• Svinto

Hur tränar jag ryggen?

Har detta inlägg under en annan rubrik här men ej fått svar så därför försöker jag här istället...

Inom någon månad hoppas jag att vi kommer åka ner o hämta vår kille i Korea som är född i januari.
    Tippar på att han kommer väga ca 10 när man får honom. Jag kommer bära honom i sele så mycket jag kan.

Hur tränar jag min rygg bäst inför detta?

Jag är inte speciellt tränad sedan innan utan har "normal"  kondition men lite problem med ryggont emellanåt.
    Är 179 cm lång om det har någon betydelse.

• Svar på tråden Hur tränar jag ryggen?
  • Nånting

Jag skulle nog rekommendera dig att prata med en tränare på ett gym. Det är ju viktigt att träna hela bålen, dvs både mage och rygg, men också armar och axlar.  Min man är lång och får lätt problem med ryggen de perioder han inte tränar på gymet.

• Sally

Jag tror inte du behöver göra något speciallt innan, utan du får träning 'på plats'.  OM du verkligen vill, gör eventuellt marklyft (håll vikterna i händerna medans du står, och låta de glida ner framsida lår till knän medans du böjer knän lätt och böjer fram med rakt rygg, sedan lyft igen) eller rodd (börja i marklyft position längst ner och lyfta vikterna utåt mot sedan med ryggen med böjda armar).  

Tänk på att försöka undvika snedbelasta ryggen med barnet, vilket är himla lätt att säga men svårt att göra....  Det går mycket bra med sele, men det händer så ofta att man bara plockar upp barnet och bära på en sida.  Det gör vi alla, tror jag.  Det blir förmodligen för tyngt med en 10-månaders bebis att bära på magen någon längre stund/avstånd, utan ryggen blir MYCKET bekvämare.  Hoppas eran son accepterar ryggen!  Vår 9 månaders bebis (inte adopterat men ändå) älskar nu att bäras på ryggen, och vår 4-årig (adopterad) bar jag både på mag så mycket jag orkade i början och på ryggen, tyckte lika mycket om både.  Hag tycker om även nu att bäras i Ergon på ryggen, min store 'lille' kille.  Jag tipsar ryggen, som sagt.

Grattis till sonen!  HOppas ni får åka snart!

• en glad
    Svinto skrev 2010-07-27 08:04:06 följande:
    Har detta inlägg under en annan rubrik här men ej fått svar så därför försöker jag här istället...

Inom någon månad hoppas jag att vi kommer åka ner o hämta vår kille i Korea som är född i januari.
    Tippar på att han kommer väga ca 10 när man får honom. Jag kommer bära honom i sele så mycket jag kan.

Hur tränar jag min rygg bäst inför detta?

Jag är inte speciellt tränad sedan innan utan har "normal"  kondition men lite problem med ryggont emellanåt.
    Är 179 cm lång om det har någon betydelse.
    Konsultera en bra sjukgymnast!
  • Maja T

Det är inte så effektivt att träna enbart ryggen. Att komma igång överlag är alltid positivt, så försök hitta en rolig träningsform som passar dej.

Pilatesträning är helt suveränt bra för bål- och ryggmuskulatur, så det skulle jag nog satsa på om jag var dej. 1-2 pass i veckan, plus sen ett pass som höjer flåset lite, t.ex. step up, zumba, spinning eller jogging.

Att löpträna är otroligt skönt för huvudet. Jag och min man skiftestränar eftersom vi båda är löpare. Tre kvällar i veckan minst tränar vi. Då nattar en barnen medan den andra sprinmger sin runda. Sen byter vi om och den andra får fara. Vi behöver inga skötare och båda hinner få egentid och träning. Löpningen ger oss mer energi, vi sover bättre, vi orkar mer och det är fantastiskt roligt med en gemensam hobby!

• Svinto

Träna är inte min "grej". Har testat på mycket men tröttnat väldigt fort tyvärr...
    Går mycket. Det är min träning.
    Önskar att jag kunde vara lika effektiv som dig Maja TGlad

• Svinto
    Sally skrev 2010-07-27 12:29:29 följande:
    Jag tror inte du behöver göra något speciallt innan, utan du får träning 'på plats'.  OM du verkligen vill, gör eventuellt marklyft (håll vikterna i händerna medans du står, och låta de glida ner framsida lår till knän medans du böjer knän lätt och böjer fram med rakt rygg, sedan lyft igen) eller rodd (börja i marklyft position längst ner och lyfta vikterna utåt mot sedan med ryggen med böjda armar).  

