• Mom2006

Tips på hur man berättar för 4 åring hur barn kommer till

Vi har en dotter på 4 år som är väldigt framåt och väldigt långt utvecklad i tankar och språk.

Vi har en son på snart 5 mån och när vi väntade honom så frågade hon så klart hur han kom in i magen och då berättade vi att pappa planerat ett frö i mammas mage som sen växter och blir en bebis.

Häromdagen när vi körde bil så frågae hon hur pappa planterade fröet i mammas mage. Jag blev så ställde och visste inte vad jag skulle säga. Jag sa att när mamma och pappa tycker om varandra väldigt mycket så blir det ett frö. Hon accepterade inte detta svaret och frågade igen HUR pappa planerade. Jag gav samma svar och då sa hon inget men det märktes att hon inte var nöjd med svaret så jag är beredd på att den frågan kommer att komma snart igen.

Hur ska jag berätta det? Vad har ni sagt till era barn? Hon är ju bara 4 år gammal.

• Svar på tråden Tips på hur man berättar för 4 åring hur barn kommer till
  • AnnaMa

Det finns jättebra böcker, låna en bok på biblioteket och förklara för henne med hjälp av boken. Vissa barn är mogna vid 4års ålder. Är fsk lärare och har pratat mkt om just det ämnet med 4-5 åringar. Lycka till!

• La Lola

Det är väl bara att berätta om spermier o ägg?
    O att snoppen stoppas in?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Waersta
    La Lola skrev 2010-07-27 14:20:07 följande:
    Det är väl bara att berätta om spermier o ägg?
    O att snoppen stoppas in?
    Exakt! Finns det något annat man kan säga liksom?
  • La Lola
    Waersta skrev 2010-07-27 14:36:41 följande:
    Exakt! Finns det något annat man kan säga liksom?
    Ja det finns det ju...man kan komma med skumma förklaringar o säga en massa konstigheter....men det är ju bara dumt!
  • Waersta
    La Lola skrev 2010-07-27 14:39:15 följande:
    Ja det finns det ju...man kan komma med skumma förklaringar o säga en massa konstigheter....men det är ju bara dumt!
    Jaja, men sanningen är väl ändå det mest vettiga kan jag tycka.
  • La Lola
    Waersta skrev 2010-07-27 14:41:12 följande:
    Jaja, men sanningen är väl ändå det mest vettiga kan jag tycka.
    Precis!
  • Bumblebina

Vi (jag, min man har inte tagit de samtalen med våra barn... ) har uttryckt det som så att ibland när en mamma och en pappa (eller man och kvinna) tycker extra mycket om varandra och vill kramas riktigt nära så kan det hända att snoppen kommer in i snippan och då kan pappan plantera ett litet frö som kan växa och bli en bebis i mammans mage. Efter ganska lång tid är bebisen färdig och kommer ut genom mammans snippa.

• Bumblebina

Kan tillägga att våra har varit runt 3 när frågan kommit. Vi har inte berättat något förrän frågan kommit. Vi tycker att oavsett vad det är, så är de gamla nog att ställa frågan så är de gamla nog att få veta svaret. På deras nivå givetvis!

• Flätad

Vår dotter ( 4 år) har också ställt dessa frågor när vi väntade en liten för en tidsedan (det gick inte så bra tyvärr). Vi sa som det var att vuxna som tycker mycket om varandra gärna myser och att snoppen kommer in i snippan där snoppen sår ett frö och att tjejer har små ägg där inne som blir en bebis efter ganska lång tid.

Häromdagen sa dottern till mig att hon minsann ville ha en lillasyster dagen efter Jag svarade att det ju inte riktigt funkar så... Då berättar hon mycket bestämt för mig hur bebisar blir till -Det är ju bara för dig och pappa att gå och mysa lite för han har en snopp och du en snippa, det borde ju du veta mamma

• Begga
    Flätad skrev 2010-07-27 16:42:08 följande:
    Vi sa som det var att vuxna som tycker mycket om varandra gärna myser och att snoppen kommer in i snippan där snoppen sår ett frö och att tjejer har små ägg där inne som blir en bebis efter ganska lång tid.
    Exakt som vi har förklarat det.  Varför tassa rundt med "instoppandet" ?! ;)  Man behöver ju inte alls koppla det till sexuell njutning och förklaringar i den riktningen ... DET får komma senn ;)
Svar på tråden Tips på hur man berättar för 4 åring hur barn kommer till