• RiNan

Hittade en loppa i håret... PÅ MIG! Vad ska jag göra?

Har en väninna som har en hund. Denna hund bet ihjäl en igelkott för några dagar sen. Då var de på besök hemma hos oss. Jag såg att det kröp runt något i pälsen på hunden men tänkte mest att det var knott. Senare sa min väninna att hon måste bada hunden för att hon hittat nå parasiter på den, sådana som hon även såg på igelkotten. Sen har jag inte tänkt mer på det.

Idag när jag satt i soffan började jag känna hur något kröp i håret på mig. Fick panik och började googla på löss. Visade sig när jag fick tag i något som kröp att det inte var löss för de var ca 2mm stora. Ringde 1177 som trodde att det var fästingar och sa att jag skulle duscha samt tvätta håret med mjällschampo några gånger. Jag gjorde så men först la jag en oljeinpackning i håret med dushmössa och handduk över håret för att kväva ev liv och sen duschade jag noga. Dammsög även hela hemmet och har inte känt något sen dess. La djuret jag hittade i en kopp och när min man kom hem sa han att det var en loppa. Nu har jag surfat på det och jösses så otrevligt.

Vet inte alls vad jag ska göra. Överallt står det vad man ska göra med djuret men det är inte mitt djur som dragit in det och dessutom har jag en nakehund utan vidare mycket hår och på honom har jag inte sett något. Har en katt också och båda verkar oberörda. Men de lär ju behöva behandlas. Men vad gör jag med mig??? Antar att jag måste ringa hem aticimex. Läste någonstans att 1 loppa på djuret är 100 loppor i hemmet. Varken jag eller mannen har sett fler dock.

• Svar på tråden Hittade en loppa i håret... PÅ MIG! Vad ska jag göra?
  • MammaG

Gå till apoteket och köp lusschampo, sådant man använder på barn nr de drabbas av de lössepedemier som sveper genom olika dagis regelbundet. Köp också en sådan där tät luskam, och gå igenom håret med den över ett vitt papper och se vad som kommer.

Förstår att det känns äckligt, men allt som överlever på djur klarar sig inte på människor. Lycka till!

• MammaG

Ok... såg nu att du tänkte på mer än håret. Ring Anticimex och se vad de säger

• RiNan
    MammaG skrev 2010-07-26 22:27:03 följande:
    Gå till apoteket och köp lusschampo, sådant man använder på barn nr de drabbas av de lössepedemier som sveper genom olika dagis regelbundet. Köp också en sådan där tät luskam, och gå igenom håret med den över ett vitt papper och se vad som kommer.

Förstår att det känns äckligt, men allt som överlever på djur klarar sig inte på människor. Lycka till!
    Tack för rådet om schampot. Dock så vet jag att jag inte har något kvar. De är så pass stora och tunga att jag märkte på en gång när jag fick på mig dem. Läste till mig att loppor kan leva på människor. Men sen är vi ju tillbaka på att de är så stora att man märker om man har dem på sig. Jag har inte blivit biten för jag hann tvätta ur fort. Men sen har jag ju möbler, djur och barn hemma.... vet inte hur jag ska förhindra något eller om jag nojar helt i onödan.

Ni som har husdjur, hur gör ni?
  • MammaG

Jag har "alltid" haft katt, men aldrig problem med loppor *peppar, peppar*

• RiNan

Huuuu. Vår katt är en innekatt så den borde det i normala fall inte vara några problem med. Men nu var det ju vännens hund och en igelkott och sen är alla osäkra
    Läste att det inte alls är ovanligt med loppor och framfrallt hundägare som har hundar om biter ihjäl små grejer eller luktar på döda fåglar och annat och då hoppar loppan oftast över. Man ska inte läsa så himla mycket!

• MammaG
    RiNan skrev 2010-07-26 22:37:45 följande:
    Man ska inte läsa så himla mycket!
    Nej, det är livsfarligt Efter några timmar surfande på någon sjukdom, eller ohyra, kan man övertyga sig själv om vad som helst!
  • kalin

Vi har haft loppor nagra ganger. Huset har vi behandlat med medel fran vetrinaren/djuraffaren. Vet dock inte om och var det gar att fa tag pa i Sverige. Djuren kan ni behanda med frontline eller liknade. 

• Capt Janeway

Loppor från djur brukar inte vilja stanna på människor om det inte finns andra värddjur (hundar/katter) i närheten. Släng på ett lopphalsband på kissen och vovven så löser sig det hela på några dagar.

• dezibel

Lopparna kan jag inte ge dig nåt råd om men jag hoppas din polare har sin hund i koppel i fortsättningen så inte fler smådjur får sätta livet till !

Svar på tråden Hittade en loppa i håret... PÅ MIG! Vad ska jag göra?