• Lilevil

Kronofogden HJÄLP!!!!

Hejsan!!!

Jag blev arbetslös för ca 2 år sedan, Jag började då studera för att lättare komma ut i arbete. Men efter att avklarat mina studier 1 år senare så har jag ännu ej kunnat hitta mig ett jobb. Det har lett till att min studieskuld har förfallit till kronofogden då jag inte haft någon möjlighet att betala det. Även lite andra små lån jag hade tidigare. Så min totala skuld går till ca 35000 kr. Nu till min fråga. Jag har ju som sagt ingen möjlighet till att betala. Vad händer då? Jag bor i en hyretsrätt och jag får ut ca 3000kr i månaden i aktivitetsstöd. Resten hjälper mina föräldrar mig med. Kommer kronofogden och knackar på dörren en dag och tar allt jag äger och har i lägenheten eller vad? Jag har en platt tv men den tillhör min far och är även skriven på min far. Sedan har jag en dator. + möbler och sånt också då. Kan dom ta allt det här för jag inte kan betala just nu? Jag letar som en galning efter arbete men som alla vet så är arbetsmarknaden inte den största just nu.

Snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra. Ska dom ta alla min ägodelar för jag har trasslat till det?

• Svar på tråden Kronofogden HJÄLP!!!!
  • mamma till pyret

Tror nog att du kan kontakta kronofogden, och förklara din situation och be om att få börja betala av din skuld så fort du har ett fast jobb med en fast inkomst. Det är bättre att kontakta dem och förklara, än att ignorera dem...det är då det blir problem. Lycka till och hoppas du får ett jobb snart!

• alvias78

Jag vet inte om detta är sant - men jag har hört, och rätta mig gärna nu någon som vet... att de inte får ta TV:n ifrån dig för alla människor har rätt till den samhällsinformation man får via tv:n...

• gullican

Nej, naturligtvis tar de inte allt du äger. Istället för att oroa ihjäl dig pga att du inte vet saker och ting så kunde du lätt ha stillat din oro genom att gå in och kolla runt på Kronofogdens hemsida. Där står precis hur allt går till och vad de får utmäta(ta) och inte. SJälvklart får man behålla det man normalt har i sitt boende såvida du inte har en massa dyr konst och annat som är onormalt dyrt. Har du ingen inkomst så kan de ju inte heller utmäta din lön. Alla har rätt att behålla en viss del av sin inkomst (förbehållsbelopp) och ditt aktivitetsstöd når inte på långa vägar upp till vad du får ha kvar så du kan vara lugn.

Men jag undrar över en sak, om du bara har aktivitetsstöd på 3.000 kr/mån och bor ensam och alltså har hyra, el osv att betala, varför ansöker du inte om ekonomiskt bistånd hos Socialen.

Sen undrar jag också varför du inte kontaktat CSN och bett om anstånd eller nedsättning pga din låga inkomst?

• MatildaAn

Nja... Detta med samhällsinformartion via tv är jag mycket mycket tveksam till. Det finns ju billiga radioapparater där man får information. Däremot får dom inte ta den om det är hennes pappa och det finns bevis för det. Men som föregående skribent skrev; kontakta dom!

Lycka till!! :)

• Lilevil

Tack för svaren =) nu är jag genast lugnare. Ang varför jag inte sökt hjälp på socialen är att min föräldrar är mycket kritiska till att ta hjälp av myndigheter. Därför hjälper dom mig ekonomiskt istället tills jag får jobb. Så kan jag börja betala tillbaka till dom när jag får jobb ist. Vilket känns skönt också så man inte behöver ha massa krångel med myndigheter.
    Jag kontaktade csn angående att få nedsatt betalning men det avslogs =/

