• hemlig02

Silja/Viking line/Birka? Kryssning var?

Vi ska åka på kryssning har vi tänkt. Jag, min man och våra två barn som är 17 och 10 år. Men det är ju en hel djungel känns det som. Har man ica-kort så får man rabatt på den ena, Ikea-kort ger oxå rabatt. Finns säkert fler rabatter och grejjer att se över... Helsingfors, Åland, Riga, Tallin, Åbo?! Hjälp!!

Vad rekommenderar ni? Någon som vet några bra erbjudanden som de kör nu? Berätta för en ovan kryssare!

Vi vill gärna åka snart.

• Svar på tråden Silja/Viking line/Birka? Kryssning var?
  • Blablabla

Vad du än gör, åk inte med Viking Line. Åkte med de i våras. Var riktigt otrevligt. Ingen service direkt, vi blev extremt dåligt behandlade. Har hört fler som åkt & tycker att det blivit en "sunk" båt.

Silja Line +  Birka är bra!!!  Silja till Helsingfors kanske?

• Nyfiken gul
    Blablabla skrev 2010-07-26 18:06:04 följande:
    Vad du än gör, åk inte med Viking Line. Åkte med de i våras. Var riktigt otrevligt. Ingen service direkt, vi blev extremt dåligt behandlade. Har hört fler som åkt & tycker att det blivit en "sunk" båt.

Silja Line +  Birka är bra!!!  Silja till Helsingfors kanske?
    så olika det kan vara. vi åker endast Viking och deras kryssningsbåt Cinderella i första hand, men även övriga båtar. Just pga att vi alltid får full service därifrån. är även klubbmedelem där.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • hemlig02

Oj! Ja det var verkligen delade meningar om Viking line...  Tack för era svar!

Vad skiljer det mellan båtarna i nöjesutbud, taxfree osv? Är någon av båtarna roligare än den andra? Har alla båtar pool tex?  Karaoke? Bättre priser ombord på nån båt? Osv... Det var måånga år sen jag var ute å kryssade, har ingen aning längre!

• jdg

Åkte viking några veckor sen.Super nice..........om ni åker så bad,bastu och en öl rekomenderas.
    Trevlig resa

• hemlig02
    jdg skrev 2010-07-26 18:36:54 följande:
    Åkte viking några veckor sen.Super nice..........om ni åker så bad,bastu och en öl rekomenderas.
    Trevlig resa
    Det låter bra! Vart åkte ni?
  • Lejån

Helsingfors med Tallink tycker jag är schyssta båtar. De är väl de största "shoppingbåtarna" också, då de har "shopping-gata" ombord. Schysst bubbelpool och bastuavdelning.

Har åkt den resan några gånger och det har varit bra alla gånger, inte alls så mkt fylla som på Cinderella tex. Visst, det kan variera... :)

Har även åkt till Tallinn med Romantica och upplevde den som rätt sunkig. Men allt beror ju på vad man vill ha ut av resan!

Vi åker med små barn så vi vill ju inte ha värsta röjarpartyt heller. I övermorgon ska vi åka till Tallinn igen med Baltic Queen, ska bli intressant.

Just ja, har åkt med Birka Paradise också och var väl inte så jätteimpad av den heller. Visst, helt OK men hade högre förväntningar på den. Poolen på den är inte så jättestor.

Fundera på vad ni vill ha ut av resan, ska ni göra ngt speciellt i land? Eller vill ni bara åka på en kryssning som "vänder" direkt?

I helsingfors finns ju Borgbackens tivoli som förmodligen skulle uppskattas av 10-åringen kanske?
    Tallinns gamla stad är mysig att strosa runt i...

längtar efter sommar & sol
  • hemlig02
    Lejån skrev 2010-07-29 22:12:00 följande:
    Helsingfors med Tallink tycker jag är schyssta båtar. De är väl de största "shoppingbåtarna" också, då de har "shopping-gata" ombord. Schysst bubbelpool och bastuavdelning.

