går att lösa men jag vet inte hur man ska gå tillväga?

• Waldo

Man kan alltid överklaga ett beslut, men har ni inga riktiga felaktigheter, förändringar att hänga upp det på så är det bara ett uppskjutande av auktionen det handlar om.

Vad man kan göra är att förhandla med gäldenärerna som har begärt försäljning.
    Kan man göra upp en avbetalningsplan?
    Kan ni få ihop pengar?
    Kan ni göra en accordsuppgörelse?

Vill du köpa fastigheten är det upp till dig, det är inget som KFM har med att göra eller som har med skulden att göra

Att huset är värt mycket mer än skulden betyder ingenting för beslutet av försäljningen. Det finns hus som har gått på exekutiv försäljning för skitsummor

Svar på tråden Möjlighet att häva kronofogdens beslut om exekutiv auktion?