Tänk på att försöka undvika snedbelasta ryggen med barnet, vilket är himla lätt att säga men svårt att göra....  Det går mycket bra med sele, men det händer så ofta att man bara plockar upp barnet och bära på en sida.  Det gör vi alla, tror jag.  Det blir förmodligen för tyngt med en 10-månaders bebis att bära på magen någon längre stund/avstånd, utan ryggen blir MYCKET bekvämare.  Hoppas eran son accepterar ryggen!  Vår 9 månaders bebis (inte adopterat men ändå) älskar nu att bäras på ryggen, och vår 4-årig (adopterad) bar jag både på mag så mycket jag orkade i början och på ryggen, tyckte lika mycket om både.  Hag tycker om även nu att bäras i Ergon på ryggen, min store 'lille' kille.  Jag tipsar ryggen, som sagt.

Grattis till sonen!  HOppas ni får åka snart!
    Tack för träningstipsen- även om jag inte förstod riktigt hur jag skulle göraSkäms.
    Det med sned belastningen är att tänka på en extra gång. Kan kanske försöka variera med att bära dels på rygg o dels på mage. Tror det blir mest på mage just för anknytningens skull.
    Tack för grattisGlad
  • Maja T

Men Aima, om du går mycket så tränar du ju! Bra!

Ett bra sätt att göra promenaderna effektiva för din rygg och din mage är att du försöker dra naveln in mot ryggen hela tiden när du går. Den rörelsen stärker de inre magmusklerna och ger dig en stabilare bål, vilket är super för ryggen.

Tänk att du har ett par nytvättade jeans på dej. För att kunna knäppa knappen måste du dra in magen. Dra in och håll så länge du kan medan du promenerar. Andas som vanligt under tiden. Räta på ryggen, tänk dej att du har en ballong fäst i nacken och att ballongsnöret drar dig rak och lång hela tiden.

I början orkar man inte hålla in naveln så länge, men det blir bättre och bättre.

Vill du ha mer effekt i dina promenader lägger du in joggning 1 min var tionde minut  i början . Efter hand kan du öka joggingen. Jogging är det allra enklaste motionssättet när man har barn och svårt att träna regelbundna tider.

Lycka till!

• cax

Hej Aima
    Vi fick vårat BB veckan efter er (på tisdagen) och det blev en kille född i jan. för oss också :) Jag såg här att du skrev om sele och det jag undrar är om ni "bara" kommer att ha med en sådan till Sydkorea eller någon typ av vagn också. Det känns ju lite bökigt att dra med en vagn när man får honom 1-2 dagar innan man åker hem.
    Vad har ni för vagn till honom hemma (eller han ni kvar eran sen sist)? Vi är ju helt nya i det här och vill ha lite tips.
    Hoppas vi får RB snart
    Kram C

• Kärnhuset

Släpa inte med vagn - det är bara bökigt. Ni klarar er med sele. Vill ni ha något att kunna lägga ner barnet i så finns det mjuklift som är lätt att ta med, men som sagt inte nödvändigt. (Ju mindre att släpa på desto bättre)

Mitt tips är att lägga i en 5-kg rissäck el.dyl. och gå runt med selen på hemma. Då märker man vilka muskler som behöver tränas upp.

• Hej och Hopp

Jag fick min dotter i famnen strax innan hennes 10månadersdag och hade inga som helst problem att bära henne i Ergon på magen.

Nu vägde hon visserligen inte 10 kg då utan runt 8 men jag kan fortfarande bära henne på magen nu när hon är 21 månader. Då har jag ju i och för sig burit henne varje dag i snart ett år så det har ju blivit naturlig träning, men det funkar i alla fall alldeles utmärkt. Kände faktiskt att jag blev trött i ryggen efet bara någon timme för första gången i veckan - annars har jag kunnat bära länge utan att det känns med Ergon. (och jag var helt otränad när jag fick henne )

Om jag bär henne utan selen på höften däremot så får jag ont direkt. Jag tycker att Ergon varit väldigt praktisk eftesom jag har gått med midjebältet knäppt och selen hängande på mig även om lillan inte suttit i den. Då går det snabbt och smidigt att ta upp henne i den och man undviker att bära fel.

