• sophiie

Resa till Gambia med en 1-åring

Vi åker äntligen till Gambia, dottern kommer vara 1 år.

Vad ska man ta med sig?
    Finns det blöjor, typ libero?
    Barnmatsburkar? Riset kan hon äta, vi kan ju laga det själva. Men såserna o det går ju inte :)
    Välling följer självklart med från Sverige, då vet vi att hon inte kommer svälta ihjäl under de 2 veckorna ;)

Barnvagn ska vi tydligen inte ta med, för det är bara onödigt.

Vi kommer bo på hotell men kommer åka ut på dagsflykter.

ALLA tips mottages...
  • Svar på tråden Resa till Gambia med en 1-åring
  • LitenIsa

Jag och min man var i Gambia för ca 6 år sedan. All mat var väldigt engelskt inspirerat. Mycket pommes och kyckling. Så nog finns det mycket mat där som även en 1 åring kan äta.

Blöjor och barnmat har jag ingen koll på då vi inte hade några barn på den tiden.

Varför inte barnvagn? Jobbigt att bära barn halva dagen.

Tips om en ficklampa. När vi var där hade dem rätt mycket strömavbrott på kvällarna oh då blev det MÖRKT!

En liten varning så ni inte får en hok när ni kommer ner. När vi var där var afrikanarna VÄLDIGT påflugna. Dem utsåg sig själva till privata guider och räknande sedan iskallt med att få betalt för det. Ett tips är att anlita en "anställd" guide. Då håller han undan alla "tiggare".

Vet inte om jag hjälpte till så mycket, var som sagt några år sedan vi var där oh på den tiden hade vi inga barn. Men vi har alltid sagt att vi ska åka tillbaks när barnen blir lite äldre. Var ett spännande land att uppleva.

• sophiie
    nurseanna skrev 2010-08-11 05:28:09 följande:
    Jag tycker ni ska ta med blöjor. Varför kan hon inte äta såserna?
    Såserna brukar i regel vara ett snäpp kryddigare än de hon äter här hemma. På restaurangerna går det väl helt ok, men inte när vi blir hembjudna på mat.
  • Mama Africa

Jag var i Gambia när min äldsta dotter var ett år, det är dock drygt 6 år sedan. Vi bodde hemma hos min ex-man, så vi levde lite "local", men åt ändå ofta på restaurang och så. Vi hade med blöjor, välling och barnmatsburkar till henne, men jag vet att det fanns typ pampers i supermarket, dock ganska dyra. Hon smakade lite av vår mat, men åt mest burkar faktiskt.  Jag TROR att det fanns någon typ av burkar på en del supermarket, men det var inga märken jag kände igen, men de är ju avsedda för turister, så det kanske var tyska eller engelska märken.
    Tänk också på att hon måste dricka väldigt mycket, det är varmt. Min dotter fick dessutom feber där nere. Hon var inte van vid söta drycker, men där gjorde jag så att jag blandadelite juice eller läsk med vatten i hennes nappflaska, då drack hon mycket. Ta också med vätskeersättning, typ resorb.

Fråga gärna om du vill veta mer, allt vet jag inte, men jag har ändå varit där 4 ggr.

Svar på tråden Resa till Gambia med en 1-åring