• mamma till pyret
    Lilevil skrev 2010-07-26 22:53:59 följande:
    Tack för svaren =) nu är jag genast lugnare. Ang varför jag inte sökt hjälp på socialen är att min föräldrar är mycket kritiska till att ta hjälp av myndigheter. Därför hjälper dom mig ekonomiskt istället tills jag får jobb. Så kan jag börja betala tillbaka till dom när jag får jobb ist. Vilket känns skönt också så man inte behöver ha massa krångel med myndigheter.
    Gud vilka underbara föräldrar du har!! Det är inte många som ställer upp så för sina vuxna barn! Lycka till nu med allt och hoppas allt löser sig för dig snart, detta är så vanligt nu för tiden också så det är inget man ska skämmas för heller!
  • gullican
    Lilevil skrev 2010-07-26 22:53:59 följande:
    Nej, kan man klara sig själv så är det ju det bästa, men nu får du alltså hjälp av dina föräldrar och detta ska du sedan betala tillbaka? Och det tycker du är bättre än att få bistånd så att du klarar dig själv utan att dina föräldrar har stenkoll på din ekonomi? Ekonomiskt bistånd behöver du inte betala tillbaka och när du får jobb så står du inte med några skulder som ska betalas tillbaka utan kan leva på hela din lön. Ärligt så förstår jag inte det arrangemanget alls, varken ur ekonomisk eller självständighetssynvinkel. Vill du inte stå på egna ben och ansvara för ditt eget vuxna liv? Är det inte jobbigt att hela tiden vara beroende av dina föräldrars gunst och be om pengar?

jag kritiserar inte utan bara är ärligt nyfiken på hur det funkar för dig.
  • Lilevil

Jag har stått på egna ben själv förut, Har jobbat i 5 år men sen när lågkonjuenturen kom så blev man ju tyvärr arbetslös =(. Jag måste ta emot mina föräldrars hjälp för dom vägrar att jag går på socialen. Dom har inte sagt att jag behöver betala tillbaka men det ser jag som en självklarhet när jag får jobb. jag kunde ha frågat mina föräldrar om hjälp för att lösa kronofogden men dom skulle bli så besvikna då. Alla mina syskon är framgånsrika så man känner hård press på sig att prestera. Därför jag har utbildat mig så som jag gjort nu. Har tagit svetslicenser. Truckkort. Och elektriker utbilding. Just därför jag ska få jobb. Men fortfarande jätte svårt =( . Så mina föräldrar vet inte ens om att jag är hos kronofogden nu.

Men hoppas allt löser sig, Får kontakta dom och förklara min situation.

Tack för alla svar

• Mela1

Jag har fått beslut om utmätning. Kan KF dra mer pengar från kontot än det belopp som
    de har skrivit?

• Adrastina

Men om du bara har 3000kr i månaden så kan dem juinte dra någonting alls för dig? Har för mej att ensam ska du kunna få ha 4500kr kvar att leva på efter att hyran är betald!

• Micke81

Gå in på http://www.widinghoff.se och från henne om råd. Det är en ideell jurist som även har bra koll på hur kronofogdsmyndigheten arbetar.

Du verkar ju vara en driftig person som snart kommer att hitta ett jobb, så vad är det då för fel på att nyttja socialen? Du betalar ju skatt till samhället när du arbetar just för att du ska få hjälp vid sådana här tillfällen, så varför inte passa på att nyttja?

• Waldo
    Mela1 skrev 2010-07-28 00:08:50 följande:
    Jag har fått beslut om utmätning. Kan KF dra mer pengar från kontot än det belopp som
    de har skrivit?
    Nej

För övrigt är det inte KFM som går in och drar pengar.
    Det är din arbersgivare som betalar in summan till KFM varje månad, summan landar alltså inte på ditt bankkonto
    Vid en löneutmätning kontaktar KFM din arbetsgivare för att få igång ett samarbete med löneutmätning.
    Dom kontrollerar även så att uppgifter om din lönstämmer
    Lönekontoret räknar sedan ut varje månad så att du får behålla korrekt summa.
    Vissa månader kan du ha varit sjuk och då ska KFM ha mindre pengar tex.

