Boktips till blivande förälder sökes
Jag är några månader ifrån att bli pappa, och jag börjar känna en viss oro. Hur fan ska jag klara mig? Mina egna föräldrar körde sitt eget race, och samtidigt som jag anser att jag blev helt okej så märker jag att det finns vissa dåliga saker i mitt eget beteende som jag kan härleda direkt till min uppfostran. Det finns säkerligen andra negativa saker i mitt beteende också, som jag själv inte ser som "problem" eftersom att det är normalt för mig.
Det händer att man stöter på tips och råd som mest är som en slägga i huvudet. Man börjar fundera på hur det kommer sig att man själv inte lyckats tänka på de sakerna...
Ja, jag antar att de flesta förstår vad jag menar. Jag vill vara en god förälder på det sättet att jag inte vill överföra mina egna negativa beteendemönster till mina barn, samtidigt som jag vill lära mig hur man uppfostrar ett barn med minimal friktion utan att man använder sig av management by fear. Jag är alltså inte ute efter att uppfostra min dotter via en bok, utan en bok att ha som stöd.
Så vad finns det för böcker? Vad har ni själva läst, och vad har ni tyckt om dem?