• Manchester

Bästa barnkanalen?

Vi har bara SVT:s barnkanal just nu. Det är väl inget jätteproblem. Det är ju sällan så att vi vill ha barnen framför TV:n, men de vägrar. Men i alla fall. Jag tänkte ändra vårt TV-abonnemang och skulle kunna tänka mig att ha ytterligare en kanal med barnprogram.

Dottern är sju och gillar program typ Filofix, men även sådant som Hannah Montana och Elefantprinsessan (fast de sakerna tycker kanske inte jag att vi behöver mer av). Hon ser också gärna filmatiseringar av Asrid Lindgrens berättelser, typ Bröderna Lejonhjärta. Dessutom tycker hon om Supersnälla Silversara och Stålhenrik. Hon läser ännu inte tillräckligt bra för att hänga med i engelskspråkiga program med svensk text (ska börja först klass nu).

Sonen är fyra och gillar Rorri Racerbil, Manny och många Disney-filmer, tex Bilar, Hitta Nemo och Peter Pan. Gärna lite lagom äventyr och superhjältar, utan att det blir för läskigt. Även han gillar Supersnälla Silversara och Stålhenrik.

Vilka kanaler har ni andra med barn i samma ålder? Vad tycker barnen? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bästa barnkanalen?
  • Manchester

Är Nickelodeon lik SVt:s barnkanal? Eller har den något som du och/eller barnen tycker är bättre?

• Cia o krabaten

Vi har en kille på 2 och en tjej på 5.
    Vi använder nästan bara Barnkanalen (SVT)
    Har Nickelodeon också, men det är sällan den är på.
    Tidiga mornar för Dora kanske.
    Hade Disney Channel när dottern var yngre men gillade den inte då, kan ju vara skillnad med äldre barn.
    Kolla TV-tablåerna kankse? 

• Manchester
    Cia o krabaten skrev 2010-07-27 21:14:01 följande:
    Vi har en kille på 2 och en tjej på 5.
    Vi använder nästan bara Barnkanalen (SVT)
    Har Nickelodeon också, men det är sällan den är på.
    Tidiga mornar för Dora kanske.
    Hade Disney Channel när dottern var yngre men gillade den inte då, kan ju vara skillnad med äldre barn.
    Kolla TV-tablåerna kankse? 
    Har försökt kolla den enda tablå utom Barnkanalen som står i SvD. Tror det var Nickelodeon. Tyvärr säger inte programmens titlar särskilt mycket. Varken jag eller barnen har ju sett programmen. Dora Utforskaren har jag hört ska vara bra, men annars känner jag bara igen det som är samma som i Barnkanalen.
  • Cia o krabaten

Ah, det såklart.
    Nu tittar vi ju sällan på Nick iaf, men det är mest Nick JR programmen vi gillar.
    Rorri, Dora, SvampBob Fyrkant
    Sen är Bondgården lite kul också.

Annars står nog tablåerna på någon hemsida! 

• Cia o krabaten

Kollade nu på Nickelodeon.se och de flesta program är helt ok, förutom de icke animerade som ju är på engelska, möjligen dubbade till svenska, men för större barn.

• Manchester
    Cia o krabaten skrev 2010-07-27 21:43:44 följande:
    Kollade nu på Nickelodeon.se och de flesta program är helt ok, förutom de icke animerade som ju är på engelska, möjligen dubbade till svenska, men för större barn.
    Aha, såklart det finns hemsidor. Tänkte inte så långt. Ska genast kolla. Tack för tipset, när nu jag hade lite hjärnsläpp.

Fast jag vill ändå gärna ha fler kommentarer om det är någon som tycker att en viss kanal är särskilt bra - eller dålig.
Svar på tråden Bästa barnkanalen?