• Evve81

Försäkring till systemkamera

Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en systemkamera. En Nikon D3000.

nu undrar jag med er som har systemkamera har ni försäkrat den? Det finns en trygghetsförsäkring att köpa till för 1300kr och den gäller i 3 år. De räknar inte med värdeminskning i den och den ska täcka sand i kameran, fukt mm. Ganska bra låter det som men jag kan inte bestämma mig 

• Svar på tråden Försäkring till systemkamera
  • Dex

Jag skulle nog fundera lite på hur mycket kul jag kunde ha för dom pengarna, eller vilka tillbehör jag skulle kunna köpa...

• Evve81

Tack för svaren. Jag ska kolla upp hemförsäkringnen.

Jag tycker att det är MYCKET pengar MEN den ska täcka ALLT ifrån fukt till om man tappar den i golvet.......... Det ska heller inte vara någon värdeminskning utan man får ut en ny kamera till samma värde som det man köpte den för.....

• Drake

Jag har aldrig haft en separat kameraförsäkring för mina kameror. Om du tappar den eller den blir stulen går ju hemförsäkringen in. Och fukt har jag faktiskt aldrig fått i mina kameror trots att jag använt dem under regnperiod i Afrika

• Evve81

Jag har kollat vår hemförsäkring och den täcker över huvudtaget inte en kamera. Deras försäkring man kan teckna var både sämre och dyrare så jag tar försäkringen för det går så himla fort att det händer nåt med kameran

• Kaxelina
    Evve81 skrev 2010-07-29 06:59:08 följande:
    Jag har kollat vår hemförsäkring och den täcker över huvudtaget inte en kamera. Deras försäkring man kan teckna var både sämre och dyrare så jag tar försäkringen för det går så himla fort att det händer nåt med kameran
    Oj. Nu måste jag kolla med mitt försäkringsbolag för jag fick min systemkamera igår.
    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Evve81
    Kaxelina skrev 2010-07-29 07:14:28 följande:
    Oj. Nu måste jag kolla med mitt försäkringsbolag för jag fick min systemkamera igår.
    Vi har ingen allrisk försäkring dessutom räknar de ju ner värdet på kameran det gör inte denna
  • Rokka Jill

min förra systemare försäkrade jag via affärens försäkring..
    Lagningen tog 5 veckor.....
    Det var inte värt det..
    Halva sommaren var borta liksom..

• skorpionen80
    Evve81 skrev 2010-07-29 09:10:57 följande:
    Vi har ingen allrisk försäkring dessutom räknar de ju ner värdet på kameran det gör inte denna
    Fast hur mycket räknar de egentligen ner? Kamerahuset förlorar ju en del efter något år, men tillbehören tappar ju inte mycket i värde om det är välskött.
  • jantingstrom
    Rokka Jill skrev 2010-07-29 11:53:06 följande:
    min förra systemare försäkrade jag via affärens försäkring..
    Lagningen tog 5 veckor.....
    Det var inte värt det..
    Halva sommaren var borta liksom..
    vet inte hur Nikon är men Canon tar nog samma tid på sig för en reparation, tyvärr ... 

enda sättet är att komma med i deras PRO support, men då måste man ha förtag samt 2st proffshus och minst 3 proffs objektiv.. dyrt och knepigt..
  • Rokka Jill
    jantingstrom skrev 2010-07-30 15:15:18 följande:
    vet inte hur Nikon är men Canon tar nog samma tid på sig för en reparation, tyvärr ... 

enda sättet är att komma med i deras PRO support, men då måste man ha förtag samt 2st proffshus och minst 3 proffs objektiv.. dyrt och knepigt..
    det var canon :-S
  • Evve81

Jag har köpt en nikon D3000 och den minskar inte i värde. Tog försäkringen med. Om barnen doppar kameran i toan får man ut på försäkringen ändå.....l.

• vanilla deej

Alla räknar ner på värdet på kameran - bli inte lurad av vad personalen i butiken säger... När det visar sig att du har fått fukt i kameran som bara kommit "vips - så där" utan att du kan påtala att du tappat ner kameran i vatten så ersätts det inte på någon försäkring. Fukt kommer ofta in i kameror pga att det är hög luftfuktighet - detta omfattas INTE på någon försäkring - inte ens den du tecknar för dyra pengar i butiken.

Däremot så rekomenderar jag dig starkt att lägga till en sk drulleförsäkring. Den omfattar VÄLDIGT mycket och det är ofta pga avsaknaden av den delen i försäkringen som man nekar ersättning och får höra kommentaren "vad har jag då försäkring till?!" av arga kunder.

En allrisk/drulle ersätter om du tappar kameran i backen och den går sönder, du tappar den i vatten och den skadas, du blir bestulen på kameran utanför ditt hem. En stöld utanför hemmet på stöldbegärlig egendom (så som elektronik mm) som inte är ett regelrätt rån ersätts på allrisken. Det kan vara värt att tänka på...

• Isfjord
    Rokka Jill skrev 2010-07-29 00:55:26 följande:

">

" target="_blank">

undrar om han tänkte på försäkring ;p..
    Lol vad är det han har?? utrustning för 60.000?
    60 000? x4 är nog närmare. Minst två proffshus och två proffsobjektiv.

Och försäkring, jag litar på hemförsäkringens drulle. Tillläggsförsäkring på kameran för 1000-1500. Sedan lika mycket till på datorn mm. Blir näsan en ny dator eller kamera till slut.
  • racer x
    Evve81 skrev 2010-07-30 22:34:39 följande:
    Jag har köpt en nikon D3000 och den minskar inte i värde. Tog försäkringen med. Om barnen doppar kameran i toan får man ut på försäkringen ändå.....l.
    Varför skulle inte den minska i värde? Är den så unik? Skrattande
  • Evve81
    racer x skrev 2010-08-03 22:58:44 följande:
    Varför skulle inte den minska i värde? Är den så unik? Skrattande
    Försäkringen funkar så. Men så kostade den ju 1300 kr också. Den minskar ju i värde MEN om den går sönder efter 3 år 11 månader och det inte går att laga den så får man ut en likvärdig till samma pris som man köpte den för  så att säga. Jag frågade noga efter det.
Svar på tråden Försäkring till systemkamera