• Rosatös

Här kommer lite bra info om ÄL flytningar!

Många frågar om ÄL flytningar.... så här kommer lite bra info från nätet.
    Lycka till! En som också måste få bättre koll på sin kropp! :-O

Ps. Glöm inte att varje månad behöver du inte ha ÄL trots att du får mens och att det olika månader är olika lätt att känna av ÄL.

Mensperioden känner vi alla till, den varar i upp till sju dagar. (Kvinnor med mycket kort cykel kan, fast det är inte vanligt, ha ägglossning i slutet av blödningsperioden.

Därefter kommer några dagar med en flytning som kan vara tjock, vit och "torr/seg". Spermier som hamnar i den här "gröten" dör inom några timmar.

Efter dessa dagar blir flytningen blötare och mer genomskinlig ju närmare ägglossning man kommer, det liknar nästan rå äggvita. Flytningen blir "fertil", dvs tillåter spermier att överleva och simma vidare. Spermierna kan leva 3-9 dagar i det här sekretet.

I slutet av perioden med fertilt sekret dvs 14-16 dagar före nästa mens...sker ägglossningen.
    (I en 28 dagars cykel runt dag 14, 31 dagars cykel runt dag 17 osv.)
    Ägget lever endast 12-24 timmar om det inte blir befruktat.
    Om man vill bli gravid är det dagarna just före ägglossning man har störst chans att lyckas. Då kan spermierna (som överlever längre än ägget) simma upp i äggledarna och ligga där och invänta ägget.

Efter ägglossningen kommer ännu en period av torrare sekret, ca 14 dagar. Därefter är det dags för mens igen. Om inte........

• Svar på tråden Här kommer lite bra info om ÄL flytningar!
  • neo06

Tack igen för informationen! Den tåls att upprepa. Vet du något om flytningarna efter äl så man vet om man haft det?

• Rosatös

Nej bara att man blir torrare... jag har ej känt min ägglossning i 2 månader. När mensen varit sen i 5 dagar så fick jag världens ÄL känningar i helgen. Gissa om jag blev ledsen o förvirrad! ?! Jag fattade ej att det var ÄL för min mens har inte blivit sen en enda gång sen jag slutade med mina p-piller för 5 år sen! Vaddå tyiskt!? så nu ska jag vänta på mensen många dagar igen och sen dagar innan vi kan försöka igen... Dock har jag ett hopp om att jag ändå ska vara gravid så jag ska göra ett test imorgon eftersom jag aldrig haft sen mens förut. hoppet är det sista som överger människan...

• Pitufita

Tack helt underbar... Då kommer en följdfråga... Är det verkligen möjligt att spermerna kan leva i 9 dgr har endast hört 3-5?

Anledningen til min fråga är att jag tror jag hade ÄL förra måndagen eller tisdagen o vi hade myspys söndag morgon. Men jag tror chansen e minimal själv eller? hehe nu vart det spännande....

• neo06

Om man blir torrare så har man alltså inte rikligare flytningar innan bim? Många frågor kring detta, ska fråga min gyn nästa vecka.

• Fia Lundbom

Intressant det där att spermierna kan leva upp till nio dagar.....
    Jag har också bara hört max 5 dgr..

Tack för bra info!

• Pitufita

Ja det där om spermierna det står här på Fl att dem lever 3-6 eller ngt sånt såg jag. Aja, men lever den 9 dgr då har man ju mera chans om man inte prickar exakta dagen

• Bamsesaga

Jättebra info!!

Denna månad har varit lite märklig för mig, först fick jag äl flytningar som vanligt, och sen var det "torrt" i några dagar, sen fick jag äl flytningar igen i 2-3dgr...mkt märkligt har inte (vad jag minns) haft så. Och efter det var det "torrt" igen i några dagar. Sen fick jag få "lotion" flytningar som nu har övergått i riktigt rikliga flytningar, det känns som man får mens nästan...lite som snor (ursäkta).

Jag brukar inte ha så här mkt flytningar, nån som känner igen sig?? Luras min kropp, eller är det läge att börja hoppas....borde vara ca 1v efter äl nu = ca 1-1,5v till BIM

• Carmo

Bamsesaga,

jag har sett (här på FL) att man brukar få rikligare flytningar vid en graviditet, och att de även är så som du beskriver... Nästan som vitt/gult snor...

Vi får hoppas att det blir ett plus för dig!

Det verkar som att jag har haft ÄL i 5 dagar... Kan det verkligen vara möjligt???
    Jag har nämligen haft ÄL-sekret (seg "brygga" av slem) typ första dagen, tredje dagen samt femte dagen...

Någon som har haft liknande?

• Mig

Carmo: vad jag har hört så kan man ha ÄL sekret flera dagar innan själv ÄL. Själv så hade jag ÄL på första äÄLsekretsdagen men de fortsatte i fler dar efter.

• Mirannda

Bamsesaga....detta var intressant, för precis så här var det för mig också denna mån. Kände inte igen detta, brukar inte vara så... När har du BIM?

• Bamsesaga

Mirannda: jag är inte säker på när min BIM är, men jag gissar på att det är runt den 11:e

Carmo: förra månaden när jag testade äl tester visade det sig att jag hade äl sekret nästan en hel vecka innan själva äl, jag fick inte utslag på äl testet förrän efter att sekretet försvunnit.

• sockersöt

man kan alltså se på flytningarna när man ska ha ÄL?
    Det viste jag inte.

Man lär sig något nytt varje dag =)

• Mirannda

Bamsesaga.... Jag skall också ha den 11:e eller 9 eller 10... Ibland 26, 27 eller 28 dgr.

• Bamsesaga

det är en lång väntan kvar, veckorna mellan äl och bim är dom längsta på hela månaden...

• Rosatös

jo visst kan de över leva så länge som 9 dygn.... Lycklig dem som får sådana envisa spermier i sin kropp

• Pitufita

Rosatös

Herregud jag e så förvånad att dem kan leva i 9 dgr HAHAHA det trodde jag inte... Jag har alltid fått höra av ungdomsmottagningen spermer lever minst 6 dgr o då har jag tänkt ja ja det e väl för att skrämma upp alla stackars ungdomar. Tack för en bra upplyssning. Men en fråga hur kollar man flytningar typ när dem kommit i trosorna? Jag har nämligen aldrig tänkt på detta.

• Carmo

Mig & Bamsesaga,

Tack för era svar!

Hade ingen aning om att man kan ha sekret så länge... Förut har jag haft det i ca 3 dagar...

Men nu vet jag att man kan ha det längre tid!
    Tack vare er!

Tack, tack!

• godisfia

Ånej! Jag har alltid trott att jag haft stenkoll på min äl. Nu känner jag mig helt förvirrad. Kanske bäst att inte tänka på det, utan bara vänta på vad som hända skall. Händer det så händer det....

Svar på tråden Här kommer lite bra info om ÄL flytningar!