Lycka till och hoppas ni får träffa era barn snart!

• Svinto
    Maja T skrev 2010-07-30 15:04:19 följande:
    Men Aima, om du går mycket så tränar du ju! Bra!

Ett bra sätt att göra promenaderna effektiva för din rygg och din mage är att du försöker dra naveln in mot ryggen hela tiden när du går. Den rörelsen stärker de inre magmusklerna och ger dig en stabilare bål, vilket är super för ryggen.

Tänk att du har ett par nytvättade jeans på dej. För att kunna knäppa knappen måste du dra in magen. Dra in och håll så länge du kan medan du promenerar. Andas som vanligt under tiden. Räta på ryggen, tänk dej att du har en ballong fäst i nacken och att ballongsnöret drar dig rak och lång hela tiden.

I början orkar man inte hålla in naveln så länge, men det blir bättre och bättre.

Vill du ha mer effekt i dina promenader lägger du in joggning 1 min var tionde minut  i början . Efter hand kan du öka joggingen. Jogging är det allra enklaste motionssättet när man har barn och svårt att träna regelbundna tider.

Lycka till!
    Maja- tusen tack för tipset. Det skulle jag kunna klara av att testa!Glad
    cax skrev 2010-07-31 09:25:46 följande:
    Hej Aima
    Vi fick vårat BB veckan efter er (på tisdagen) och det blev en kille född i jan. för oss också :) Jag såg här att du skrev om sele och det jag undrar är om ni "bara" kommer att ha med en sådan till Sydkorea eller någon typ av vagn också. Det känns ju lite bökigt att dra med en vagn när man får honom 1-2 dagar innan man åker hem.
    Vad har ni för vagn till honom hemma (eller han ni kvar eran sen sist)? Vi är ju helt nya i det här och vill ha lite tips.
    Hoppas vi får RB snart
    Kram C
    Kul med två lika gamla killar! kanske får vi åka samtidigt!
    Japp, vi kommer bara ha sele. Det är tydligen många trappor i Syd Korea o det är jobbigt att kånka en vagn där plus att det bara gäller några dagar.
    Har köpt en superfin Hartan Bellybutton Lila! Why be normalFlört
    Vet inte om jag laggt in bilder på den här om inte kommer jag göra det när jag är klar med detta inlägg.
    Vi kommer dock ha med en liten paraply sulky till storasyster. Dels för att vi kommer gå en hel del o dels för att den är så lätt o behändig att ha med.
    Fråga gärna om det är mer du vill veta. Vi vet långt ifrån allt men en del
    Hej och Hopp skrev 2010-07-31 21:52:42 följande:
    Jag fick min dotter i famnen strax innan hennes 10månadersdag och hade inga som helst problem att bära henne i Ergon på magen.

Nu vägde hon visserligen inte 10 kg då utan runt 8 men jag kan fortfarande bära henne på magen nu när hon är 21 månader. Då har jag ju i och för sig burit henne varje dag i snart ett år så det har ju blivit naturlig träning, men det funkar i alla fall alldeles utmärkt. Kände faktiskt att jag blev trött i ryggen efet bara någon timme för första gången i veckan - annars har jag kunnat bära länge utan att det känns med Ergon. (och jag var helt otränad när jag fick henne )

Om jag bär henne utan selen på höften däremot så får jag ont direkt. Jag tycker att Ergon varit väldigt praktisk eftesom jag har gått med midjebältet knäppt och selen hängande på mig även om lillan inte suttit i den. Då går det snabbt och smidigt att ta upp henne i den och man undviker att bära fel.

Lycka till och hoppas ni får träffa era barn snart!
    Visst ÄR ergo selarna bra?!
    Hade en sådan när vi hämtade vår tjej o den satt som gjuten!
    Tack för Lycka till...
Svar på tråden Hur tränar jag ryggen?