(Däremot, har du ett sparkonto med en större sparad summa kan man gå in och göra en utmätning på det.
    Men du blir alltid informerad i god tid om en utmätning
    Och en sådan utmätning är en helt annan sak än en löneutmätning)
  • Waldo

Till TS:

KFM går inte in i ditt hem och gör en utmätning på din tillhörigheter så våldsamt. Man har alltid rätt till sitt beneficium, vilket betyder ungefär skälig levnadsstandard.
    Där ingår naturligtvis möbler tv, men även dator och en enklare bruksbil om man behöver till sitt arbete.

När man gör en förrättning i hemmet, så kommer det oftast 2 personer . Dom tittar runt lite och brukar kunna läsa av rtt bra vad det är för sorts hem dom hamnar i.
     Om dom misstänker att du gömmer dina picassotavlor i garderoben kommer dom att öppna garderoberna, annars är dom inte så intresserade. Dom kommer inte att rota i dina troslådor
     Efter förrättning får du reda på om man vill göra en utmätning eller inte. Om det är som du beskriver här ovan kommer man inte att göra en utmätning.

När du så får ett arbete igen kommer man att starta en utmätning av din lön.
    MEN, om du har andra gäldenärer än CSN kan du kontakta dem för att göra egna uppgörelser med dem så att du inte behöver ligga på en utmätning på det.
    Du kan göra avbetalningsplaner, accordsuppgörelser eller hur du känner att du klarar.
    CSN är statligt och svåra att göra uppgörelser med. Jag brukar inte lyckas får jag erkänna

• FruLindell

Hej!

Jag är inte alls ute efter att vara otrevlig nu eller så, men varflr ifrågasätts TS val att få hjälp från sina föräldrar och vilja betala tillbaka det när alternativet är att få bidrag från soc?

Missförstå mig inte, jag tycker att soc och andra myndigheter är ett bra skyddsnät för människor som verkligen har det svårt och som inte kan leva ett drägligt liv (och med drägligt menar jag: mat, boende och möjlighet att aktivt söka jobb). Men för dem som inte behöver det, som TS som är lyckligt lottad som har föräldrar som betalar och dessutom vett nog att vilja betala tillbaka dem efteråt, är väl bidrag ändå inget alternativ? Bidrag finansierat av staten måste väl ändå ses som en absolut sista utväg för dem som efter att ha utömt alla andra möjligheter att klara sig själv inte har andra alternativ?

Bidrag är ingen rättighet, det är snarare en unik möjlighet till sista utväg för de som hamnat snett eller är sjuka.

• FruLindell

Och ja just det, nu blev jag så till mig i min iver över att tillrättavisa bidragsmentaliteten i landet att jag glömde TS!

TS: Mitt råd är att, som alla andra sagt, ringa direkt till fodringsägarna och prata med dem och kolla om det går att göra en deal. Ring därefter till Kronofogden och berätta att du pratat med fodringsägarna och hör hur ni kan lösa skulden och när alla formella omständigheter är lösta: prata med dina föräldrar.

De har kanske inget med din privatekonomi (även om de just för tillfället är en betydande del av den) att göra, men om inte annat så kan de vara ett stort stöd för dig i en skakig period. Föräldrar klarar ofta av att höra mycket mer än vi tror, och kan du dessutom visa att du redan tagit tag i situationen kanske de till och med blir lite stolta över dig mitt i eländet =)

• Frokenferm

va jag vet så kommr dom göra en utmätning o är de som du säger o dom inte hittar ngt av värde kommer sluden bli kvar o ränta kommer tillkomma..

• Manor

Jag tror faktiskt att det bästa man kan göra är att kontakta handläggaren på KFM. Man skall inte gå och oroa sig i onödan, det är vanliga människor som jobbar där. Personligen har jag inte haft något med myndigheten att göra men däremot genom jobbet och den handläggaren var mycket resonabel och det framgick att han uppskattade att vi tog kontakt så mycket lättare att lösa ett problem då när man förklarar läget rätt och slätt.

Svar på tråden Kronofogden HJÄLP!!!!