• Anonym (orolig...)

vad innebär boendeförälder igenkligen? måste man ha ett avtal från famijerätten för att det ska vara giltigt?

Så fort pappan skrivit under på papperet till skatteverket att sonen bor hos mig, så är väl det bevis nog för att han godkännt att man är boende förälder?

• Svar på tråden vad innebär boendeförälder igenkligen? måste man ha ett avtal från famijerätten för att det ska vara giltigt?
  • Anonym (hm)

Lite konstigt ställd fråga, boendeförälder är man ju när barnet bor hos en och är folkbokförd där. Vad menar du med bevis? Varför skulle du behöva bevis på boendet?

• Anonym (mammamu&kråkan)

Det pappret säger endast var barnet är folkbokförd. Det skall vara där barnet har sin huvudsakliga vila och om det är jämt fördelat eller tvist uppstår är det hos den som har närmast till dagis eller skola. Boendet är delvis en annan sak och kan regleras via FR, men är inte nödvändigt. De flesta gör egna överenskommelser, båda är eg lika giltiga skillnaden är att via FR blir det en dom på det och man kan mao ta till rättsliga åtgärder om detta avtal bryts. Pappan har mao endast gått med på att folkbokföra barnet hos dig.

• Emisen

svar till Hm:  Jo utryckte mig nog lite knäppt, men förstår liksom inte... Vi har ju sagt att vår son ska bo hos mig för ett bra tag sen iaf tills vidare sa han, men är muntligt inte lika giltigt som ett avtal som vi båda undertecknat från familjerätten eller via dom?

Sonen har ju bott hos mig hela tiden och är folkbordförd hos mig. Nu om pappan vill ha varannan vecka, eller stämma mig på boendet... Måste vi inte ha ett avtal på att jag är boende föräldern? Om jag nu bara är boendeförälder för att sonen är skriven hos mig.. varför skulle det då behövas ett undertecknat avtal om man bara kan se vem barnet står skrivet hos? guuud var jag rörtill det nu, men jag är bra förvirrad...

• Anonym

Även om ni har ett giltigt avtal eller en dom kan pappan nsh meddela fk att ni har växelvis och sen kan han slippa betala underhåll... Sverige är fantastiskt!

• Emisen

såg vad du skrev nu i efterhand mammamu&kråkan.. Men när pappan endast gått med på att han sonen skriven hos mig så borde väl jag ha lite mer att säga till om endå?

• Emisen

anonym: men det kan han väl inte m man fått dom på underhållet?

• Anonym
    Emisen skrev 2010-07-26 23:31:42 följande:
    anonym: men det kan han väl inte m man fått dom på underhållet?
    Japp, för enligt Fk så etyder det inte at arnet verkligen bor enligt domen.. Hahahaha....
  • Anonym (pappa till en)
    Emisen skrev 2010-07-26 23:22:13 följande:
    såg vad du skrev nu i efterhand mammamu&kråkan.. Men när pappan endast gått med på att han sonen skriven hos mig så borde väl jag ha lite mer att säga till om endå?
    Du måste skilja på boende, vårdnad och på var barnet är skrivet

*Boendeförälder och umgängesförälder är man om barnet inte bor växelvis hos sina föräldrar. Ett boende på 6 dagar hos en förälder och 8 hs den andra räknas även det som växelvis boende och då har barnet inte boende- och umgängesföräder. Har för mig att FK kan räkna att 11 eller 12 dagar per månad hos en förälder ändå kan räknas som växelvis boende - det hela beror på delvis på hur omsorgen om barnet delas, inte bara på hur tiden är fördelad.

*Vårdnaden är endera egen eller delad - det har inget alls med boendet att göra. Om den är delad så har båda föräldrarna samma rätt till inflytande över alla viktiga beslut. De har alltså lika mycket att säga till om.

Det är viktigt att komma ihåg att varje förälder har rätt  - och skyldighet  - att själv sköta barnet under den tiden barnet är med den föräldern. Jag har inget att göra med vad mitt barns mamma gör med mitt barn så länge mitt barn inte far illa - och barnets mamma har alltså inget att göra med vad jag och barnet gör på vår tid.

Ingen av oss har mer att säga till om - alla viktiga frågor som rör barnet måste vi komma överens om. Men vardaglig omsorg och aktiviteter bestämmer var och en på egen hand.

Du har alltså inte mer att säga till om bara för att du är boendeförälder.

*En persom kan bara vara folkbokförd på en adress - alltså är barnet skrivet, dvs folkbokförd på en adress. Det kan vara på boendeförälderns adress (om det finns en boendeförälder alltså), det kan vara på samma adress som barnet var skriven på innan föräldrarna separerade (om barnet har växelvis boende och en förälder bor kvar på den adressen alltså), eller det kan vara på den adress om är närmast till dagis/skola (om båda föräldrarna flyttat). Eller så kan föräldrarna själva komma överens om var barnet ska vara skriven.

Som förälder har man inte mer att säga till om än den andra föräldern så länge man har delad vårdnad - man har en skyldighet att tillsammans med den andra föräldern komma överens.
  • Anonym
    Anonym (pappa till en) skrev 2010-07-27 01:20:21 följande:
    Du måste skilja på boende, vårdnad och på var barnet är skrivet

*Boendeförälder och umgängesförälder är man om barnet inte bor växelvis hos sina föräldrar. Ett boende på 6 dagar hos en förälder och 8 hs den andra räknas även det som växelvis boende och då har barnet inte boende- och umgängesföräder. Har för mig att FK kan räkna att 11 eller 12 dagar per månad hos en förälder ändå kan räknas som växelvis boende - det hela beror på delvis på hur omsorgen om barnet delas, inte bara på hur tiden är fördelad.

