• Soul

3 dagar i Rom - vad får vi inte missa?

Jag och sambon kom i morse på att vi nog ändå inte vill tillbringa hela semestern hemma och bokade in en resa till Rom. Hittade ett vad som verkar vara ett supermysigt, litet hotell med lummig innergård relativt nära de centrala delarna. Har aldrig varit i Rom och vill ju inte missa något, men samtidigt har vi bara 3 dagar på oss. Landar tisdag lunch och flyger hem på fredagkvällen. Så ni som har varit i Rom, vad får vi absolut inte missa? Vad kan vi skippa? Några tips på mysiga restauranger?

• Svar på tråden 3 dagar i Rom - vad får vi inte missa?
  • Tjoflöjt

Det bästa är att bara strosa runt i gränderna och käka glass och titta på folk... Middag ätes med fördel också i gränderna. Turistrestaurangerna, som mestadels ligger på torg, har ofta ganska trist mat. Många gillar stadsdelen Trastevere, men enligt mig är den en enda stor turistfälla med fejkad Lady och Lufsen-stämning.

Forum Romanum är jätteintressant, men skippa att gå in i Colloseum. Låååååång kö för ingenting tycker jag! Pantheon är också ett måste. Och naturligtvis får ni inte missa Vatikanen! Tänk dock på att ha något över axlarna och inte för kort kjol, för vaktena är stenhårda!

• Joual

Jag tillhör de som tycker att Trastevere är den bästa delen av Rom. Otroligt många fina restauranger och bra stämning. Skulle definitivt bo där om jag åker tillbaka igen. 

Det finns såklart massor av saker att se i Rom, och även jag vill tipsa lite extra om Pantheon. Det var överraskande mäktigt! Och Vatikanen.. enormt häftigt. Vi steg upp tidigt en morgon och stod nästan först i kön för att komma in i Peterskyrkan. Det var värt en missad sovmorgon

• AMV

Testa gärna Vecchia Locanda på Vicolo Sinibaldi;  väldigt gott, bra service och engelskspråkig personal.

Vi tyckte Fontana di Trevi var fin att se men ni kan strunta i Spanska Trappan.
    Pantheon, absolut, liksom Peterskyrkan. Om ni orkar och inte har höjdskräck, klättra upp i Peterskyrkans kupol, otrolig utsikt över hela Rom. Är man konstintresserad är ju Vatikanmuséet med Sixtinska kapellet givet.

• Pixboy

Kan vara sjuk lång kö för att komma in i Vatikanens museum. Häng på en guidad tur så får ni gå före i kön och guiden är värd pengarna. Kostar bara ett par euro mer än entrén

• Ntme

mitt tips är att gå så mycket ni kan själva. Jag och min man valde att prommenera och vi gick inte bland alla turister utan använde oss av kartan. Vi såg massor av skoj och lokala affärer

• rosyposy

Fontana di Trevi måste ni se, helst kvällstid då den verkligen kommer till sin rätt. Spanska trappan tycker jag är sevärd också, men varning för alla blomsterförsäljare som kommer slita och dra i dig och inte ta ett nej. (De försökte bokstavligen trycka rosor i handen på mig trots att jag tillslut skrek "nej, jag är inte intresserad!" på både italienska och engelska, förstörde ett antal fotografier för mig).

Vatikanen och colloseum är också måsten.

• Soul

Tack för alla tipsen! Har skrivit ner dem och kollat ut dem på kartan. Vi åker på tisdag morgon. Det ska bli så härligt

• swiitii

Nu var det ett tag sen det skrev i den här tråden, men vår lilla familj funderar på att åka till Rom i juni, då är vår son 14 månader gammal. Hur gillade ni Rom, har du något bra tips för oss, sevärdheter. Vad man bör tänka på när man har barn med. Tips på hotell/motell?
    Tack :)

• LivL
    Istället för att starta ÄNNU en Rom-tråd så kapar jag flera stycken...

Vi ska till Rom i slutet av maj. Är det tillräckligt varmt för att åka till närmaste strand en dag? Och hur långt är det till kusten?
    Någon som varit i Rom och tagit en dagstur till beachen? Vart ska man åka? HJÄLP! 
Svar på tråden 3 dagar i Rom - vad får vi inte missa?