Har åkt den resan några gånger och det har varit bra alla gånger, inte alls så mkt fylla som på Cinderella tex. Visst, det kan variera... :)

Har även åkt till Tallinn med Romantica och upplevde den som rätt sunkig. Men allt beror ju på vad man vill ha ut av resan!

Vi åker med små barn så vi vill ju inte ha värsta röjarpartyt heller. I övermorgon ska vi åka till Tallinn igen med Baltic Queen, ska bli intressant.

Just ja, har åkt med Birka Paradise också och var väl inte så jätteimpad av den heller. Visst, helt OK men hade högre förväntningar på den. Poolen på den är inte så jättestor.

Fundera på vad ni vill ha ut av resan, ska ni göra ngt speciellt i land? Eller vill ni bara åka på en kryssning som "vänder" direkt?

I helsingfors finns ju Borgbackens tivoli som förmodligen skulle uppskattas av 10-åringen kanske?
    Tallinns gamla stad är mysig att strosa runt i...
    Tack för ditt svar!!

Vi har bokat en tallinkryssning med Baltic Queen! Vi åker i morgon!  Berätta gärna vad du tyckte om er baltic queen-resa!
  • Den allsmäktige

Vare sig ni ska ha barn med er eller inte, så skulle jag åka med Silja Symphony, lätt bästa båten av de som finns!

• hemlig02
    Den allsmäktige skrev 2010-08-01 16:03:13 följande:
    Vare sig ni ska ha barn med er eller inte, så skulle jag åka med Silja Symphony, lätt bästa båten av de som finns!
    Vi har bokat med Baltic Queen redan. Har du åkt med den båten?
  • Den allsmäktige
    hemlig02 skrev 2010-08-01 16:06:57 följande:
    Vi har bokat med Baltic Queen redan. Har du åkt med den båten?
    Tyvärr! :)
  • Lejån
    hemlig02 skrev 2010-08-01 16:02:06 följande:
    Tack för ditt svar!!

Vi har bokat en tallinkryssning med Baltic Queen! Vi åker i morgon!  Berätta gärna vad du tyckte om er baltic queen-resa!
    Ah, då gick vi om varandra då för vi kom hem idag. :)

Tyckte det var sådär... Fräsch båt, märktes att den är relativt ny men fanns ju inte så mkt att göra. Där är Serenade och Symphony betydligt bättre.

Nyfiken på vad du tyckte, så uppdatera när ni är hemma så kan vi jämföra.
  • hemlig02
    Lejån skrev 2010-08-02 15:04:27 följande:
    Ah, då gick vi om varandra då för vi kom hem idag. :)

Tyckte det var sådär... Fräsch båt, märktes att den är relativt ny men fanns ju inte så mkt att göra. Där är Serenade och Symphony betydligt bättre.

Nyfiken på vad du tyckte, så uppdatera när ni är hemma så kan vi jämföra.
    Nu är vi oxå hemkomna!

Jag tyckte att båten i sig var jättefräsch och fin! Vi spenderade en hel del tid i karaokebaren på kvällen och även i spelrummet där det fanns air-hockey och motorcykelspel mm. Men jag håller med om att det gärna kunde ha fått vara lite mer att göra. Vi tänkte bada bastu och ta ett dopp i den lilla poolen, men vi åkte ner dit kring 21:40, då var det stängt

Vi åt buffé både på dit och hemvägen. Den var sådär tycker jag. Maten var god, men jag hade gärna velat ha lite mer att välja på. Dessutom så var det väldigt trångt och ljudnivån var väääldigt hög.

Vad tyckte du om Tallinn? Vi gick mest i gamla stan vilket var jättemysigt tycker jag. Dock åt vi på en resturang som såg ut att vara fin och bra, men det visade sig vara rena skitstället! Dyrt att äta, tog lång tid, serverades varm öl och fick väldigt lite mat och personalen verkade sur.... Bläää!  Dessutom la de på 20% på priset för dricks!

