• Anonym (orolig)

Köpa hus för 3 miljoner, hjälp!

Hej.
    Vi ska på husvisning på ett hus som utgångspriset är 2,9 miljoner.
    Vi bor i en liten stad så det är ett dyrt hus med tanke på att det inte är vid havet.
    Husen här bruka ligga vid 1,5 miljoner i snitt.
    Det är ett stort "funkis" hus som är byggt 2006 på ett attraktivt område med bara nya hus.
    Vi prioriterar att ha ett fint boende men samtigt vilja unna oss ibland.
    Vi tänkte isf. betala in 10 % kontant.
    Sen ska vi kanske försöka pruta ner det lite granna i och med att det är ganska svår såld i den prisklassen.

Våra inkomster är inte jätte höga, dom ligger på 43000 kr efter skatt.

Vi är 25 år båda två, vi har inga barn men vi planerar.

Vi  behöver  råd, hjälp,egna erfarenheter, synpunkter.

• Svar på tråden Köpa hus för 3 miljoner, hjälp!
  • Anonym (orolig)
    UpsyDaisy skrev 2010-07-26 18:05:23 följande:
    Gillar ni huset?
    JÄTTE mycket. :) kom med nå synpunkter är vi jätte dumma?
  • Anonym

Tycker ni om huset och har räknat på att ni klarar lån och sånt så ska ni så klart slå till (=
    Men att pruta vet jag inte om det går.. beror väl på om de får in många bud. De har ju ett utgångsbud och finns där inga fler bud än ert så kanske ni kan förhandla ner det.

Tänk efter ordentligt om ni verkligen behöver det huset nu eller om det kan vänta.

Jag säjlv bor i en liten stad men husen här är dyra då det är attraktivt att bo här. Nära till alla stora städer. Och eftersom många inte vill bo i storstäder så väljer d ehus här... Därav de höga huspriserna.
    Finns i stort sett inga hus som ligger under 1.5 miljoner som inte behöver renoveras så fort man flyttar in

• Blablabla

Jag & min sambo har precis köpt ett hus för 3,2 milj & det är ett kedjehus & inte så nytt(byggt 1976) .
    Så priset låter bra, ifall ni verkligen gillar huset!!!

43000 efter skatt, räknar jag som en bra lön "tillsammans". Jag tror ni klarar det.

• Anonym

Vad behöver ni hjälp med?

Om ni lägger in 10 procent kontant och huset går för exakt på 3 miljoner så får ni lån på 2.7. Med en ränta på 5 procent så kommer ni ju att få betala runt 14000 i månaden bara på lånen. Ni kommer säkert att behöva låna mer än 2.7 miljoner med tanke på pantbrev och annat. Sedan behöver ni ha en buffert och klara alla utgifter.

Men jag antar att ni redan har lånelöfte?

• Anonym

Helt obegripligt hur folk kan lägga ner så mycket pengar på ett boende när det går att få lika mysigt i en hyrestrea + att man då får mer pengar över.

• Anonym (orolig)
    Blablabla skrev 2010-07-26 18:12:51 följande:
    Jag & min sambo har precis köpt ett hus för 3,2 milj & det är ett kedjehus & inte så nytt(byggt 1976) .
    Så priset låter bra, ifall ni verkligen gillar huset!!!

43000 efter skatt, räknar jag som en bra lön "tillsammans". Jag tror ni klarar det.
    okej tack, :) ha ni barn? men ni klara er bra? :)
  • Anonym
    Rokka Jill skrev 2010-07-26 18:16:04 följande:
    Där står inget om uppvärmningen? Hur kan alla då säga "slå till"
    Ja inte alla Jag har inte sagt något om det. Jag bad dem slå till om de räknat ut att de klarar det med lån och "sånt"
    Sånt är då sådant som inte ingår i lån osv
    Anonym skrev 2010-07-26 18:17:31 följande:
    Helt obegripligt hur folk kan lägga ner så mycket pengar på ett boende när det går att få lika mysigt i en hyrestrea + att man då får mer pengar över.
    Inte i mina ögon
    Jag såg en villa här som utgångspriset var strax över 3 miljoner kronor.
    Fy vad snyggt hus det var och totalt fräscht, nybyggt... Ja... en dröm helt enkelt.
    GIllar planlösningarna i hus mer än planlösningen i en hyresrätt/bostadsrätt.
    Just nu bor vi i en hyresrätt på 106kvm pga att det skulle bli för jobbigt att bo i hus pga min sambos sjukdom
  • Anonym

Era marginaler kommer att vara väldigt små. Vad händer om oförutsedda saker händer (ränteförändringar, barn, arbetslöshet, sjukdom)? Man ska givetvis inte planera livet efter en massa "what ifs" men det där huset är verkligen i det dyraste laget.
    Och jag tror inte att ni kan pruta på det. Utgångspriser brukar i regel vara satta alldeles för lågt, för att locka fler till budgivningen.

Svar på tråden Köpa hus för 3 miljoner, hjälp!