Hittade en loppa i håret... PÅ MIG! Vad ska jag göra?
Har en väninna som har en hund. Denna hund bet ihjäl en igelkott för några dagar sen. Då var de på besök hemma hos oss. Jag såg att det kröp runt något i pälsen på hunden men tänkte mest att det var knott. Senare sa min väninna att hon måste bada hunden för att hon hittat nå parasiter på den, sådana som hon även såg på igelkotten. Sen har jag inte tänkt mer på det.
Idag när jag satt i soffan började jag känna hur något kröp i håret på mig. Fick panik och började googla på löss. Visade sig när jag fick tag i något som kröp att det inte var löss för de var ca 2mm stora. Ringde 1177 som trodde att det var fästingar och sa att jag skulle duscha samt tvätta håret med mjällschampo några gånger. Jag gjorde så men först la jag en oljeinpackning i håret med dushmössa och handduk över håret för att kväva ev liv och sen duschade jag noga. Dammsög även hela hemmet och har inte känt något sen dess. La djuret jag hittade i en kopp och när min man kom hem sa han att det var en loppa. Nu har jag surfat på det och jösses så otrevligt.
Vet inte alls vad jag ska göra. Överallt står det vad man ska göra med djuret men det är inte mitt djur som dragit in det och dessutom har jag en nakehund utan vidare mycket hår och på honom har jag inte sett något. Har en katt också och båda verkar oberörda. Men de lär ju behöva behandlas. Men vad gör jag med mig??? Antar att jag måste ringa hem aticimex. Läste någonstans att 1 loppa på djuret är 100 loppor i hemmet. Varken jag eller mannen har sett fler dock.