Nu har vi bokat en Cindirella-kryssning oxå när vi ändå är igång. Ska bli skoj att jämföra båtarna!
  • Lejån
    hemlig02 skrev 2010-08-05 16:44:04 följande:
    Nu är vi oxå hemkomna!

Jag tyckte att båten i sig var jättefräsch och fin! Vi spenderade en hel del tid i karaokebaren på kvällen och även i spelrummet där det fanns air-hockey och motorcykelspel mm. Men jag håller med om att det gärna kunde ha fått vara lite mer att göra. Vi tänkte bada bastu och ta ett dopp i den lilla poolen, men vi åkte ner dit kring 21:40, då var det stängt

Vi åt buffé både på dit och hemvägen. Den var sådär tycker jag. Maten var god, men jag hade gärna velat ha lite mer att välja på. Dessutom så var det väldigt trångt och ljudnivån var väääldigt hög.

Vad tyckte du om Tallinn? Vi gick mest i gamla stan vilket var jättemysigt tycker jag. Dock åt vi på en resturang som såg ut att vara fin och bra, men det visade sig vara rena skitstället! Dyrt att äta, tog lång tid, serverades varm öl och fick väldigt lite mat och personalen verkade sur.... Bläää!  Dessutom la de på 20% på priset för dricks!

Nu har vi bokat en Cindirella-kryssning oxå när vi ändå är igång. Ska bli skoj att jämföra båtarna!
    Ja, jag upplevde att det var mkt som var stängt och att de inte direkt höll några úppsatta tids-scheman. Kändes lite som lågsäsong, vilket är märkligt när folk fortfarande har semester...

Jag tycker buffén var helt OK motför andra båtar. Låter som om det var mer folk som åkte när ni åkte, för när vi käkade var det rätt lite folk och hur lugnt som helst.

Tycker Tallinn faktiskt är rätt tråkig som stad, visst gamla stan är fin men det finns ju nästan bara en massa restauranger. Eller så är det bara det man ser.

Tittade ni något på showen ombord?

Ah, Cinderella... ja då får du iaf en del att jämföra med gällande hur fräscht det är... *haha*
    Next time, prova Serenade eller Symphony!
  • hemlig02
    Lejån skrev 2010-08-05 17:35:23 följande:
    Ja, jag upplevde att det var mkt som var stängt och att de inte direkt höll några úppsatta tids-scheman. Kändes lite som lågsäsong, vilket är märkligt när folk fortfarande har semester...

Jag tycker buffén var helt OK motför andra båtar. Låter som om det var mer folk som åkte när ni åkte, för när vi käkade var det rätt lite folk och hur lugnt som helst.

Tycker Tallinn faktiskt är rätt tråkig som stad, visst gamla stan är fin men det finns ju nästan bara en massa restauranger. Eller så är det bara det man ser.

Tittade ni något på showen ombord?

Ah, Cinderella... ja då får du iaf en del att jämföra med gällande hur fräscht det är... *haha*
    Next time, prova Serenade eller Symphony!
    Ja, det kanske råkade vara mycket folk just när vi åkte....

Nej, vi tittade inte på showen alls. Var det något vi borde ha gjort?

Vi har åkt med både Serenade och Symphony tidigare för läänge sen. Jättefina båtar! Cinderella har vi oxå åkt med, men jag minns inte riktigt vad jag tyckte om den, haha!
  • hemlig02

Glömde ju! Jag håller med om att det kändes som om det var mest resturanger i gamla stan. Men jag tror att det var så att man inte såg det andra. För när vi hade gått omkring en stund, så råkade jag hitta en hel del intressanta små butiker, men de såg inte alls intressant ut vid första anblicken. Man är så van hemifrån att butikerna skyltar och lockar sina kunder, det verkade inte vara på samma sätt i Tallin.

• Lejån

*haha* nej, ni missade inget om ni inte såg showen. Eller, min blivande femåring kanske inte håller med mig men...

Svar på tråden Silja/Viking line/Birka? Kryssning var?