*Vårdnaden är endera egen eller delad - det har inget alls med boendet att göra. Om den är delad så har båda föräldrarna samma rätt till inflytande över alla viktiga beslut. De har alltså lika mycket att säga till om.

Det är viktigt att komma ihåg att varje förälder har rätt  - och skyldighet  - att själv sköta barnet under den tiden barnet är med den föräldern. Jag har inget att göra med vad mitt barns mamma gör med mitt barn så länge mitt barn inte far illa - och barnets mamma har alltså inget att göra med vad jag och barnet gör på vår tid.

Ingen av oss har mer att säga till om - alla viktiga frågor som rör barnet måste vi komma överens om. Men vardaglig omsorg och aktiviteter bestämmer var och en på egen hand.

Du har alltså inte mer att säga till om bara för att du är boendeförälder.

*En persom kan bara vara folkbokförd på en adress - alltså är barnet skrivet, dvs folkbokförd på en adress. Det kan vara på boendeförälderns adress (om det finns en boendeförälder alltså), det kan vara på samma adress som barnet var skriven på innan föräldrarna separerade (om barnet har växelvis boende och en förälder bor kvar på den adressen alltså), eller det kan vara på den adress om är närmast till dagis/skola (om båda föräldrarna flyttat). Eller så kan föräldrarna själva komma överens om var barnet ska vara skriven.

Som förälder har man inte mer att säga till om än den andra föräldern så länge man har delad vårdnad - man har en skyldighet att tillsammans med den andra föräldern komma överens.
    Gränsdragningen mellan umgänge och växelvis boende är i vissa fall svår att göra. Vid
    växelvis boende utgår inget underhållsbidrag och avtal om umgänge kan inte heller
    träffas. För att en förälder skall räknas som boendeförälder skall barnet tillbringa minst
    32% av sin tid hos denne förälder. Barnet skall även förvara sina tillhörigheter och ha sin
    huvudsakliga försörjning hos en förälder för att denne skall ses som boendeförälder.
  • Emisen

Jag har nämligen haft vår son skriven hos mig och han har bott hos mig på hundra procent. Han började för några månader sen träffa sonen varje lördag, Och nu har vi precis för några veckor sen bestämt varannan helg.

Pappan Säger nu att han SKA vara pappaledig i en hel vecka utan att diskutera detta med mig, han säger att han medelat innan, med det är inget som VI bestämt, och desutom tycker jag att en vecka är för mycket på en gång. Sen säger han nu att vi ska ha varannan vecka.

Jag anser att för det första, är vår son snart två.. han är altså för liten för o flyga fram o tillbaka.. han är även känslig och sover dåligt när han varit hos sin pappa.. små barn behöver ju rutiner och trygghet anser jag.
    Och jag tycker även ett barn inte ska någonsin behöva bo i en väska o flytta mellan två hem.

Jag hindrar absolut inte pappan från att träffa sin son han har fått och har fortfarande alla möjligheter i världen o jag har alltid gått till mötes, bara så ni vet.. för det finns väl alltid någon som ska tolka saker fel....

hur anser ni att jag ska gå tillväga för att han inte ska få varannan vecka? Eller kan han inte få det så länge vi båda inte äröverens...?

• Anonym
    Emisen skrev 2010-07-27 12:35:32 följande:

Jag har nämligen haft vår son skriven hos mig och han har bott hos mig på hundra procent. Han började för några månader sen träffa sonen varje lördag, Och nu har vi precis för några veckor sen bestämt varannan helg.

Pappan Säger nu att han SKA vara pappaledig i en hel vecka utan att diskutera detta med mig, han säger att han medelat innan, med det är inget som VI bestämt, och desutom tycker jag att en vecka är för mycket på en gång. Sen säger han nu att vi ska ha varannan vecka.

Jag anser att för det första, är vår son snart två.. han är altså för liten för o flyga fram o tillbaka.. han är även känslig och sover dåligt när han varit hos sin pappa.. små barn behöver ju rutiner och trygghet anser jag.
    Och jag tycker även ett barn inte ska någonsin behöva bo i en väska o flytta mellan två hem.

Jag hindrar absolut inte pappan från att träffa sin son han har fått och har fortfarande alla möjligheter i världen o jag har alltid gått till mötes, bara så ni vet.. för det finns väl alltid någon som ska tolka saker fel....

hur anser ni att jag ska gå tillväga för att han inte ska få varannan vecka? Eller kan han inte få det så länge vi båda inte äröverens...?

Han kan stämma dig och få varannan vecka. Det jag råder dig att göra är att gå med på att börja med utökat umgänge
    tex on-sö eller to-må. Då blir det inte för mycket men ändå mer än bara varannan helg. Sen skulle det inte vara fel om barnet träffade pappa en dag mellan umgängen också
    kanske onsdag eller torsdag veckan han inte har helgen. Behöver inte vara övernattning utan några timmar att leka ocj käka tillsammans är okej.
Svar på tråden vad innebär boendeförälder igenkligen? måste man ha ett avtal från famijerätten för att det ska vara giltigt?